Beräkna renoveringskostnader

Philosophia

Trådstartare
Hur går man egentligen tillväga för att uppskatta renoveringskostnader? Jag har hittat ett hus som jag vill ha. Det är dock i stort behov av omvårdnad då det är plast- och laminatgolv, bröstpaneler, valv och spontat tak. Ja ni hör hur vackert det är. :D

Välkänt dyra saker som kök (undantaget plastmatta och ett fult kakel - det senare kan vi byta själva) och badrum (undantaget ett tvättställ som inte är så kostsamt att byta ut) är fixade, så det handlar "endast" om ytskikt i fyra rum.
 
Hur går man egentligen tillväga för att uppskatta renoveringskostnader? Jag har hittat ett hus som jag vill ha. Det är dock i stort behov av omvårdnad då det är plast- och laminatgolv, bröstpaneler, valv och spontat tak. Ja ni hör hur vackert det är. :D

Välkänt dyra saker som kök (undantaget plastmatta och ett fult kakel - det senare kan vi byta själva) och badrum (undantaget ett tvättställ som inte är så kostsamt att byta ut) är fixade, så det handlar "endast" om ytskikt i fyra rum.

Jag tillägger att jag inte begär någon exakt kostnad, utan bara mellan tummen och pekfingret. :) Huset är på 86 kvm. Kan 200000 kr tänkas räcka om man anlitar hantverkare för både rivning och renovering?
 
Jag tillägger att jag inte begär någon exakt kostnad, utan bara mellan tummen och pekfingret. :) Huset är på 86 kvm. Kan 200000 kr tänkas räcka om man anlitar hantverkare för både rivning och renovering?
Det går nog inte att beräkna?
Jag hade släpat dit några hantverkare på visning och bett om ungefärlig beräkning..... Sedan beror ju väldigt mycket på vilka material man köper. Det finns tapeter mellan hundralappen och tusenlappen per rulle. Golv ska vi inte tala om.

Golv är lite krångligare men tapetsering är ju plättlätt att fixa själv!
 
Det går nog inte att beräkna?
Jag hade släpat dit några hantverkare på visning och bett om ungefärlig beräkning..... Sedan beror ju väldigt mycket på vilka material man köper. Det finns tapeter mellan hundralappen och tusenlappen per rulle. Golv ska vi inte tala om.

Golv är lite krångligare men tapetsering är ju plättlätt att fixa själv!

Materialkostnad och åtgång kan jag ganska lätt uppskatta själv. Jag tänker mer på arbetskostnaden.

Jag är tyvärr helt övertygad om att jag inte kan få en hantverkare att följa med på en visning av något som jag inte äger.
 
Jag är tyvärr helt övertygad om att jag inte kan få en hantverkare att följa med på en visning av något som jag inte äger.
För mig låter det märkligt? Du frågar ju om en offert. Var och en som lämnar offert vet ju att jobbet kan gå till någon annan - eller inte alls bli av. Men kanske är det olika i olika landsändar.
 
Materialkostnad och åtgång kan jag ganska lätt uppskatta själv. Jag tänker mer på arbetskostnaden.

Jag är tyvärr helt övertygad om att jag inte kan få en hantverkare att följa med på en visning av något som jag inte äger.
Jag tror visst att det går att ta med sig hantverkare dit och kolla. Jag sålde för ett tag sedan ett hus som delvis var i ett rätt så dåligt skick och jag vet att mer än en av de som var intresserade tog dit hantverkare för att få en "klarare bild". (Vet dock inte hur de arrangerat det hela. De kanske betalade hantverkarna för att komma eller nåt.)
 
Går gör det säkert. Men här i Stockholm är det svårt att ens lyckas boka en hantverkare för att de ska komma och lämna en offert - särskilt med kort varsel. De har lite för mycket att göra.
 
Nu har jag inte koll på vad det kostar med snickare eller hur lång tid det tar, vi har renoverat själva med hjälp av familjen. Men materialkostnader har jag lite koll på.
Såhär räknar jag, är det ytskikt endast så hade jag räknat (10 kvm för det ska bli enkelt):
golv- parkett, ca 5000:-
väggar- spackel, slipning-färg(tapet)- 2000:- (hyffsat billig färg)
tak- måla, 500:-
byta eluttag- 500:-
lister måla eller nya, 200:-, 1000:- beroende på måla eller nya lister
övrigt måla, typ fönster, 200:-

Det är ju bara på ett ungefär, sen går det att välja billigare eller dyrare material. Vi har valt dyrare målarfärg på väggarna, men det blev en jekla skillnad mot den billigare varianten.
Om ni ska göra något själva så tänk på att köpa/hyra rätt verktyg, det är mycket roligare och det går snabbare om man har rätt grejer!

(Nina som renoverar ett 190 kvm-hus, alla ytskick, badrum, kök, tvättstuga och även utsidan av huset med uterum, nya altaner mm, börjar bli lite lagom trött på det)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp