Belasik och de Kunffy

M

manily

Yes, nu har jag varit i Annexet och totalruinerat mig på böcker :). Förutom "Dressage for the 21st century" och "Dressage principles illuminated" av de ovan nämnda investerade jag också i Swifts nya, "Centrerad ridning" - massor av fina bilder!

Men tillbaks till de ovan nämnda :). Böckerna ser verkligen aptitretande ut och jag har börjat läsa så smått, men jag vet egentligen inte mer om författarna än de korta presentationerna i böckerna. Hur ställer ni er till dem? I Belasiks bok har jag hittills skummat igenom inlongeringen, här säger han att det är dumt att först lära hästen framåt-nedåt, något som jag antar att ni motsäger er? Övriga kommentarer om de bådas metoder och tankesätt?

Båda böckernas bilder är i alla fall starkt dregelframkallande och har väldigt informativa bildtexter, så långt jag kommit :) Hoppas på en givande diskussion :)
 
Åh, jag vill också ha råd med att köpa en massa böcker.

Har aldrig läst de böckerna som du har hemma nu så jag vet inget om det tyvärr.

Renée
 
HA råd? :o Ehm, nä, men ibland måste man väl få unna sg något... :angel:
 
:D
Jo det är väl så, men när man ska köpa sig två sadlar så har man unnat sig tillräckligt. :angel:
 
Manily,

Jag har genom aren slukat Belasiks bocker och aven den senaste. Jag var ner och tranade hos honom tidigare i hostas.

Tyvarr upplevde jag att det han skriver och sedan gor i praktiken inte riktigt hanger ihop :crazy: . Nar det kommer till din fundering om inlongeringen sa foredrar jag att gora det utan inspanning. Den metod han anvander anser jag vara lite val hardhant och skapar mycket spanningar bade fysiskt och psykiskt.

/Linda
 
Darby/Linda - tack för dina reflektioner :). Nu blir jag ju jättenyfiken på hur hans teori och praktik inte hänger ihop? Har du lust att utveckla? (Skulle det inte passa sig på forumet så skulle jag bli själaglad för ett PM, om du har tid och lust :))

Intressant också med din kommentar om inlongeringen, jag longerar sällan själv utan föredrar tömkörning, men jag tyckte att hans genomgång var intressant och behandlade den problematik som kan uppstå väl, så jag blev allt lite sugen...
 
Jag gillar/gillade Belasik - Riding Towards the Light, Exploring Dressage Techniques och Songs of Horse är underbara böcker.

Men jag måste säga att jag blev besviken på Dressage for the 21st Century. Började med att bläddra igenom böckerna och tittade på bilderna, och kände att de väl inte riktigt stämde överens med mitt intryck av Belasik från de andra böckerna. Och när jag sedan läste kapitlet om inlongeringe et c så blev jag bara såååå besviken så att den åkte in i bokhyllan. Har faktiskt inte läst hela än, blev så besviken.

Det jag hängde upp mig på var just att den här utbildningsmetodiken för unghästar kändes för rigid. För mycket inspänning och för lite eftergift och frihet. Och det var ju det som avspeglade sig även i bildmaterialet längre fram.

Förmodligen är det orättvist mot författaren att inte ha läst igenom hela boken, så jag får väl göra det någon gång.
 
Det finns manga olika vagar att ga till ett mal och alla gor vi ju lite olika. Det basta ar ju att prova pa olika satt och se vilket som passar en sjalv bast.

Generellt upplevde jag att i Belsiks ridning, longering och undervisning sa gick sjalva ramen (formen om man tanker sig fran sidan) och framatridning fore losgjordheten. Formen var last i ett lage och mycket sallan, om inget "stracka framat nerat" bakades in i arbetet. Kruxet har ar enligt min asikt att det skapar stumma och stela muskler. Jag foredrar mer flexibilitet for att tillata musklerna jobba pa ett mindre uttrottande satt.

Det finns dock sekvenser i hans senaste bok som kan vara varda att reflektera over.

Jag PM:ar dig mer senare.

/Linda
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp