Benskydd i hagen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrfantasten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 4 741
D

Dressyrfantasten

Kan man vara så fräck att man har benskydd på hästen (runtom) i hagen nu på vintern för att motverka sparkar med brodd och t ex. halkskador? ;)

Mår hästen psykiskt sämre med benskydd i hagen?

Mår hästen fysiskt sämre med benskydd i hagen?

Vad tycker ni?

Någon som har benskydd på?

*Bänkar mig framför datorn och väntar på intressanta svar :angel: :D*

Sv: Benskydd i hagen!

Tja, jag kan tänka mig att en nackdel kan vara att det kan komma in smuts under benskydden och skava... vilket ju inte är så positivt, framförallt inte om hästen går ute i hagen många timmar per dag.

Psykiskt sämre lär nog inte hästen må av att ha benskydd i hagen, om det nu inte är en kräsen häst som kräver att skydden matchar täcket i alla lägen :smirk:

Nackdelen med skydd är att de kan skava, samla grus och stasa benen.

Om hästen inte är ett riktigt klantarsle skulle jag låtit den gå utan skydd i hagen så den får se över var den sätter benen själv, och plockat fram skydden inför ridning då man kanske kräver lite mer?

Har inga benskydd på, då min häst har koll på vad hon gör av benen.

hur tänker du göra? jag har en 4åring som jag är osäker på hur jag skall göra med...

Min 4 åring går utan skydd i hagen..
Han är lite korkad faktiskt, men han får lära sig.

Jag vill INTE att andra hästar har brodd (bak) i hagen med mina hästar..
Har ni det? :eek:

jag sklal precis byta stall så vet ej hur dem gör där ännu..skall kol aup de i helgen..
men här går dem broddade ihop..

broddar du bara fram då när han är ute?

Min foderhäst går med höga skydd bak och boots fram i hagen.
Skydden är hela och har "ludd" på insidan för att undvika skav.
Inte för att varken hon eller hagkompisen har broddar utan för att hon slår sig själv om hon går utan.
Tror inte hon lider av det, snarare tvärt om. Innan jag började ha skydden så hade hon ständigt nya sår, benen svullnade o hon fick istället gå i sjukhage.

har hon skydd över naten?
mitt problem är att jag itne kan ta på resp av varje morogn /kväll så om jag skall sätta ksydd må han ah dem dygnet runt. jag komemr ju upp en gång om dage ( på dagen) och då luftar, bostar ,byter skydd..
va tror ni om det?

Jag tror inte hästen mår psykiskt dåligt på nått sätt att ha benskydd i hagen. Nästan alla jag känner har benskydd på hästarna året runt. Enda nackdelen är väl att smuts och sånt kan hamna under och skava, att de kan bli blöta och bli riktigt kalla. På somrarna kan det vara problemet att de kan bli för varma, men det finns ju benskydd som "andas".

Jag säger det, heldre benskydd på än att hästen inte får gå ut! :mad:

Senast ändrad:

Lösa problem går ju alltid :idea:

Då har man ett par NEW skydd (undersida i lurv) och ett par sådana över:

Bild-1122.jpg

tihi vad jag är smart :angel: :)

Så..fler motargument?

Dessa artiklar förhindrar skav, smuts, kyla, regn :idea: :p

Shimzy skrev:
hur tänker du göra? jag har en 4åring som jag är osäker på hur jag skall göra med...

Funderar starkt på att ha skydd. Denna är låg i rang och får ta emot sparkar titt som tätt.

Jag vill skydda främst senorna från att ta skada.

Oftast låter jag min häst gå broddad runt om i hagen året om, men så har han aldrig lyckats träffa hagkompisen (shettis) heller, och sparkar praktiskt taget aldrig efter henne. Men olyckan kan ju vara framme, givetvis men då får jag skylla mig själv.

Hur som helst, jag har boots bak när han har broddar i hagen, eftersom han trampar sig själv på hovarna när han busar (inte på benen utan endast på kronranden och hovarna), så han skadar sig själv mer än andra. Blir inga djupa, allvarliga sår men blir lite jobbigt i längden.

Tror inte hästen mår varken fysiskt lr psykiskt dåligt utav att ha benskydd i hagen. Men så får man ju se till att det är bra benskydd, som inte stasar,skaver osv. Dock skulle jag nog inte låta de sitta på över natten. Men som sagt, det finns ju benskydd som andas, o luftar man benen o borstar o håller rent så är det nog ingen fara. Jag själv har benskydd i hagen på min klumpeduns, när det är så hårt o knöligt. Och jag märker att han tycker att det är bra, o stödjer hans ben. Rör sig bättre med benskydden på i hagen. Utan benskydden så går han inte många steg, för han har facktist lärt sig, tror jag, hur klumpig han kan vara o hur ont det gör med vrickade ben. Men med benskydden så strosar han runt nästan som om det vore helt slätt,om än lite försiktigare.

har aldrig skydd på våran klantiga häst. Småsår har han haft mycket förut lite var stans men han har ett fantastiskt läkekött så dom är läkta på nån dag, har fått balltramp 1 gång för länge sedan som är läkt, har 4 brodd i alla fötter runt om på vintern, går tillsammans med andra hästar som har brodd

Numera har han kontroll på sina ben som han inte hade förut, han vet att slarvar han råkar han rispa till sig själv och numera har han nästan aldrig små sår men idag far han mer omkring och busar i hagen än vad han gjorde förut

skulle jag någonsin ha skydd i hagen skulle det vara boots för att skydda emot balltramp, senskydd och strykkappor tycker jag verkar vara en stor överdrift då det nog inte är särskilt mysigt att gå omkring med dom hela dagen i hagen

Om man har hästen ute med brodd har man väl inget val. Benskydd och framförallt boots.

Ska inte ha senskydd och strykappor utan heltäckande skydd fodrade med lurv ;)

Har tyckt att det är lite löjligt med benskydd ute på hästar, men efter att ha sett en ordentligt spark, hästen sparka sej själv, med blockhälta o senare operation pga att det vid röntgen syntes att den sparkat av sej griffelbenet o ett överben bildats som låg o tryckte på detta, därav den akuta hältan, o efter det lång konvalecent, så har jag ändrat uppfattning om detta...

jag hoppas för allt vad jag är värd att hästen ska överleva utan benskydd i vinter, han har ätit upp alla benskydd jag äger :crazy:
han plockade av sig dom senaste senskydden han hade fram i hagen och jag har inte hittat dom ännu.
lindor funkar bak men inte fram för han klär av sig allt som sitter i fram. någon som har tips på inbrottssäkra skydd? :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 099
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka