behöver lite hjälp här!

manpila

Trådstartare
Hej. Jo jag har några frågor: kan man linda för hårt med fleece lindor om man har paddar under??? Jag har sytt egna paddar av fleece, alltså tagit 2 fleece bitar och sytt i hop dom,fleecet är lika tjockt som fleecebenlindorna xp.kan jag använda dom???????är det störst risk att linda för hårt utan padd? Och om man ska lyckas linda för hårt med pad,då får man väll ta i som bara den eller???

Sv: behöver lite hjälp här!

Risken är nog större att linda för hårt med elastiska lindor än med fleece. Ja har aldrig lyckats linda för hårt med fleece både utan och med padd.

Så ja tror att risken inte är stor varken med eller utan padd :p.

Man ska ju fortfarande linda lika hårt oavsett med eller utan padd så ja tycker att du kan bestämma själv om du vill ha padd eller inte :)

Det finns alltid en möjlighet/risk att linda för hårt, för löst eller ojämnt, är du osäker ska du be någon som är duktig på att linda att visa dig hur du ska göra.

Dina paddar låter väldigt tunna, något mellanlager som åtminstone stabiliserar fleecen så att den är lätt att lägga slätt om benet är nog inte så dumt.

Paddar ska för övrigt användas under ALLA typer av lindor, och ALLTID! :)

Det finns alltid en möjlighet/risk att linda för hårt, för löst eller ojämnt, är du osäker ska du be någon som är duktig på att linda att visa dig hur du ska göra.

Dina paddar låter väldigt tunna, något mellanlager som åtminstone stabiliserar fleecen så att den är lätt att lägga slätt om benet är nog inte så dumt.

Paddar ska för övrigt användas under ALLA typer av lindor, och ALLTID! :)

Kan bara hålla med! Paddar ska alltid användas.

Och TS dina paddar blir nog för tunna och ostabila.

Jag håller inte med. Har i princip aldrig paddar under fleece (om jag har inte back on tracken när jag rider el hon har över natten (natt = alltid padd!).

Bara man lindar jämnt och lagom hårt då är det ju ingen fara!
(på galoppen vet jag INGEN som lindar med paddar under sina fleece!)

tror att det är från vilken "skola" man kommer, dressyrnissar - paddar, galopp- inte paddar... hopp- lindar dom? :p

Veterinärsidan påpekar dock att det blir alltmer vanligt med senskador orsakade av lindor. En duktig ryttare är inte nödvändigtvis expert på saker som foder, utrustning eller hovvård. ;)

Paddarna ska ju inte bara skydda mot felaktigt pålagda lindor, de skyddar ju även mot oavsiktlig stasning, t.ex. att lindan går upp och dras åt ojämnt mot senan. Trampar hästen på en lös linda eller fastnar i något spelar det ju ingen roll hur skicklig den som lindade är, eller hur?

Dessutom finns det inga lindor som ger något märkvärdigt skydd eller värme i sig, de håller ju bara fast padden som värmer eller stötskyddar. Är det värt risken bara för att vara snygg?

Veterinärsidan påpekar dock att det blir alltmer vanligt med senskador orsakade av lindor. En duktig ryttare är inte nödvändigtvis expert på saker som foder, utrustning eller hovvård. ;)

Paddarna ska ju inte bara skydda mot felaktigt pålagda lindor, de skyddar ju även mot oavsiktlig stasning, t.ex. att lindan går upp och dras åt ojämnt mot senan. Trampar hästen på en lös linda eller fastnar i något spelar det ju ingen roll hur skicklig den som lindade är, eller hur?

Dessutom finns det inga lindor som ger något märkvärdigt skydd eller värme i sig, de håller ju bara fast padden som värmer eller stötskyddar. Är det värt risken bara för att vara snygg?

Det vore ju bättre om folk generellt slutade att överanvända lindor och benskydd och bara ha det när det verkligen behövs och inte för att det är snyggt så skulle hästarnas ben hålla mkt längre + att försäkringarna skulle bli billigare och det bästa av allt skulle vara att alla vi ryttare skulle kunna ha mer roligt med våra hästar om vi slapp onödiga benskador som numera ofta uppkommer pga mode...

Nä men man kan ju alltid lära sig?

Håller inte alls med. Jag har oftast lindor i skogen just för att de skyddar större del av benet, revor osv från grenar!
Det ger visst stöd med bara lindor... förklara annars varför galopphästarna har det :cool: eller varför de har vetflex på tävling!
Om en linda går upp och dras åt på ett ställe så lovar jag dig att ingen pad i världen hjälper. Ett sådant hårt punkttryck/drag hjälps möjligtvis med en 1cm filtpad...
Jag viker alltid över mina lindor över kardborren... Sen kan man ju tejpa om man är orolig. A & O är väl att ha bra och hel utrustning (sen kan olyckor självklart

Ok håller med dig messy;),använder oxå för skydd motgrenar och stöd mot senor;).tack för ers svar:D

Kl

Paddar ? Jag har såna liggande på vinden men använder endast padd vid sjukdomsfall. Annars lindar jag alltid direkt mot benet, det med oavsett jag använder fleece eller halvelastiska lindor (och jag e dressyrnissa, använder bara lindor då de ska va "snyggt") annars använder jag vanliga sen/kotskydd och senskydden enbart för att de blir "fult" att bara använda kotskydd bak.

Det ger visst stöd med bara lindor... förklara annars varför galopphästarna har det :cool: eller varför de har vetflex på tävling!

Nej, det ger inget stöd som är till någon hjälp. Tänk dig själv ett 400 kilos djur som springer skitfort - där gör ett fleecebandage ingen nytta alls eftersom belastningen ändå är enorm.

Anledningen till att galopphästarna (och dressyrhästarna, och hopphästarna, och skogshästarna, och travhästarna..) har lindor är för att folk TROR att det ger stöd.

Har för mig att det finns någon slags forskning/undersökning i detta ämne, återkommer när jag hittat!

EDIT: Det var i Ridsport jag läst artikeln (alltså ingen forskning vad jag vet) där flera veterinärer gått ut och tillbakavisat lindornas stödjande effekt. Ska försöka hitta nummer, återkommer igen :p

Senast ändrad:

Folk är inte så lätta att missleda. Till exempel var det MÅNGA som gav sina hästar vitlök, och varför gjorde alla det om det inte var bra för hästarna?

Och det finns många nuförtiden som ger hästarna B-vitamin också. Totalt verkningslöst (i alla fall i den syntetiska form som är vanlig) eftersom en normalt frisk häst producerar B-vitamin själv.

Man kan alltså inte använda "varför gör alla det då" som argument inom hästvärlden. "Alla" gör det för att de tror hästarna mår bra av det.

ONT till TS:

Använd alltid paddar under! :)

Jag lindar sällan och aldrig på rutin. Behöver hästen skydd använder jag senskydd eller strykkappor MEN de gånger jag lindar så gör jag det för att få ner en svullnad. Jag har t ex nu problem med en häst som har mugg och svullnar i benen på grund av det. Då lindar jag med fleece utan padd - jag drar inte direkt åt, men lindar fast och låter lindan sitta på 3-4 timmar. Är hästen mycket svullen lindar jag om med jämna mellanrum. Min erfarenhet är jag får en bättre effekt på svullnaden utan padd än med. Jag ser också till att ha ett rejält kardborreband så att lindan inte går upp av sig själv och har jag en häst som pillar på bindan så sprutar jag på "smaka illa"-spray.

Men det är skillnad mot för att linda för stödets skull vid arbete. Att linda med tryck gör dels att trycket håller nere svullnaden och sen att värmen hjälper till att öka blodcirkulationen i benet = svullnaden går ofta ner.

Anledningen till att galopphästarna (och dressyrhästarna, och hopphästarna, och skogshästarna, och travhästarna..) har lindor är för att folk TROR att det ger stöd.

Inom travet förekommer det faktiskt att man lindar med en tunn linda, typ vetflex, för att inte små gruskorn ska komma direkt mellan huden och gamascherna och skava.

Där håller ju dock gamaschen lindan på plats, så risken att den ska lossna eller dras ojämnt blir ju lite mindre. :) Man tar den risken för att slippa (nästan) garanterade skavsår, sas.

Jag tror du och pinky menar lite samma sak. Det är ju inte lindorna i sig som värmer och skyddar mot grenar och allt vad det var, utan padden, som hålls fast av lindorna. Alltså, pinky pratade om lindorna, men du lindningen, som ju inkluderar både padd och lindor.

Om jag får våga mig på att klargöra :o

Till TS: Använd alltid, alltid, alltid padd under, oavsett material på lindorna. Att linda fleece utan padd är riskfyllt, att linda med elastiska (eller de förbannade halvelastiska eländena) utan padd är att be om problem.

Trodde de flesta visste att lindor inte ger ngt stöd att tala om.
När jag jobbade på travet lindade vi vissa hästar pga de fick skav av vanliga gamascher. Lindande för att skydda mot slag o strykningar, gissar att det är samma sak inom galoppen. Lindor är väl smidigare o sitter bättre på tunna fullblodsben om jag får gissa lite.

Själv lindar jag ytterst sällan o då alltid med padd. Tycker inte om att det blir massa skarvar mot hästens ben o jag litar inte på att jag kan linda med exakt jämt tryck.
Skydd används bara vid hoppning. Dressyr/markarbete o uteritter är hästen barbent. Händer ibland att han slår på sig, men då är det mellan kota o kronrand där varken strykkappor eller boots skyddar o jag tänker inte linda in hela benet pga det. De brukar läka på ett par dagar.

jag vet att folk har börjat efter varningar på senor å så... men lättast är väl kanske att ställa frågan i galoppforumet (om ni vill reda ut orsaken).

jag har iaf inte nödvändigtvis paddar under mina fleece... har funkat kalas i 7år på egen å flera år innan på medryttarhästen...

/upplärd av galoppfolket på just lindningspunkten...

Inom travet förekommer det faktiskt att man lindar med en tunn linda, typ vetflex, för att inte små gruskorn ska komma direkt mellan huden och gamascherna och skava.

Där håller ju dock gamaschen lindan på plats, så risken att den ska lossna eller dras ojämnt blir ju lite mindre. :) Man tar den risken för att slippa (nästan) garanterade skavsår, sas.

Men då har det ju också en helt annan funktion än att ge stöd :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 263
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite... 2
Svar
33
· Visningar
8 581
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka