Bukefalos 28 år!

Benproblem

nyttnick

Trådstartare
Det hela började för ett par veckor sen. Jag satt en kväll och spelade gitarr, med benen i kors ca 1,5 timme. Det övre benet (högra) domnade. Det händer nästan alltid när jag sitter så, men det brukar släppa när jag ställer mig, men denna kvällen så släppte det inte. 1177 tyckte att jag skulle sova med telefonen i hand och ringa VC dagen efter. Jag vaknade och domningen hade släppt så att känseln var tillbaka, men ingen styrka och styrsel i benet. VC skickar mig till akuten (inte min idé och jag protesterade, men de tyckte att jag borde lita mer på dem än mig själv). Där konstaterades att det inte var några blodproppar, antagligen en nerv i kläm och förmaning om att inte sitta så mer pga av överkänslighet.

Dagen efter kände jag mig rätt normal men två dagar senare var det samma skit igen då jag glömt av mig och suttit en halvtimme med benen i kors. Ok, my bad, samma ben igen och efter två dagar var det ok.

Igår rensade jag lite i trädgården och var ute och stökade och då händer samma sak med båda benen och höger arm. Nu börjar jag tycka att det är lite konstigt. Visserligen rensade jag en hel del sittandes på huk, men ändå - det ska man väl klara? Det ger alltså som domningskänslor, fast utan att tappa känseln. Förlorad styrka, förlorad styrsel och idag har jag nästan dragit omkull två gånger då fötter och ben viker sig. Armen släppte fort igår, men det sitter kvar i benen. Detta kombinerat med stickningar/myrkrypningar. Det var marginellt bättre i morse, men har blivit värre under dagen. Nu ikväll har jag känt på benen och musklerna i vaderna är som fiolsträngar och jag har även ont på baksidan av låren ända upp i rumpmusklerna. Masserar jag så känner jag mer stickningar och hur styrseln försvinner precis när jag trycker på musklerna. Just när jag har domningskänslorna så känns det även som när man har känningar i benhinnorna på skenbenen och vaderna känns "tjocka"/spända, fast inte i musklerna eller som kramper. Mer som om de skulle varit vätskefyllda.

1177 är kontaktade igår igen och de har bett mig kontakta VC imorgon. Mest sannolikt tycker inte VC att det är jätteakut ( jag funderar själv på typ B12 brist?) så det blir säkert ingen tid förrän längre framöver, men även om det inte är akut så tycker jag att det är sjukt obehagligt.

Finns det någon som haft samma? Idéer på vad det skulle kunna vara?
 
Akut magnesium brist kanske?

Jag har ätit magnesium nästan hela vinter, men inte de senaste veckorna, så kanske. Men jag har aldrig tidigare ätit det innan i höstas.

Just domningarna började förra sommaren, men de släppte ju alltid så fort jag reste på mig och rörde på mig.

Kalla fötter och tår är också ett symptom när det här händer.
 
B12 brist? Hur tänkte du där?
Man får många konstiga symptom av B12 brist men inte domningar/kryp i benen,tro mig jag lever med nästan ständig B12 brist.(och medicineras för det)
 
Det var något jag fick höra av en läkare när jag sökte för andra saker för ett antal år sen. Att det kunde ge liknande symptom, men vad vet jag? Är inte sjukvårdsutbildad.
 
Vet inte hur tillförlitlig denna sidan är, men den tar upp pirrningar och stickningar som symptom även vid B12 brist. I övrigt får jag väl hålla med om att inte så mkt stämmer. Jag bara hade det med mig i bakhuvudet från de otaliga undersökningar som gjordes då, för ca 10 år sen.
 
Har varit på VC och lämnat blod. Nu ikväll inser jag att när jag står rakt upp och ner på golvet så är vadmusklerna stenhårda som cement, typ lika hårda som när de krampar, men de krampar inte. Jag kan inte gå ens ett steg på hälarna för jag trillar. Det är som att det tar stopp på framsidan och spänner i benhinnorna på skenbenet. Och överhöljer jag knäet så trillar jag. Det känns riktigt skumt.
 
Jag som har diabetes får precis sådär när blodsockret stiger eller sjunker väldigt snabbt (det var t.o.m ett bortdomnat ben som fick mig att till slut söka hjälp efter att ha gått odiagnosticerad väldigt länge). Jag har ingen aning om personer som inte har diabetes kan bli påverkade på det viset av blodsockret, men jag vet andra som sökt för liknande problem där det istället funnits vara stressrelaterat (exakt hur det förklarats medicinskt vet jag inte). Stressar du mycket? :)
 
Ok då måste jag fråga. Jag har något svagt minne av att diabetes kan ge hudförändringar, med områden med mörkare hud typ på knän, nacke osv. Jag har haft det några år på knän och ovansidan av foten. I övrigt så har jag inget som tyder på det, så det är väl rätt osannolikt egentligen, men men.

Jag känner mig inte stressad alls, men det senaste året har ju varit galet med separation och en massa upp och nedgångar i humöret, så kroppen kan ju vara stressad ändå även om jag inte upplever det på det viset.
 
Min sambo har diabetes typ 1 och han har mörka fläckar på huden omkring foten, speciellt vid knölen på vristen. Ser nästan ut som intorkat blod.

Stress är ju inte alltid en känsla man kan "ta på". Just separation är en stor livskris som stressar kroppen.
 
Lägg till yrsel och illamående på listan, nu börjar jag tro att jag är redo för psyket snart....
 
Lägg till yrsel och illamående på listan, nu börjar jag tro att jag är redo för psyket snart....
En koll på blodsockret är ju ingen stor grej, det borde kunna göras rätt snabbt. Nästan alla symptom du räknar upp hade en kompis och hon har nu konstaterats med diabetes typ 1.
Nu säger jag inte att du har det men det är lätt att kolla.
 
En koll på blodsockret är ju ingen stor grej, det borde kunna göras rätt snabbt. Nästan alla symptom du räknar upp hade en kompis och hon har nu konstaterats med diabetes typ 1.
Nu säger jag inte att du har det men det är lätt att kolla.

Jag ska ta upp det när läkaren ringer tillbaka i slutet på veckan med provsvaren. Pratade med VC och bad dem lägga till de symptom som uppkommit sen igår. Inser att jag inte klarar av att sätta hälen först i backen, utan går genom att sätta hela foten plant. Är faktiskt svagare än vanligt i båda armarna också.
Sköterskan på VC kollade vilka provsvar som kommit in, men det var ju bara de gamla vanliga standardproven som blodvärden, vita blodkroppar, blodplättar m.m och föga förvånande så såg de bra ut.

Man känner sig lätt hypokondrisk, men nått är det ju. Sen är jag stark i musklerna, trots att jag känner mig svag, och har dålig kontroll, så det blir så svårt att illustrera vad problemet är och det vet jag ju knappt själv heller.
 
Nått nervproblem är det helt klart, blir inte bättre och har fått en massa kompensatoriska besvär (säger man så? - spänningar uppåt i kroppen iaf). Gick till kiroporaktor i ren desperation som konstaterade att VC och akut inte gjort en tillräckligt bra förundersökning, för han tyckte att det var uppenbart och påtaglig nedsättning av benstyrkan. Tackar för det i alla fall, nu känner jag mig inte lika hypokondrisk även om jag inte vet vad det är, men kiropraktorn skulle författa ett brev till VC i alla fall.

I övrigt så varierar det med svaghet, svaga smärtor, stelhet, pirrningar, myrkrypningar, stickningar och konstiga upplevleser av att det bränner på skenbenet eller att det går iskalla ilningar längs med skenbenet.

En fundering från min sida är TBE. Hade en fästing för en dryg vecka sen, från uppsalatrakten. Visserligen uppstod de första domningarna innan jag fick den, men det kanske är skilda problem som jag tror hör ihop?
 
Så, en liten uppdatering. Det går inte så snabbt, men lite händer ju.

Jag har fyra gånger fått göra de vanliga testen för att utesluta blodpropp i hjärnan (de där håll upp armarna, peka sig på nästippen m.m.), lika många gånger har jag lämnat olika blodprover, som alla är u.a. Det är ju iofs bra och jag mår ju bra i övrigt.

Det är inte borrelia eller fästingrelaterat vad det verkar.

Jag har varit på neurografi på sjukhuset och ringde idag till VC för att få höra om resultatet kommit in. Min läkare har tydligen gått på pappaledighet, men sköterskan kollade journalen. Det stod att något h***-prov ej var typiska (ursäkta, mitt minne för bokstavskombinationer är inte det bästa) och att jag ska kallas tillbaka för ett EMG som jag har förstått är ett muskeltest av något slag med en nål in i muskeln. Men inga svar på om det gäller båda benen och båda armarna eller om det bara är något av dem som visar avvikande resultat och inga förklaringar av något annat slag.

Så, glad att jag utreds, men lite lätt nervös över vad det kan vara och vad det var som inte var typiskt med den första undersökningen. Antagligen blir det väl en lång väntetid nu också eftersom det är sommar.
 
Nyttnick, hur gick det? Kom dom fram till vad det var som orsakade denna förlamning? Har precis samma sak själv. Hade domningar först och ingen styrka, nu har domningarna minskat men fortfarande ruggigt svag i foten, kan inte lyfta den uppåt och absolut inte stå på hälarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 630
Senast: tott
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 774
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en häst som för ett par veckor sedan gick omkull i hög hastighet i hagen. Verkar ha fått en låsning i vänster bogparti. Jag vet inte...
Svar
18
· Visningar
4 331
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp