Hrober

Trådstartare
Hej! Vi har fått in bergsyra på en nyplöjd och sådd åker. Troligen har det legat i jorden och tagit sig när vi plöjde om. Läser man om det så står det att det är giftigt. I vilken mängd är det giftigt? Försöker läsa om det men står olika överallt. Tror ni det räcker att putsa för att ta en senare skörd eller behöver man göra om hela processen?

Hej! Vi har fått in bergsyra på en nyplöjd och sådd åker. Troligen har det legat i jorden och tagit sig när vi plöjde om. Läser man om det så står det att det är giftigt. I vilken mängd är det giftigt? Försöker läsa om det men står olika överallt. Tror ni det räcker att putsa för att ta en senare skörd eller behöver man göra om hela processen?
Det är nog inte känt vilken mängd det är giftigt. Man verkar ha funnit att den innehåller oxalater och nitrater, av vilka de senare ibland får en högre koncentration. Då är det ju också svårt att säga en skadlig mängd av växten om innehållet varierar.
I och med att den är osmaklig för häst finns kanske inte många förgiftningsfall heller?

Den faktan hittade jag hos SVA, du har säkert läst där men lägger in den ifall någon annan villkäsa.
https://www.sva.se/djurhaelsa/giftiga-vaexter-a-oe/vaexter/bergsyra/

Jag hade inte velat ha en giftig växt i höet om det är vallsådd du har.
Vet inte om det finns något medel att spruta med som kan ta bergsyra men låta gräset vara. Finns ju medel inriktade på vissa typer av växter (hjärtbladiga tex).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
894
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 456
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI