Sv: behöver lite hjälp här!
Jag har aldrig förstått mig på dessa hästägare som tror sig göra sin häst en tjänst när dom lindar "ifall att". Jag vet inte om jag ska skratta el. gråta när jag hör att ni är oroliga att Eran häst river sig på några kvister el. annat............daaaa ?! Hästar ska ut i skogen & röra på sig för att öva balansen & stärka upp ligament bla, hur ska dom kunna göra det om ni lindar för jämnan ? Det är större risk att dom skadar sig i hagen än i skogen ihop med andra hästar, men ni kanske har skydd i hagen med "ifall att".
För att inte tala om dom unga tjejerna som använder skydd för att det är snyggt, dom töserna är MÅNGA kan jag lova.
Skydd ska man ha om hästen inte har korrekta benvinklar & slår sig på något sätt, DÅ använder man BENSKYDD.
* Lindor använder man med padd om hästen svullnat pg.av mugg/ el.skada, för att öka blodgenomströmmningen i benet i fråga.
* Senskydd kan man ha då man hoppar för att skydda hästens senor, men träningshoppar man låga höjder bara, långt under hästens förmåga så kan det vara bra att träna utan, för att stärka upp hästens ben.
Skydd för jämnan snarare stjälper än hjälper hästen i det långa loppet. Så vill du ha en hållbar häst, använd så lite skydd som möjligt & linda endast då hästen är skadad.
Elitryttarna har stor skuld i detta, när något används av flertalet ryttare under tävlingarna så ser vi det & vill ha det som dom har.
Kom ihåg när fårskinnspadden kom under sadlarna på hoppryttarna............. inom 2 år hade var & varannan det på sina hästar. Dom yngre påverkas ju oftast lite mer än vi äldre som blivit visare med åren
förhoppningsvis, men vi har alla varit där
För Er som lindar så vill jag att ni föreställer er hur det skulle vara om ni lindar era underben i 2-3 veckor under dagarna, sluta sedan använda dom, så kan jag LOVA att ni kommer att ha grymt ont i Era benhinnor efter en hel dag ! Benhinneinflammation gör väldigt ont. Varför skulle det inte vara likadant med hästar ?