Behöver hjälp med sadlar!

Yayis

Trådstartare
Har provat hur många sadlar som helst snart men tycker inte att någon passar, så tänkte göra en tråd där ni kanske kunde hjälpa mig kommentera sadlar jag provar och även ge tips på sadlar ni tror skulle kunna passa. Börjar med att lägga upp lite bilder på hennes rygg och kropp.

Hon har väldigt kort och bred rygg, nästan ingen manke (även om den ser större ut på korten) och hon är lite överbyggd.

Sv: Behöver hjälp med sadlar!

Har provat en dressyrsadel idag, Tekna 15.5" XW. Tycker själv inte att den kommer ner tillräckligt på ryggen och att den ser både för smal och för böjd ut. Någon som tycker något annat?

Har även testat en hoppsadel idag, Tekna 15.5 XW bom. Tycker precis som med den förra att den lägger sig på ryggen och ser för smal ut. Tycker även den ser lite väl stor ut vid manken, även om den kanske inte syns så bra här.

Senast ändrad:

Och så har jag även testat den här idag, en begagnad sadel som jag inte minns namnet på nu. XW även denna, 16". Tycker nog att den här ligger sämst, även om de andra två inte heller ligger speciellt bra. Tror att den här är lite smalare i bommen med. Vad tycker och tror ni?

Hon såg väldigt rak ut iaf på mellanbilden. Jag skulle prova albion eller Morris& Nolan de är raka, går att få ganska vida och iaf M&N har kort anläggningsyta och relativt generös sits.

Thorrowgood Young Rider
Jensen Exmoor
Morris&Nolan Pony (tror jag den heter)
Knights Hawk och Lady Hawk
Albion
Sankey

Du behöver en sadel med platta bossor som är väldigt rund i formen vid framvalvet. Och jag skulle försöka hitta en så rak sadel som möjligt. Hon ser inte svängd ut i rörelse.

Tack för tipsen!

Tror ni att en M&N med bomvidd 34 skulle kunna passa? Hade egentligen velat prova en i 36 i första hand, men har fått tag i en 34.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 531
Senast: Idaw83
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 228
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II