Solsken78

Trådstartare
Har precis börjat trava en häst som fick en senskada för flertal månader sedan. Har då funderat lite på ifall jag ska sätta på honom benskydd eller inte?
Ifall jag ska sätta på honom benskydd, vilken typ? Jag har några HG benskydd men dessa är med fluff och funderar lite på ifall det kanske värmer upp senan lite mycket?

Just nu är det inte så mycket trav men jag kyler ändå ner senorna med hjälp av en cooling filt. Är det ett bra sätt eller skulle kylbalsam eller liknande vara bättre?

Ifall ni har andra tips angånde senor så skulle det va jätteintressant att höra😁

Tackar i förväg!
 
Jag hade ju ett par senskador på min förra häst. Råden jag fick då från veterinär var:

Skydd av neopren av typen som sluter tätt runt hela skenbenet och kotan. Endast de med dubbel knäppning under kotan avlastar (tillräckligt). Dock skall sägas att just genomtrampet var något jag skulle stabilisera på min häst.

Kyl! Med vatten (rinnande eller hink) minst 20 min. Om det inte funkar med vatten är kylbandage näst bäst. Tredje bäst är kyllera. Isbalsam, bluelotion osv kyler knappt alls.

Hovslagare och veterinär behöver ha kontakt så att skoning osv blir bra, speciellt i uppbyggnadsfasen.
 
Skulle Horze ProSoft benskydd vara något passande? Den går ju dock inte under kotan så som t.ex. Iconoclast gör men behöver fram och troligen stl XL vilket jag inte kan hitta någonstans på de alt som gavs😅
 
Skulle Horze ProSoft benskydd vara något passande? Den går ju dock inte under kotan så som t.ex. Iconoclast gör men behöver fram och troligen stl XL vilket jag inte kan hitta någonstans på de alt som gavs😅

Risken är att de blir för klena. Iconoclast (och PCs rejälare variant) har två korsande knäppningar för att stötta just kotan och en invändig kil för att stötta ännu mer.

Jag köpte från nån random (western) sida på nätet, och när jag googlar hittar jag vad du söker, men tror inte jag får länka.
 
Risken är att de blir för klena. Iconoclast (och PCs rejälare variant) har två korsande knäppningar för att stötta just kotan och en invändig kil för att stötta ännu mer.

Jag köpte från nån random (western) sida på nätet, och när jag googlar hittar jag vad du söker, men tror inte jag får länka.
Jag hittar Iconoclast på en western sida för 1.3k fram å XL men hittar även Iconoclast på en annan sida för 700kr dock inte i lager. Känner att 1.3k är lite större än vad min ekonomi tillåter just nu😅

Hitta LeMieux Ultra support benskydd som är dubbel vid kotan men det är inte neopren utan Airprene och bomull.
 
Frågan är om hästen ska ha benskydd för att stabilisera eller för att skydda mot tex slag? Jag skulle nog fråga veterinären om hen anser att jag ska använda något särskilt för att ge mer stadga, annars om du vill skydda mot slag hade jag tagit några benskydd som inte blir så varma. Finns många ventilerade skydd :)
 
Jag slutade använda benskydd när jag rehabilitera min häst från senskada därför att jag ville kunna känna hur benet reagerade på ökad belastning med värme etc. Har du skydd på blir det omöjligt att veta vad som är orsakat av belastning och vad som är orsakat av skydden.
 
Jag är inne lite på @MiniLi och @Ace linje.

Har man haft en senskada och undrar vad man ska ha för skydd är det nog bäst att fråga veterinären. Speciellt med tanke på de senaste rönen där man kan se att felaktigt använda skydd/lindor, eller helt enkelt fel skydd, kan ge värre skador än utan.
Man vill ju också veta hur senan beter sig under normala förhållanden, inte under skydd.

Tänker även att veterinären kan svara på om skadan är helt återställd, det vill säga lika okänslig/känslig som den var innan, då är kanske inte ens skydd nödvändigt. Har hästen känsliga senor överlag torde veterinären kunna svara även på det.

Hästen på min avatar fick en senskada efter ett påslag under en dag som på bilden, dvs mer uppe luften än nere på marken. Efter att han var helt frisk använder vi endast skydd just under löslongeringen då risk för påslag är överhängande.
Men den utläkta skadan behöver inte skyddas och gör så inte heller, under normala förhållanden.
 
Har nu frågat veterinären som har rekommenderat olika skydd från back on track, främst deras damasker. Lite osäker på ifall deras tips är det bästa då de bara gav alternativ från back on track?😅
 
De verkar väldigt intressanta, och enligt beskrivningen så är de utvecklade med extra stadga och minska genomtramp i åtanke.
Visst är dem de! Men jag är lite förvirrad nu ifall de har dubbla eller inte. Hitta en till sida som säljer dem men då såg det ut som dem endast har ett band vid kotan. Verkar inte bli så mycket klokare när jag letar runt😅😂
 
Visst är dem de! Men jag är lite förvirrad nu ifall de har dubbla eller inte. Hitta en till sida som säljer dem men då såg det ut som dem endast har ett band vid kotan. Verkar inte bli så mycket klokare när jag letar runt😅😂
https://www.lemieuxproducts.com/hor...t-boots/prosport-support-boots-coral-red-pair

Jodå, kika på denna video på tillverkarens hemsida så ser du att den har dubbla fästen.
Först knäpper du den med vanliga kardborrfästet, sen drar du den långa remmen under kotan och fäster uppåt i vinkel. :up:
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 442
Senast: Meglio
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 933
Senast: ll.96
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 094
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp