Sv: belgisk jätte vs fransk vädur
Till TS:
Om din häst nu inte har nått sällskap i hagen eller i stallet, tycker jag att du isåfall bör skaffa en ponny eller en miniget.
Inte att ha i samma box, men att ha som sällskap i hagen och i boxen brevid,
Jag har en miniget som heter Emil och han har gått som sällskap till mitt travarsto i snart 3 år och de gillade varandra från början, fördelen med en get är att den kan börja betee sig som en häst efter ett tag (ja, alla moralprediksuga männikskor), då han trodde att han var mitt sto´s fölunge.
så måste du ha sällskap till din häst och inte vill/kan skaffa en sällskaps häst så är en miniget att rekomendera. (enligt min personliga åsikt, inga påhopp tack!!!)
men ha geten i boxen brevid på nätterna och absolut inte i samma, det kan i värsta fall säkert resultera i att hästen trampar och sparkar geten så den får enorma skador, men det kan också hända så att geten känner sig trängd på en sådan liten yta att den stångar hästen och då blir skadorna ganska så omfattande.
Ha geten med i hagen (min get går lös och det är att rekomendera, geten ska kunna röra sig och inte sitta bunden mitt i hagen för då förlorar den sällskaps poängen) och på nätterna har du geten i egen box brevid din häst! ABSOLUT INTE I SAMMA BOX!!!
(Till TS igen: hoppas du släpper tankarna på att ha en liten kanin eller nått annat djur som sällskap i box, hästar trivs bättre själv i boxen om de måste stå inne, och med ett sällskap i boxen brevid. tänk att boxen är hästens hem/säng och de kan tröttna på sin lilla inneboende såsom get/kanin osv och då kan de orsaka enorm skada på det djuret som tyvärr inte har en chans att undkomma ett grymt öde där den blir hjälstampad.)