Besvärlig fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 857
I

Iglatjarn

Avel/Hästvård eller Foder?? :confused:

Mitt sto hade en väldigt besvärlig fölning förra året när hon fölade. Själva fölningen gick bra (alltför snabbt om ni minns mastodontvakan på Alla-Helgona fölet som dock kom till livet ute i hagen istället för framför kameran :rofl:)
Men timmarna efter hade hon mycket besvärliga sammandragningar. Hade verkligen ONT och kastade sig runt om i boxen. Mer än en gång fick vi ta ut fölet så att hon inte skulle skadas. Upp till 8 h efter fölningen hade hon mycket ont och kastade sig tidvis omkring i boxen stackars tjejen.
Nu är hon dräktig igen och går in i månad 5 nu. Jag har börjat fundera lite över nästa fölning och vill såklart minska hennes smärta så mycket som möjligt. För ston med dåligt värkarbete kan man ju med fördel ge Koppar, men hon har ju kraftiga sammandragningar, det absolut motsatta så att säga.
Finns det någonting man kan ge eller göra för henne för att underlätta och förebygga en lika svår tid efter fölning?

Eller hade det att göra med att fölungen var oerhört överburen och det därmed var något "fel" på hela livmodern? (58 dagar över tiden)
Får hon lika ont denna gången också vet jag knappt om jag törs ta fler föl på henne, för det känns ju egoistiskt.
Synpunkter och erfarenheter från "er gamle i gamet" som har erfarenhet utav alla de möjliga och omöjliga typer av hästar??

//Rådvill HB :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Besvärlig fölning

Hallon ska ju stärka bäckenbotten och ge en enklare fölning. Men om det hjälper mot det din häst hade vet jag inte.
Vi torkar hallon och fodrar sedan med det de sista månaderna.

Torkar hallon, alltså hallon man plockar? :crazy:

Hihii hur torkar man dom? Aldrig hört på maken... Lät lite kul.. Jag hoppas allt går bra för min. Hon är första gångare =)

Hallon har jag aldrig hört talas om. Är inte så mycket för hejkon-bacon behandlingar :angel: utan brukar förlita mig på mer beprövade metoder. Men visst, om det finns att köpa kan jag testa med det. Ingen annan som har något bra förslag på hur jag kan underlätta för stoet?

Hallonblad, inte hallonen...

Det finns att köpa också, även om det blir något billigare att göra själv :D

TS: det är en gammal "kunskap" som även fungerar på människor.

Vet du vart man kan köpa detta då? Har ingen möjlighet att torka själv, det skulle ju bli flera ton blad utspridna i hela huset. Undra vad Konstapeln skulle tro om dom tittade in genom ett fönster :p
Visste inte att det fungerade på människor, men absolut värt att pröva! Tack!

ursäkta, vet att det inte har med frågan att göra men 58 dagar över :eek:
Kan det inte vara så att det var själva problemet? Att hon blev för ansträngd helt enkelt?

Hoppas hon går normal tid nu! :banana:

Nu har jag ingen erfarenhet av dylikt men den tanke som jag fick är att borde det inte funka med kramplösande medel som tex ges vid kolik. Sammandragningen/tömningen av livmodern sker ju genom muskelsammandragningar/kramper, vilket borde göra om det handlar om att hon har så kraftiga sammandragningar att man kan minska dessa genom kramplösande som ju får muskelsammandragningarna att minska, dock får ni ju då ta ut veterinär då jag inte tror att man får ge det själv, men har hon så stora problem/kraftiga eftervärkar så borde ju risken finnas för framfall och det vill man ju inte precis råka ut för då är det ju helt klart värt en extra veträkning istället.
Det jag funderar på är inte risken helt enkelt att det helt enkelt är något knas med hennes livmoder redan från början med tanke på att hon kastade/resorberade först ifjor, för att sedan gå så mkt över tiden med nästa foster och sedan ha sådana problem. Både den tidiga kastningen och övergången kan ju tyda på att hon av någon anledning har svårt att få över näringen via livmoder = att det kan vara något knepigt med den.
Blev hon dräktig direkt i år ?

ja du hennes journal hos semin-vet är lång :crazy:
Första dräktigheten tog hon sig på första brunsten. Gick ca 360 dagar och födde ett stort hingstföl, Sprack litegrann men hade inga flytningar efter.
Var ridhäst ett par år för att sedan betäckas igen. Tar sig på första brunsten men resorberar kring dygn 70. Upptäcker då att hon har en liten skada (ärrbildning) på livmodern som kan ha medverkat till resoberingen om fostret bestämt sig för att fästa precis där. Betäcks inte om.
Nytt försök året därpå. Tar sig på första brunsten men resorberar återigen kring 60-70 dygn. Dock utan att det syns och hingsten hinner få ett språng med henne ute i mörkret en regning kväll som då resulterar i fölet ovan som föddes efter 388 dygn. Dock höll hon ju hela den dräktigheten ut med en bakterieinfektion samt ärr på livmodern. Efterbörden har dock inte rätt färg utan ser mest brun och "livlös" ut. Fölet är piggt och friskt och har så varit sedan dess.
Betäcks i år igen, tar sig på första men resorberar kring dygn 70...
Behandlar, sköljer livmodern upprepade gånger och konstaterar att ärrbildningen ser mindre ut. Betäcker om igen och nu är hon då fortfarande dräktig, nu på dygn 140 ungefär *peppar peppar*.

Tror också att någonting inte står helt rätt till med hennes livmoder. Eller så är hon bara en häst som går länge med fölen. Hennes problem är ju inte att bli dräktig, utan att behålla fostrena.
Nu blir det hennes tredje föl som väntas och jag utgår nästan ifrån att hon ska gå ca 360 dagar med denna också, och ska noga studera livmodern när den kommer ut.
Poängterbart är att den ser helt normal ut i odräktigt tillstånd, och vi hittar ingen anledning till att inte avla på henne. Dock vill vi ju undvika hennes stora smärtor efter fölningen, som vi då inte vet om dom kommer ifrån livmoder/dräktigheten eller något annat.
Förvirrande är det iallafall!
Ska absolut komma ihåg det här med kramplösande, ibland får man hjärnsläpp :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 214
Senast: Similitude
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår... 2
Svar
20
· Visningar
4 061
Senast: Kellie
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka