Besöka eller ej ?

mandaaa_

Trådstartare
Vet ej om jag la denna rätt, ber om ursäkt om den hamnade fel.

Jo, det är så här att jag sålde min första häst till en urmysig familj för.. hm kan det vara 1 år sen ungefär, lite mer tror jag.
Hur som helst så har jag inte besökt honom under hela tiden då jag är alldeles för blödig och rädd för att jag skulle bryta ihop totalt.

Nu är det så att han är allvarligt skadad, han har slitit av sig inre lårbensmuskeln och ena vet. är ganska säker på att han skadat bäckenet.
Om det är skelettskada så ska dom avliva honom då han inte kommer bli bra, annars om han kan leva utan att få ont ska han få vara kvar vid livet.
Detta ska dom diskutera imorgon med vet.

Nu är då frågan, Ska jag åka ner i helgen och träffa honom eller ej ?

Jag vill vill vill SÅ gärna, dels för jag saknar honom och dels för det kanske är sista chansen att någonsin mer få träffa honom, om han avlivas.
MEN, min pappa sa en sak.
Vill jag ha bilden av Frasse som sjuk, klen, har ont osv. som sista bilden på näthinnan?
Jag vet ju att han har ont, han käkar smärtstillande osv, men tänk så syns det på hela han att han har SÅ ont, vill jag då verkligen ha det som sista bilden av honom ?

Hur skulle ni ha gjort ?

Sv: Besöka eller ej ?

jag hade inte åkt dit... både för min egens skull och för de nya ägarnas skull...

Risken för skuldkänslor hos dom blir stor.. dom skyller ant. redan det hela på sig själva och kommer du dit och gråter (vilket man troligen gör) så kommer det bara lägga ännu mer skuldkänslor hos dom..

Naej, dom har nog det jobbigt nog ändå utan att se dig ledsen med.. Du har sålt hästen redan, tagit bort din rätt att ha med honom att göra.. går han bort nu så är det givetvis sorgligt, och jag känner verkligen med er.. men han är inte ditt ansvar - eller ens eg. ditt "intresse"..

Jag hoppas innerligt att han överlever det här.. och jag kan ju bara säga hur jag hade gjort...

Hej.

Ja de där med skuldkänslor hade jag aldrig tänkt på faktist.
Vi har ju haft kontakt under tiden, vi har varandra på msn och pratar där, vi mejlar, dom skickar bilder och dom VET att jag tycker dom är kalasbra, att han inte kunde fått det bättre, tror du dom får skuldkänslor då ?
Han har ju troligtvis rullat fast sig i boxen och fått panik, det var ju inget dom kunde göra något åt.

Uh vad dum ja känner mej nu om dom verkligen sitter med skuldkänslor

känns som att så fort en häst skadar sig så lägger man skulden på sig själv.. "men jag kunde ju..." "varför kom jag inte dit tidigare?!" osvosovosv... jag hade nog personligen slitits sönder från insidan av skuld..

Skönt att ni har så bra kontakt! :bump: Fråga dom? Om dom vill att du kommer, eller om dom vill vara själva med sina känslor... det kan bli för mkt för dom om du komemr dit med din sorg och oro med..

Jo det är klart, jag hade nog också lagt på mig skulden om det var vi som hade köpt Frasse..

Ja, dom sa att vi gärna fick ringa om vi undrade något så vi ska ringa när vi kommit hem.
Då ska jag fråga dom vad dom vill, och jag hoppas dom kan svara ärligt.

Tack, jag tänkte verkligen inte på hur jobbigt det kan vara för dom att behöva ha mig grinandes brevid.

Jag hade absolut åkt och hälsat på honom. Så du slipper ångra det sedan. Även om han är sjuk nu så kan du ju minnas honom som han var när du hade honom. Du har säkert många bra minnen med hästen. Jag tog bort min häst för två veckor sedan. Hemslakt. Jag funderade mycket på om jag skulle vara med eller inte, just för att jag var rädd att jag mest skulle minnas det hemska slutet. Men jag var med och jag är glad att jag var det. Känns bra att vara med även när det var slutet för honom. Och även om det var jobbigt att leda fram honom till stället där vi tog bort honom och att se hur han föll ihop och allt som hände sedan, så vet jag ju hur bra allt ändå gick. Behöver inte grunna på det. Och nej, det är inte dessa bilder som finns i mitt huvud nu. Utan det är alla fina stunder som vi har haft i alla år han funnits hos mig som jag minns.

Men jag hade också frågat om det var ok att komma. Det är trots allt deras häst nu och de måste få avgöra det. Hade en tjej som red min häst ibland. Hon ville gärna vara med när vi tog bort honom. Men jag sa nej. Jag kände att det var en jobbig stund där jag ville vara själv med min häst. Lite egoistiskt kanske men det var så jag kände och det var trots allt min häst.

Jag vill åka och träffa honom, men som Bewildered sa, dom har det nog jobbigt som dom har det, sen ska dom få se mig stå och gråta.
Men jag ska ringa dom i e.m och prata med dom

det är svårt att tänka objektivt när man tycker om hästen.. det är så det är.. usch.. jag känner vekligen med er och håller alla tummar jaghar för att det går bra!

Ja precis.
Och jag tror att dom känner att vi har så bra relation att dom törs säga nej om dom int vill att jag ska åka dit.

Tack snälla !
Jag fick ett sms från henne förut när jag var i stallet att han faktist gick några steg. vilket var väldigt positivt för då kanske han inte har spricka i bäckenet. :banana:

Jag var lite besviken på en fd medryttare som inte kom ut och tog adjö när min gamling skulle vandra vidare. Jag accepterar och förstår att hon tyckte det skulle varit för jobbigt att ta avsked, men jag visste även att min gamling älskade henne och för min skull hade jag gärna sett att de fått träffats en sista gång. :(

Jag hoppas att det inte är dags än på länge för din fd att vandra vidare utan att han får många lyckliga år med sina nya ägare.

Usch, jag kan tänka mig hur det känns...

Jag sålde min älskade ponny för 3 år sedan, och jag hälsade på honom efter ett halvår, det var jättehärligt att se att han hade det bra men samtidigt så var jag nära att börja gråta när jag såg honom igen.

Men så fick jag ett brev för ett tag sedan, att ponnyn blivit såld igen och hamnade på en ridskola, där han fick spatt, haltar tydligen på böjt spår, och blev såld tillbaka osv... det känns inte bra alls. Jag funderar på att hälsa på honom men jag vet inte... jag tror inte att jag skulle klara av att åka ifrån honom igen :cry:

Vill bara ha hem honom, men jag vet att det inte går...

Å andra sidan så var jag med när min andra ponny avlivades. Och jag ångrar absolut inte att jag var med.
Jag älskade honom och vi kände varann utan och innan, det kändes bra att vara med när han tog sitt sista andetag. Eller ja, det kändes i alla fall bra efteråt. Efter några dagar. Veckor. Eller månader. Just då grät jag förstås helt hysteriskt mycket.
Men om jag inte varit med så hade jag garanterat ångrat mig. Det skulle kännas konstigt att inte vara med honom i hans sista stund, när jag alltid varit med honom i alla andra stunder.

En massa tröstkramar till dig!

Senast ändrad:

Han har redan gjort framsteg som tyder på att det bara är en muskelskada som då läker på x antal veckor.

Ja, de är precis däröfr jag VILL åka dit.. men jag vill inte få den där bilden på näthinnan, en sjuk frasse som kanske bara hänger

ååh ja vill nog hälsa på han.. men jag vill inte få fel bild på näthinnan eller lixom tynga ner hans nya ägare med mina tårar.
Jag vet evrkligen inte hur jag ska göra men imorron får dom reda apå om det blir avlivning eller inte, så vi hoppas på det bästa

Han har redan gjort framsteg som tyder på att det bara är en muskelskada som då läker på x antal veckor.

Ja, de är precis däröfr jag VILL åka dit.. men jag vill inte få den där bilden på näthinnan, en sjuk frasse som kanske bara hänger

Håller som sagt alla tummar vi har för att han blir bra! Skönt å höra att han iaf gått några steg.. det är ju en bra början på ett förhopningsvis bra slut.. *kramar om*

Håller tummarna att det är blir bra med honom och hoppas du får hälsa på honom som dom sa tidigare du kan tänka på sådant som ni gjodre förut.. Lycka till och åter igen hoppas det går bra:bump:

håller tummarna för att det inte ska bli värre men om jag var du så skulle jag åka och se efter hur han mår för annars skulle jag vara förtvivlad om han bara dog och man alldrig fick säga hej då,så jag tycker att du ska åka och hälsa på men de är vad jag tycker du kan ju göra vad du vill men jag tycker att du ska åka:bump: och lycka till:D

Jag hade nog inte åkt dit , jag sålde oxå min ponny för några år sedan och har inte hälsat på henne av samma skäl som dig, + att jag skulle aldrig kunna inse att nu har jag ingenting med henne och göra o kan inte bestämma. Hade hon blivit sjuk så hade jag ännu mindre velat åka upp där, som din pappa sa, man vill ju ha en frisk bild av sin förra häst .

Som jag tyder det är din längtan enormt stor att få träffa hästen.Jag hade pratat med ägarna och åkt och träffat hästen.Hade jag varit den nya ägaren,hade jag bara uppskattat besöket.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 313
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31