Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Ingen idé att diskutera med någon som har noll koll på hur samhället hålls igång :meh: Det finns förnyelsebara, alternativa bränslekällor men de har strypts av att folk som har bra tillgång till kollektivtrafik inte kan låta bli att köra bil (dieselförbudet).
Nu har EU kommissionen dragit sex EU länder in för rätta för att dom har alldeles för smutsig luft. Du vill väl inte att det händer Sverige också. Vi måste ju tänka på våra barn. Barn har rätt till ren luft så det är bra att drivmedelpriserna går upp nu vilket stöds av miljöpartiet
 
Nu har EU kommissionen dragit sex EU länder in för rätta för att dom har alldeles för smutsig luft. Du vill väl inte att det händer Sverige också. Vi måste ju tänka på våra barn. Barn har rätt till ren luft så det är bra att drivmedelpriserna går upp nu vilket stöds av miljöpartiet

*suck* Läs på lite, tack. Största delen av Sverige har en bra luftkvalité och i städerna går det bra att använda elbil eller faktiskt använda den kollektivtrafik som finns.

Problemet är att elbilar och kollektivtrafik funkar inte speciellt bra utanför städer. Men det finns fortfarande ett behov av folk på landsbygden för att tex föda städerna. Förstår du nu?
 
*suck* Läs på lite, tack. Största delen av Sverige har en bra luftkvalité och i städerna går det bra att använda elbil eller faktiskt använda den kollektivtrafik som finns.

Problemet är att elbilar och kollektivtrafik funkar inte speciellt bra utanför städer. Men det finns fortfarande ett behov av folk på landsbygden för att tex föda städerna. Förstår du nu?
Priset kommer att stiga ännu mer :up:........semesterperioden har ju inte ens börjat :grin:
 
Har länge nu funderar på att ta A- kort och skaffa en lätt mc, kanse kommer det till skott nu då.
Cykel inget alternativ om nu inte det blir både lagligt och säkert att cykla på motorväg:angel:.
Tåg och buss, nä första tåget har inte börjar gå vid den tiden och är för opålitligt under framförallt vintern med förseningar.

Jobbet blir sammanlagt 6,1 mil och bilen drar 0,72 milen under sommaren så ca 70 kr/dagen plus trängselavgift på 9 kr på vägen hem. :crazy:
 
..............
Även om du gör allt detta så räcker det inte enligt klimatforskarna. Vi måste göra mer om vi inte ska gå under. Skulle glaciärerna försvinna så drabbar det ca 1/6 del av jordens befolkning för då har dom inget färskvatten dessutom stiger havsnivån och mycket land går under vatten vilket dödar en massa människor
 
Jag kör bil till och från jobbet, det blir mellan 7 och 24 mil om dagen. Kollektivtrafik finns ingen och jag jobbar så udda tider (för att tågen ska kunna gå :up: ) så det hade inte varit lönt ändå.

Kostar mig mellan 3000 och 4500 i månaden på ett ungefär. Dock får jag tillbaka en del av den summan från jobbet.
 
Skulle jag cykla till jobbet skulle det ta 1,5 timme längre än med bil
Mig veterligen började inte historien år 2012, även om världen gick under/började om då enligt vissa ;)

År 2000 kostade det 32 dollar som exempel.
Historien började tidigare än så. 1974 blev det bensinransonering och man fick ransonerings kuponger från Transportnämnden för att kunna tanka. Då chockhöjde man bensinpriset till 1,45kr/l. Då var det inte tal om att gnälla eller att man hade 10 mil till jobbet.
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...

7 mil per dag, 22 dgr per månad, 0,7 liter per mil, 16 kr per liter = ca 1700 kr . + runt 2000 per månad i övriga bilkostnader.
 
Mig veterligen började inte historien år 2012, även om världen gick under/började om då enligt vissa ;)

År 2000 kostade det 32 dollar som exempel.

Ok, förstod att någon skulle ta ”aldrig” väldigt bokstavligt. De senaste åren då. År 2000 kostade inte bränslet mer än runt 10kr/l heller medans det 2012 var (då) rekorddyrt med typ 15kr/l. Då berodde det på höga priser på råolja. Det gör det inte idag.
 
Jag blir så provocerad av att det alltid är den enskilda individen som ska bestraffas. Jag blir alltid så fundersam när människor i Stockholm ska bestämma över saker de inte har en aning om. Vad tror de liksom att människor som producerar deras mat behöver för fordon för att lyckas bo på landet? Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?

Stockholm har i många år haft vägtullar, men någonstans tycker jag att Stockholm och Rosenbad borde ha en egen tullgräns. Inför skatt och tull på all mat som ska skickas till Stockholm!

Det är ju inte ”Stockholmarna” du ska skylla på utan Miljöpartiet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp