Beskatta bidrag ideell förening??

Lillsillen

Trådstartare
Har sökt på skatteverkets hemsida men hittar inget svar..kanske någon här är insatt?

Ett bidrag kan komma att utbetalas till vår ideella förening , då vi besitter ett arrendekontrakt på vilken marken vi arrenderar är attraktiv för ett aktiebolag. Kontraktet löper på x antal år och företaget vill "lösa ut" oss från marken omgående. Detta i form av ett "bidrag" som avser att hjälpa oss att iordningställa likande anläggning på annan mark.

Detta "bidrag" i sig är dock inte tillräckligt för att vi skall kunna återställa anläggningen, utan vi har även ansökt om ytterligare bidrag från kommun o förbund. Så förhoppningsvis får vi hjälp från 3 olika håll och totalt rör det sig om en skaplig summa pengar.

Min fråga är KAN vi ta emot obegränsat med bidrag/gåvor eller vad utan att själva drabbas av någon skattesmäll?
Är bidragens totala storlek avgörande för om det skall beskattas?
Eller möjligen var o ett för sig?
Finns det någon utbetalningsform som är "bättre" än annan i detta avseende just med tanke på att det är ett aktiebolag som utbetalar bidraget?

Jättetacksam för all info såsom länkar o praktiska exempel.
 
Sv: Beskatta bidrag ideell förening??

Om ni är en ideell förening blir ni inte beskattade för bidrag.
Det spelar ingen roll att utbetalaren är ett AB. Däremot kommer AB.t kanske att få problem med att bidraget till er eventuellt inte är avdragsgillt för dem.
Men ni behöver inte bekymra er.
 
Sv: Beskatta bidrag ideell förening??

har inte tid att skriva, måste ta beslut fort!
ringa blir det bara telfonkö...men ska försöka om jag får tillfälle
 
Sv: Beskatta bidrag ideell förening??

Telfonkö?
Skojar bara!

Spelar ingen roll hur stort bidraget är - ni är inte skattepliktiga för er normala verksamhet, och detta är väl ersättning för överlåtelse av det arrende där ni bedriver verksamheten, eller?

Det kan inte bli skattepliktigt.
 
Sv: Beskatta bidrag ideell förening??

Nej, vi är inte skattskyldiga.
OCH jag fick kontakt med skatteverket som bekräftar ditt svar :)
Thanks everybody!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp