BehÖver RÅd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Poppeman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 812
P

Poppeman

Jag har en 5 årig häst. Som jag nu har blivit rädd för. jag har aldrig i mitt liv varit rädd för hästarna och jag vet inte hur jag har blivit det häller.
Min häst är inte elak utan han är väl som alla andra unghästar men jag vet inte hur jag ska uppfostra honom så han får respekt för mig och så att han känner att det är jag som är ledaren (?)
Felet ligger ju hos mig, för om jag blir spänd eller rädd känner ju hästen de. och blir lika rädd och osäker själv.
Jag behöver hjälp att komma över min rädsla men HUR?

Men hur ska jag GÖRA??!

Sv: BehÖver RÅd!

Hitta någon bra person som är van vid unghästar som kan lära dig på ett bra sätt hur du bör hantera din unghäst.
Det är inte bra att du är rädd för din häst, så leta snarast upp hjälp!

Säger som föregående; du måste ta hjälp av någon. För hur snäll din häst än är egentligen kan den bli direkt farlig för alla i omgivningen om den blir "ledaren".
Och så himla ovanligt är det nog inte att man känner sig maktlös inför sin unghäst, då är det bättre att erkänna att "nej, det här funkar inte" än att försöka och försöka lite halvhjärtat när det egentligen känns läskigt.
Det brukar ju inte gå att lura hästar att man är tuffare än man är när man väl har insett hur liten man är när man förlorat komandot.

Hoppas det löser sig för dig, trots att jag inte kunde komma med någon behändig lösning.

Här är ett litet pyttetips som kanske inte hjälper ensamt men i kombination med annan hjälp. Gå in på www.equerry.se och klicka på "Artiklar". Där finns det flera artiklar med tips om hur man kan hantera hästrädsla. Kanske hittar du något tips som passar dig och din häst.

A.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 197
Senast: Piaff
·
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 422
Senast: Sel
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka