Hund aggressiv efter EPanfall!

Lindastroom

Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused:
Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina hundar som blir agressiva efter epilepsianfall, bara angående själva epilepsin (hur deras hundar reagerar) och inte fått napp på en enda som blir agressiv efteråt, så söker hjälp!

LITE BAKGRUND.
Jag har världens underbaraste tik på precis 3 år, labrador/amstaff.
I aug -12 när hon var hos mina föräldrar i Småland fick hon sitt första anfall.
Mamma var på övervåningen och vilken morgon som helst vädrade och bäddade sängen, hunden började kräkas och inom några sekunder låg hon i kraftigt anfall på golvet och krampade i ca 5 min. Eftersom det aldrig hänt förut visste min mor inte riktigt vad hon skulle göra utan satt ner och pratade lugnt och klappade henne försiktigt. När hon blev vid medvetande, blev det som en handvändning (världens snällaste som aldrig gjort en fluga illa), flög upp, morrade/visade tänderna och hoppade sedan från övervåningens balkongen och sprang in i skogen där dom flera timmar senare hittade henne liggandes chockad.
På djursjukhuset tog vi sedan massa prover, vilket inte visade på något konstigt, mer än epilepsi, fick Stesolid att ge vid behov.

Härrom natten hände detta mig för första gången (6 månader senare). Jag vaknade av att hon kräktes och hämtade papper för att torka upp och på 1 sekund låg hon och krampade, jag hann inte få fram medicinen innan hon kom tillbaka i medvetande (efter ca 4 min) och samma sak där, i en handvändning så skällde hon/vblottade tänderna och morrade mot mig. Jag fick stänga dörren och gick ut.
Genom dörren hörde jag paniken i rummet, saker som flög i golvet och så fort jag rörde mig på utsidan morrade hon och skällde i panik. Tog ca 2h (en evighet) innan jag kunde prata med henne och öppna dörren, då var hon som "vanligt" igen, orolig men glad. hade kissat på golvet och kräkts mer..

MIN FRÅGA ÄR DÅ, är det någon här som har erfarenhet av detta och hur man ska hantera det?!
Jag har fortfarande Stesolid (mer tillgängligt numera) och köpte en munkorg hos veterinär, för att jag förhoppningsvis nästa gång ska hinna ge henne medicinen och minska risken att bli biten (den är rymmlig så hon kan andas bra i den).
Hur ska jag hantera detta? PGA ATT HON BLIR SÅ HIMLA AGGRESSIV
(vet att hon inte blir det medvetet).
Hunddagis kommer aldrig gå i framtid, att lämna bort henne är alltid en risk,ute i trädgården på sommaren (tänk om hon springer iväg och blir påkörd)
jag är så rädd att hon ska göra sig eller någon annan illa, speciellt när det är en städig tickande bomb. TIPS?

detta är verkligen min andra hälft, hade varit så tacksam för svar från någon!

Ursäkta för långt inlägg!
/LINDA[/I][/I]
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Har precis samma erfarenhet som dig, hade också en hund som helt plötsligt utan andledning fick karaftigt EP-anfall, grand mal och blev aggresiv. Vet sa att de kan bli så då dom inte är sig själva.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Jag har ingen egen erfarenhet av epilepsihundar, men en bekant till mig hade en. Jag var hundvakt hemma hos henne en gång och hon sa "får han ett anfall, så ta med dig de andra hundarna, gå in i ett annat rum och stäng dörren. Han blir aggressiv efter sina anfall, så det är bara att hålla sig undan då".

Så det finns andra hundar som reagerar lika som din efter ett EP-anfall, men det är nog inte så hemskt vanligt.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Jag har bara erfarenhet av människor med EP, och efter ett anfall kan ju många vara trötta och förvirrade. Någon blev alltid "arg", jag förstod det som att hon liksom hörde oss andra hela tiden och blev typ irriterade på att vi sa saker som "det är ingen fara, blir bra" osv, för hon tyckte ju att det inte alls var "ingen fara".

Hundar kan ju reagera negativt på människor som visar sig svaga, kan man tänka sig att hon "hör" dig under anfallet, märker att du tröstar osv och liksom reagerar negativt på det, eller att hon inte känner igen dig och känner sig "anfallen" av dig när hon inget kan göra. Så när hon är på benen är anfall bästa försvar?

Låter ju som att andra haft liknande erfarenheter, så otroligt jobbigt :(
Munkorg kan ju vara bra att ha till hands framöver, så får man informera omgivningen helt enkelt.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Beklagar verkligen. EP är en så otäck sjukdom tycker jag :(. Hur ofta får hon anfallen?

En bekant till mig tog bort sin Aussie som fick EP pga liknande händelse som du beskriver. Hon blev helt galen och attackerade familjens andra hundar. Iom att anfallen var så kraftfulla så tyckte hon synd om henne. Dom andra hundarna for också mycket illa av hennes agerande.

Efter anfall brukar ju hundarna knappt känna igen sina ägare. Jag har hört om jakthundar som har fått anfall under jakt och irrat runt i timmar. Vissa har kunnat fångas in, men inte känt igen sina ägare vid överlämnandet.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Har haft två vänner med Ep-hundar och de hundarna har också blivit aggressiva efter anfall. Inte konstigt egentligen. Jag har själv EP och efter ett anfall är man olidligt trött, kan ha ont och vara förvirrad. Jag som människa förstår ju vad som hänt men det gör ju inte en hund. En hund känner sig nog oerhört utsatt och svag efteråt samt är förvirrad, kanske inte ens känner igen människorna eller miljön. Kan förstå att en hund som känner sig svag, förvirrad, kanske har ont och tror sig vara på okänd mark med okända människor (som troligtvis är uppstressade pga händelsen) reagerar på ett aggressivt sätt. Mycket tråkigt för dig och din hund att ni råkat ut för detta :(
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Skulle vilja tillägga att din hund verka ha väldigt kraftiga anfall. Att anfall pågår så länge är inte vanligt på varken människa eller hund. De två hundrarna jag nämnde var sig själva max 15-30 min efter ett anfall och deras EP klassades som svår. Jag hade absolut tagit kontakt med en veterinär igen för att få veta exakt hur allvarlig den här situationen är och hur mycket och på vilket sätt det påverkar hunden.

Lycka till// Voff
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Vi hade en riesenschnauzertik som fick EP när jag var liten.

Hon var extremt aggressiv direkt efter ett EP-anfall. Jag har få minnen av henne, men ett är från strax efter ett anfall (dvs när själva krampen släppt), hon är fastknuten i ett element, och hugger vilt omkring sig i luften och "tuggar fradga". Totalt bindgalen på ren svenska. Hon kunde kissa på sig även under den delen av ett anfall med ska tilläggas.

Minns inte hur länge aggressiva delen höll i sig, men sen blev hon förvirrad, gick upp i möbler (något hon normalt inte gjorde), och man fick ha henne i koppel ute för hon kunde gå bara rakt ut i skogen, som döv och blind.

Ang aggressivitet så vi provade i något år att medicinera osv. Mellan anfallen var hon en superb hund, men anfallen kom tätare. En dag (inga anfall den dagen eller ens den veckan) så när jag och min lillebror sprang förbi hennes korg på 1 m avstånd (vi lekte som barn gör, bara passerade) så morrade hon. Hon gjorde inget, men hon morrade.

Dagen efter åkte mina föräldrar med henne till vet och tog bort henne. De vågade inte ha henne kvar. Normalt var hon extremt snäll och tålig med barn, och hade inte ens när man ramlat över henne visat minsta ens tendens till aggression. Däremot var det en vass hund, och hon tvekade inte att anfalla om hon ansåg hennes familj hotad (hon högg grannen i armen när jag var bebis, jag låg ute på tomten i barnvagn medan mamma var inne i huset, hunden var ute och låg vid barnvagnen, grannen kom. Hunden varnade att han inte skulle gå närmare barnvagnen, grannen tyckte 'men vi känner ju varandra hunden, jag ska bara titta på bebisen och tar ett steg närmare vagnen. Hunden klippte honom utan tvekan i armen)- så de vågade helt enkelt inte chansa ens en dag till. För skulle hon agera på aggressionen mot ett barn, då hade det slutat fruktansvärt tragiskt.

Så, i hennes fall så när EPn blev sämre blev hon annarlunda i personligheten även utanför anfallen. Och hon hade extremt aggressivitet direkt efter kramperna, sen kom förvirring efter aggressiviteten. I hennes fall tror de att anledningen till EPn var en hjärnskada. Hon sprang in i ett äppelträd i full fart som valp, och de tror det gav en hjärnskada, som sen med tiden gav EPanfallen. Hon obducerades dock inte.

Jag har arbetat med personer med EP, och vissa är EXTREMT aggressiva efter ett anfall. Det kan vara direkt efter, men också t ex får ett anfall, ges stesolid, kramperna släpper och personen sover i 4 h, när personen vaknar så extremt aggressiv, både verbalt och fysiskt. Ang verbala aggressiviteten så sällan sett sånt "rent hat" som vissa EP-patienter när de vaknar, det är ju inte 'de', de är inte sig själva, men man har ändå ibland verkligen ryggat tillbaka för 'hatet' som lyser ur ögonen (riktat mot vem som nu må vara där när de vaknar). När de är 'sig själv' igen minns de inte den aggresiva delen, eller har bara haft vaga minnen av de "nog sagt elaka saker de inte menade".

Men när en för övrigt otroligt rar och vän tant i det där efterläget spottar ur sig saker som "jag ska slakta dig och skära upp dig din jävla hora" då hajar man till. (Jag tror inte nämnda tant ens under pistolhot skulle tagit ordet hora i sin mun i normalfallet, än mindre kallat någon det..)
 
Senast ändrad:
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Jag har en kompis med en borderterrier som har epilepsi. När han hade haft några anfall med långa mellanrum när han var cirka 4-5 år så fick han medicin att ta dagligen. Fenemal heter medicinen och den ska han ta 2 ggr per dygn. Hur mycket har varierat lite genom åren. Meningen med denna medicinen är att han inte ska ha anfall, helst inga anfall alls. Får han anfall så ska han ha mer medicin. Hunden är nu 12½ år och har de senaste åren inte haft ett enda anfall. Han går på kontroll 2 ggr per år och då tar man blodprov för att bl a se hans levervärde.

Jag har en kompis vars 2 pojkar hade epilepsi under uppväxten, på den ene växte det bort i 18/20-års åldern, den andre har även som vuxen epilepsi. Båda åt/äter Fenemal för att vara anfallsfria.

Stesolid i tablettform att ge vid anfall funkar inte. Medicinen hinner inte verka på de sekunder/minuter som anfallet varar. Kommer man däremot in till djursjukhus med en hund som inte slutar krampa eller får anfall på anfall så ger man stesolid i spruta eller dropp.

Om jag hade varit i era kläder med hundar som blir aggressiva under/efter ett anfall så hade jag ringt runt till veterinärer och frågat vilken medicin de normalt förskriver till hundar med epilepsi och gör ett besök hos en vette som behandlar med Fenemal. Det ska finnas en annan medicin också, men den vet jag inte vad den heter. Ni gör livet lättare både för er själva och era hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Fast Fenemal behöver inte fungera heller. Tyvärr. Givetvis ska man (om inte veterinären tycker annorlunda) prova, men vill bara nyansera lite att det på dpmattes inlägg låter som att Fenemal är mirakelmedicin.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Fenemal är ett väldigt starkt barbiturat, enda som finns nu för tiden som inte används i samband med narkos.
För en del måste man ge så höga doser, för att slippa kramper, så att hunden mer eller mindre sover dygnet runt.

Stesolid finns som suppar o rektioler, de verkar ganska omgående.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Jag menar inte att det är en mirakelmedicin, men det är väldigt många som fungerar på det. En hund jag vet har gått på allra lägsta dosen hela livet från 3 års ålder, om han lever idag så är han cirka 15-15½ år. Den andre som är 12½ har periodvis fått öka dosen, men har nu på ålderns höst kunnat sänka igen. Han är hur pigg som helst, har aldrig sovit hela dagen. Far runt och busar med sina leksaker, tränar lydnad ibland för skojs skull med sin matte. Pojkarna jag berättade om, en av dem kunde avsluta medicineringen när han var cirka 20 den andre medicinerar även som vuxen.

Och som jag sa så ska det finnas ytterligare en medicin som jag inte vet vad den heter som ges i förebyggande syfte.

Just när det gäller hundar som blir aggresiva i samband med eller efter anfall måste man försöka behandla i förebyggande syfte. Det kan bli farligt för ägarna när hunden inte är medveten om vad den gör. Och ännu värre kan det bli om det händer ute och hunden kommer lös just när det händer.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Puh, efter att ha läst denna tråden är jag ytterst tacksam att jycken efter sina tre anfall i stället blev extra mammig och bara ville vara i min famn, länge.

Dock bra att veta om man träffar på andra hundar strax efter deras anfall.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Hur har det gått?

Att den bli aggressiv efter anfall är (som redan skrivits) inte helt ovanligt - en reaktion på förvirringen och stressen.

Hunden blir påverkad av fenemal, och som Vallhund skrev blir de mer och mer apatiska ju högre dos de får. Men en lägre dos är givetvis att föredra före återkommande kramper och efterreaktioner på dem.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

Supparna har för lång reaktionstid. Iaf för tio år sedan när jag fick ut sådana. Det ska vara vätskan som man sprutar in i rumpan, det går direkt.
 
Sv: Hund aggressiv efter EPanfall!

vad har veterinären rekomenderat ang stesoliden? en människa 'får' inte krampa mer än 5min sen är risken stor att hjärnan skadas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 414
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 491
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 540
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp