Benställningar..?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 915
K

Krizz

Hur vet man om en häst trampar ner för mycket i framknäna?
Min förra foderhäst trampade ner mycket i framknäna, vilket senare ledde till STORT slitage på kotorna - till följd av PÅLAGRINGAR = Hälta inge mer hopphäst av han inte...:(

Jag har förstått det som att hästens ben ska vara så raka som möjligt.. när hästen trampar ner i knäna för mycket så går knäna lite bakåt om man ser hästen från sidan...alltså benet blir lite bananformat bakåt.. Stämmer detta?:confused: eller är jag helt ute och cyklar...:crazy:

Visa gärna med bilder! :d ;)

Tack på förhand..!

//Krizz

Sv: Benställningar..?

Om du ser hästen från sidan så skall hästens carpalled (framknä) vara i linje med bogens rotationspunkt och kotleden. Denna linje skall vara helt rak alltså och avvikelser från detta visar på problem av något slag.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 068
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av... 2
Svar
27
· Visningar
4 306
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023