Beslutångest!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 923
C

cerrox

Det är så att jag har problem med min rygg, är just nu under utredning, ska in i juli & röntgas mm, tills dess knaprar jag värktabletter & gör lite lättare träning för ryggen. Läkaren tyckte att jag ska sluta med ridningen, då det är främst efter en ridtur som det känns värst. Fast jag har kommit fram till nu att det är hoppsadeln som gör det värsta för min rygg, rider jag barbacka så känns det inte så farligt. Men jag vet inte vad jag ska göra!? Jag vill ju hoppa & då har hoppsadel ca 1 gång/vecka, men jag kan inte rida med den hela tiden, så har tänkt skaffa mej en dressyrsadel ev. bomlöst. Men jag har inte råd med både hoppsadel & dressyr(bomlöst)sadel för tillfället! Så vet inte hur jag ska göra!? Ska jag byta till en dressyr/bomlöst & ha den till hoppningen så länge tills jag har lyckats spara ihop till en hopp också eller vad tycker ni!? Sedan älskar jag min hopp också, vill helst inte byta bort den! Men den gör inte min rygg bättre precis!! För jag rider bara med den när jag ska hoppa, sedan barbacka alla andra dagar!!

Sv: Beslutångest!

det går ett tag men snart får du välja jag har fibro, ryggskada, ledvärk och jag köpte mig en western sadel den funkar bra de dagar det är illa och min läkare sa åt mig att aldrig sluta rida då det ger mycket för dom som inte kan pga värk gå promenader ja komma ut. Och så ska man göra det som är roligt och visst får jag ont men det är det värt du lär dig snart att hitta en balans mvh.

Vore jag du skulle jag köpa och testa en bomlös dressyr, tex ST Dressage. En del bomlösa kan man få mer ont i ryggen av, om de inte ger tillräckligt med stöd i sätet, men jag som har höftproblem känner att även om min bomlösa är bredare och därmed jobbigare mot höften så är mjukheten och följsamheten i den bättre än en vanlig engelsk sadel som stöter mer i höften.

Om du inte har råd just nu men tror att du har det senare så erbjuder Kaupreridsport räntefri avbetalning på sadlarna upp till 11 månader. Jag betalade min sadel så och det fungerade bra för mig.

/Camilla

Har kikat lite på den sadeln & den verkar intressant. Har du den? Men som sagt har ju inte råd just nu att köpa en till sadel, har inte heller fast jobb, så avbetalning går inte heller. :crazy:

Nej, jag har en Comfort men funderar på att byta till en Dressage om min höft fortsätter att jävlas då den troligen är lite smalare i sätet.

Du har ingen som kan borga för dig? När jag köpte min hade jag haft fast anställning för kort tid och då borgade min sambo för mig.

/Camilla

Aha ok. För att det verkar verkligen vara en riktigt bra sadel! ;) Ev. så kanske sambon kan göra det om jag är riktigt snäll, ska fråga!! :D För att det är ju verkligen värt att testa den sadeln. :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka