Bukefalos 28 år!

benlidor!!

E

elinxelin

Vad benlidor bra för? Är det för att skydda hästens ben? Jag menar det är ju inte så tjockt????
 
Sv: benlidor!!

Benlindor har man för att ge ett jämt stöd till senor på benen, men det skyddar ju till viss del mot slag också.
 
Sv: benlidor!!

Lindar du inte rätt gör de större skada än nytta :p
 
Sv: benlidor!!

Okej! Hur man man linda då? Vilket håll börja man ifrån? Någon bild?
 
Sv: benlidor!!

Okej! Hur ska man linda då? Vilket håll börja man ifrån? Någon bild?
 
Sv: benlidor!!

Jag själv tycker att senskydd/damasker är smidigare att använda. Och som Jojjo811 sa, så om man inte lindar rätt så gör det mer skada än nytta. Om du har egen häst så har du väl någon kunnig inom det området som kan visa dej hur man gör, eller?

(alltid bra att fråga kunnit folk :) )
 
Sv: benlidor!!

*kl*
lånar tråden liiite

har det nån betydelse från vilket håll man börjar?

ska början peka mot svansen eller mot huvudet?

har vart i olika stall och alla säger olika är förvirrad över vad som är rätt i "faktaboken" så att säga
 
Sv: benlidor!!

Vad jag vet, och som jag själv gör, så brukar jag alltid linda bakåt. Mot svansen alltså.
 
Sv: benlidor!!

jag lindar alltid utåt-bakåt. dvs. medurs om jag lindar på högerbenen och tvärtom på andra sidan.
detta för att om lindan går upp är det mindre risk att lindan hamnar "under" hästen o att dne trampar på lindan
 
Sv: benlidor!!

Du ska linda utåt - bakåt. Tänk dig att du ligger mellan hästens framben och simmar bröstsim! :p Så som du gör med armarna, den cirkeln, åt det hållet ska du linda! Det finns en del trådar om det redan, prova sökfunktionen!
 
Sv: benlidor!!

Bra tips!
Men varför ber du mej använda sökfunktionen när det inte är jag som undrar? eller har du kanske blandat mej med någon anna i tråden?
 
Sv: benlidor!!

Sorry... Skulle ha skrivit knapplån, jag trodde det var ts jag svarade. :o Svaret var menat till henne... :D
 
Sv: benlidor!!

Jag är förvånad att ingen har nämnt att för att lindorna ska skydda så måste du ha paddar under. :p Enbart en linda är ju, som du säger, inte så tjock och skyddar knappast mot slag. Stödet och tryckfördelningen blir också lidande om man inte har pad under lindan. Fast det finns folk som rider med lindor utan paddar, så vad vet jag... :p Jag föredrar benskydd!
 
Sv: benlidor!!

jag har det för skydd ,men min stryker sig inte regelbundet.
Dessutom ökar det ju värmen och ökar blodgenomströmning
 
Sv: benlidor!!

Men om den fixar blodgenomströmningen? Hur då?
Jag menar, om man lindar sitt finger hindrar man ju blodgenomströmningen eller...?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 951
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
738
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp