behöver lite hjälp här!

Sv: behöver lite hjälp här!

Trodde de flesta visste att lindor inte ger ngt stöd att tala om.

Nej verkligen inte. Att lindor stödjer är en djupt rotad "kunskap" som är svår att förändra. Vet internationella stall där OS-ryttare rider som lindar alla hästar för stödets skull.

Jag har aldrig förstått mig på dessa hästägare som tror sig göra sin häst en tjänst när dom lindar "ifall att". Jag vet inte om jag ska skratta el. gråta när jag hör att ni är oroliga att Eran häst river sig på några kvister el. annat............daaaa ?! Hästar ska ut i skogen & röra på sig för att öva balansen & stärka upp ligament bla, hur ska dom kunna göra det om ni lindar för jämnan ? Det är större risk att dom skadar sig i hagen än i skogen ihop med andra hästar, men ni kanske har skydd i hagen med "ifall att".
För att inte tala om dom unga tjejerna som använder skydd för att det är snyggt, dom töserna är MÅNGA kan jag lova.

Skydd ska man ha om hästen inte har korrekta benvinklar & slår sig på något sätt, DÅ använder man BENSKYDD.

* Lindor använder man med padd om hästen svullnat pg.av mugg/ el.skada, för att öka blodgenomströmmningen i benet i fråga.

* Senskydd kan man ha då man hoppar för att skydda hästens senor, men träningshoppar man låga höjder bara, långt under hästens förmåga så kan det vara bra att träna utan, för att stärka upp hästens ben.

Skydd för jämnan snarare stjälper än hjälper hästen i det långa loppet. Så vill du ha en hållbar häst, använd så lite skydd som möjligt & linda endast då hästen är skadad.

Elitryttarna har stor skuld i detta, när något används av flertalet ryttare under tävlingarna så ser vi det & vill ha det som dom har.
Kom ihåg när fårskinnspadden kom under sadlarna på hoppryttarna............. inom 2 år hade var & varannan det på sina hästar. Dom yngre påverkas ju oftast lite mer än vi äldre som blivit visare med åren förhoppningsvis, men vi har alla varit där:)

För Er som lindar så vill jag att ni föreställer er hur det skulle vara om ni lindar era underben i 2-3 veckor under dagarna, sluta sedan använda dom, så kan jag LOVA att ni kommer att ha grymt ont i Era benhinnor efter en hel dag ! Benhinneinflammation gör väldigt ont. Varför skulle det inte vara likadant med hästar ?

motsägelsefullt inlägg... ena sekunden ger lindor inte stöd å i nästa så gör de det?

jag är en av dem som har lindor i skogen (ibland... inte om det är lerigt då har jag bara vanliga skydd)... vad är det för fånigt med att vilja skydda från revor osv? går inte bara på stigar, går rakt ut.... en gång gled hon ner med hoven och skrapade upp undersidan av kotan stor som en 5-krona, nu satt inte lindan där, men den lär skydda motsvarande där den sitter.

skydd har jag alltid, har ett fullblod som går korrekt men som även kan sprattla till och hamna både här och där, varför chansa?

hon har inte skydd i hagen, har dock haft det vid ihopsläpp. (sådana som är rätt tjocka tygaktiga runt hela underbenet och under kotorna...

vad är det att skratta åt fårskinnspaddarna? De är stötdämpande + att om man har en häst under uppbyggnad och vill fylla ut under så är det inte alls fel.

men visst kan jag hålla med om att en del hästar har fler saker på sig än en julgran!

Skydd ska man ha om hästen inte har korrekta benvinklar & slår sig på något sätt, DÅ använder man BENSKYDD.
Så vi som använder det för att hästen dänger ihop fötterna när den far omkring vid ridning borde plocka av skydden och låta hästen slå sig?

* Lindor använder man med padd om hästen svullnat pg.av mugg/ el.skada, för att öka blodgenomströmmningen i benet i fråga.
Inte vid ridning för att öka cirkulationen och på så sätt få bort gallorna?

* Senskydd kan man ha då man hoppar för att skydda hästens senor, men träningshoppar man låga höjder bara, långt under hästens förmåga så kan det vara bra att träna utan, för att stärka upp hästens ben.
Varför skulle jag riskera senan bara för att jag tränar under hästens förmåga? Inte fasen sitter jag och hoppar hans maxkapacitet så fort jag använder hinder. Och varför i hela fridens namn skulle hästen stärkas mer utan skydd?

För Er som lindar så vill jag att ni föreställer er hur det skulle vara om ni lindar era underben i 2-3 veckor under dagarna, sluta sedan använda dom, så kan jag LOVA att ni kommer att ha grymt ont i Era benhinnor efter en hel dag ! Benhinneinflammation gör väldigt ont. Varför skulle det inte vara likadant med hästar ?

Det är en fånig liknelse, det är STOR skillnad på att linda människors och hästars ben. För som de flesta vet har inte hästen muskler där man lindar. Riktigt dålig jämförelse.

Mina svar i rött.

QUOTE=Pancakes

Så vi som använder det för att hästen dänger ihop fötterna när den far omkring vid ridning borde plocka av skydden och låta hästen slå sig?
Moon >En häst dänger inte omkring bena om den är korrekt vinklad, slår den sig så den får sår ska den NATURLIGTVIS ha skydd. Men linda för att skydda mot kvistar/pinnar.....fånigt::confused:Häst måste få vara häst. Tänk på stora lösdrifter där dom har omväxlande underlag & skog , ska ni ha skydd på dygnet runt då ? HÄsten blir stärkt i senor & ligament av att ridas ute i naturen / & riktig skog . Det hämmas av att sätta på massa skydd.Så man måste överväga för/nackdelar med att använda skydden innan man sätter på dom. Du får något men förlorar något annat.

Inte vid ridning för att öka cirkulationen och på så sätt få bort gallorna?
Moon > Läs vad du skriver, vid gallor........en medicinsk anledning, du vill öka blodcirkulationen för att få bort gallor.Läs mitt inlägg igen.Om hästen inte har gallor har den heller inga problem med cirkulationen & behöver då inte heller lindas. Varför sätta plåster på något sår som inte finns :confused::

Varför skulle jag riskera senan bara för att jag tränar under hästens förmåga? Inte fasen sitter jag och hoppar hans maxkapacitet så fort jag använder hinder. Och varför i hela fridens namn skulle hästen stärkas mer utan skydd?
Moon > Jag är ingen läkare/veterinär så jag kan inte förklara det , men kanske någon annan på forumet kan, el. så får du googla på det, väl känt är det iaf. Jag har en häst som måste ha skydd vid ridning & täckas för det mesta pg.av skada som unghäst. Men vi har efter 5 år halverat täckandet, då mitt mål är att hon ska slippa det så mkt. som möjligt. Hon gillar INTE att täckas. Jag säger inte NEJ till skydd/lindor. Använd det med förstånd. Dom flesta använder det för att dom TROR att det är bäst för hästen el. för att ALLA andra använder det el. har ett behov av att ta hand om sin häst. Välmenat men ofta felplacerat.

Det är en fånig liknelse, det är STOR skillnad på att linda människors och hästars ben. För som de flesta vet har inte hästen muskler där man lindar. Riktigt dålig jämförelse.
Moon > Jag pratar benhinnor, inte muskler. Hästar har benhinnor precis om vi i underbenet. Du får nog läsa mitt inlägg igen.

Till Messy: Jag har INTE skrattat åt fårskinnspaddar, Inget fel på dom, jag bara tog ett EXEMPEL på hur vi påverkas av elitryttarna på tävlingarna som vi går på.
Det finns en stor undersökning gjord på diverse paddar, & det som fungerade bäst var fårskinn. Men undersökningen visade att hästarna egentligen inte behöver dom. Tänk då att man gör undersökningarna på normal hästar utan problem !
Har själv använt det vid uppbyggnadsfasen av häst om dom behövt det, innan dom musklat sig vid sadel läget. Har nu ett fullblod som är helt ihålig fram, som behöver det till en början. Men så snart han musklat på sig så tar jag bort den
.

Marknaden skapar behoven, sponsrar elitryttarna & vi påverkas..............................................thats the fact

sen finns det även något som kallas utveckling och forskning.....

Föreslår att ni läser all forskning kontinueligt, inte bara det som passar era syften för dagen. När man tro på något så vinklar man gärna allt till sin fördel & läser bara det som man vill tro på.
Det finns många bra hjälpmedel för hästarna idag på marknadern, krukset är att använda det vid rätt tidpunkt & inte bara av gammal vana.
Det finns inget rätt el. fel. Sunt bondförnuft borde råda lite mer & låt hästarna vara hästar, inte Era knähundar.

är du en sådan som inte stödfodrar på bete också eller för hästar i friheten får inte kraftfoder :cool:
barfotahäst?

Vi får nog helt enkelt konstatera att vi inte riktigt håller med varandra.

MEN. Att det skulle vara känt faktum att hästens ben stärker sig sämre med benskydd kan jag definitivt inte hålla med om, och då har jag ändå tvåårig eftergymnasial utbildning inom hästeri. Däremot var det en veterinär som fick frågan och dementerade det.

Och visst var det benhinnor du skrev, men det funkar fortfarande inte. Lindningen påverkar ju dock inte bara benhinnorna, utan allt annat också. Så nej, du kan inte jämföra att linda hästens ben med att linda en människas ben. Det går bara inte.

är du en sådan som inte stödfodrar på bete också eller för hästar i friheten får inte kraftfoder :cool:
barfotahäst?

Förstår inte varför man inte kan disskutera vad vi tror på, & respektera andras åsikter, utan att gå i försvar :confused:
Det var DU som skrev att jag tyckte det var skrattretande med fårskinnspadd, inte JAG.
Vi har väldigt kraftiga beten så det behövs inte stödfodras. Däremot fick vi ta hem våran åring från unghästbetet som var för magert. Gick inte att stödfodra där av diverse anledningar, så hon fick komma hem efter 2 månader & stödfodrades här hemma i en månad.

För att svara på din andra spydiga fråga så är våra hästar skodda som behöver det, dock ej åringen av naturliga skäl som du nog förstår :angel:.

Ursäkta att jag hade en åsikt som inte överrens stämde med din. Men du behöver inte bli löjlig för det:devil:

Men hallå :0. Nu tycket jag att denna diskution har gått för långt,det enda jag ville veta var om jag kunde använda mina egngjorda paddar!!!!!!! Sen vet jag att ala har olika åsikter men det behöver inte bli såhär;)

tror att enbart fleece paddar blir för ostabilt, om du syr fast bomuls tyg på utsidan/insidan eller mellan fleece bitarna samt syr ett kryss med symaskinen över paddarna så blir de stabilare. har testat själv att sy paddar av fleece men de blev alldeles för "fladdriga" men med en oflexibel tygbit utåt så blev dom stabilare.

Förstår inte varför man inte kan disskutera vad vi tror på, & respektera andras åsikter, utan att gå i försvar :confused:
Det var DU som skrev att jag tyckte det var skrattretande med fårskinnspadd, inte JAG.
Vi har väldigt kraftiga beten så det behövs inte stödfodras. Däremot fick vi ta hem våran åring från unghästbetet som var för magert. Gick inte att stödfodra där av diverse anledningar, så hon fick komma hem efter 2 månader & stödfodrades här hemma i en månad.

För att svara på din andra spydiga fråga så är våra hästar skodda som behöver det, dock ej åringen av naturliga skäl som du nog förstår :angel:.

Ursäkta att jag hade en åsikt som inte överrens stämde med din. Men du behöver inte bli löjlig för det:devil:

av den anledningen till att du tvärsågar att andra gör/har andra erfarenheter än du....
jag får känslan av att du tycker det du skriver är det enda rätta och det irriterar mig så jag försöker bara få dig att öppna ögonen och inse att flera sätt kan vara rätt, speciellt på olika individer.

Men hallå :0. Nu tycket jag att denna diskution har gått för långt,det enda jag ville veta var om jag kunde använda mina egngjorda paddar!!!!!!! Sen vet jag att ala har olika åsikter men det behöver inte bli såhär;)

som Buck skriver så är nog risken att de vrider sig om du inte syr kanaler eller liknande.

tror att det lättaste (och säkraste?) är att köpa färdiga :)

kl

Jag trodde förut att lindor ger stöd, kommer från travet där man alltid lindade förr, hårt med elastiska lindor. Nu finns det ju forskning som visar att lindor inte ger stöd (jag vet inte var man hittar den, men är rätt säker på att det är en galoppmänniska som står för den, nån annan som vet?) även veterinärer bl.a. Charlie Lindberg har ju uttalat sig om saken, att det inte ger stöd alltså. Jag agiterade benhårt för stödet med lindor men gav mig när massa experter faktiskt pekade på motsatsen.

Att däremot ha padd under lindorna är alltid att rekommendera eftersom du annars drar en skarv rakt över senan, varv på varv. Även detta påtalar många veterinärer i olika artiklar. Sen är väl inte olycksrisken så stor med en löst lindad fleece. Värst blir det med 50/50 lindor där risken är att man drar åt med den elastiska delen i tron om att fleece-delen skyddar.

Att man alltid gjort så och det inte hänt något är inget bra argument, jag vet många som rökt i massor med år och inte blivit sjuka, är rökning ofarligt då???

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 263
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite... 2
Svar
33
· Visningar
8 581
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka