Betala för utbildning?

Masqueradee

Trådstartare
Jag har insett att programmet jag sökt till hösten inte alls är det jag vill göra i livet. Utbildningen känns rolig och intressant, men när jag läser jobbannonser så hittar jag verkligen inte en enda jag skulle tänka mig att söka.
Därför bestämde jag mig för att kolla runt lite på nätet efter utbildningar att efteranmäla mig till och hamnade som av en slump på en hemsida som erbjuder inredningsutbildningar på distans. Jag har tidigare varit inne och tittat på utbildningarna men "viftat bort dem" med motiveringen att "något sådant skulle väll inte jag kunna jobba med" men ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att det kanske skulle vara någonting för mig.
Jag har länge drömt mig bort i inredningsmagasin, älskar att gå på loppisar och hitta små guldkorn, julmarknader och auktioner är det bästa som finns så det är verkligen ett intresse som funnits hos mig länge.
Nu till frågan jag ställer i rubriken, är det vettigt att betala för en utbildning? Alltså man betalar ju till viss del för utbildningar hos universitet med tanke på CSN-lån, litteratur etc. men här pratar vi om en utbildning med "faktiskt" kostnad på mellan 18´500 och 24'000. Detta är belopp jag inte direkt sitter med i fickan, men på något sätt borde det gå att lösa (jobba parallellt med utbildningen, den är ju faktiskt bara 50% på deltid) och så vidare. Tycker ni att det är någonting att satsa på? Efter utbildning blir man antingen cert. inredare med säljkompetens (18'500) eller cert. inredare och homestyling konsult (24'000).
 
Jag har insett att programmet jag sökt till hösten inte alls är det jag vill göra i livet. Utbildningen känns rolig och intressant, men när jag läser jobbannonser så hittar jag verkligen inte en enda jag skulle tänka mig att söka.
Därför bestämde jag mig för att kolla runt lite på nätet efter utbildningar att efteranmäla mig till och hamnade som av en slump på en hemsida som erbjuder inredningsutbildningar på distans. Jag har tidigare varit inne och tittat på utbildningarna men "viftat bort dem" med motiveringen att "något sådant skulle väll inte jag kunna jobba med" men ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att det kanske skulle vara någonting för mig.
Jag har länge drömt mig bort i inredningsmagasin, älskar att gå på loppisar och hitta små guldkorn, julmarknader och auktioner är det bästa som finns så det är verkligen ett intresse som funnits hos mig länge.
Nu till frågan jag ställer i rubriken, är det vettigt att betala för en utbildning? Alltså man betalar ju till viss del för utbildningar hos universitet med tanke på CSN-lån, litteratur etc. men här pratar vi om en utbildning med "faktiskt" kostnad på mellan 18´500 och 24'000. Detta är belopp jag inte direkt sitter med i fickan, men på något sätt borde det gå att lösa (jobba parallellt med utbildningen, den är ju faktiskt bara 50% på deltid) och så vidare. Tycker ni att det är någonting att satsa på? Efter utbildning blir man antingen cert. inredare med säljkompetens (18'500) eller cert. inredare och homestyling konsult (24'000).
Det är väl vettigt - om det finns jobb.
 
Det är vettigt att betala för en utbildning om man vet att den leder till ett jobb. Just inredningsbranschen tror jag är ganska tuff och jag skulle rekommendera dig att bli inredningsarkitekt istället. Då blir du mer attraktiv på marknaden än en inredare.
 
Jag har insett att programmet jag sökt till hösten inte alls är det jag vill göra i livet. Utbildningen känns rolig och intressant, men när jag läser jobbannonser så hittar jag verkligen inte en enda jag skulle tänka mig att söka.
Därför bestämde jag mig för att kolla runt lite på nätet efter utbildningar att efteranmäla mig till och hamnade som av en slump på en hemsida som erbjuder inredningsutbildningar på distans. Jag har tidigare varit inne och tittat på utbildningarna men "viftat bort dem" med motiveringen att "något sådant skulle väll inte jag kunna jobba med" men ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att det kanske skulle vara någonting för mig.
Jag har länge drömt mig bort i inredningsmagasin, älskar att gå på loppisar och hitta små guldkorn, julmarknader och auktioner är det bästa som finns så det är verkligen ett intresse som funnits hos mig länge.
Nu till frågan jag ställer i rubriken, är det vettigt att betala för en utbildning? Alltså man betalar ju till viss del för utbildningar hos universitet med tanke på CSN-lån, litteratur etc. men här pratar vi om en utbildning med "faktiskt" kostnad på mellan 18´500 och 24'000. Detta är belopp jag inte direkt sitter med i fickan, men på något sätt borde det gå att lösa (jobba parallellt med utbildningen, den är ju faktiskt bara 50% på deltid) och så vidare. Tycker ni att det är någonting att satsa på? Efter utbildning blir man antingen cert. inredare med säljkompetens (18'500) eller cert. inredare och homestyling konsult (24'000).

Finns det jobb? Hur stor är efterfrågan på personer med den här utbildningen? Får du jobb enbart på utbildningen eller ska du ha praktisk erfarenhet också? Ingår det praktik? Hur stor andel utbildade är det på antal jobb?
 
Finns det jobb? Hur stor är efterfrågan på personer med den här utbildningen? Får du jobb enbart på utbildningen eller ska du ha praktisk erfarenhet också? Ingår det praktik? Hur stor andel utbildade är det på antal jobb?

Har inte kollat upp exakt hur stor efterfrågan är på personer med denna utbildningen, men planen för mig är att i sådanafall starta eget och det ingår i utbildningen hur man går till väga för att starta eget. Praktisk erfarenhet är ju alltid bra, och de som erbjuder utbildningen hjälper till att hitta en praktikplats om man så önskar, de tar även själva emot ett antal praktikanter per år.
 
Har inte kollat upp exakt hur stor efterfrågan är på personer med denna utbildningen, men planen för mig är att i sådanafall starta eget och det ingår i utbildningen hur man går till väga för att starta eget. Praktisk erfarenhet är ju alltid bra, och de som erbjuder utbildningen hjälper till att hitta en praktikplats om man så önskar, de tar även själva emot ett antal praktikanter per år.

Fast det är klart att du kan starta eget. Frågan är ju om det finns några jobb. Det är ju värdelöst att lägga ner massa tid och pengar på att utbilda sig och starta ett företag, och så visar det sig att utbudet på marknaden är skyhögt jämfört med antalet aktörer. Jag menar, eget företag är inte samma sak som att du har jobb, om du förstår hur jag menar.

Och jag har ingen koll på branchen, utan jag säger kolla upp marknaden. Och då inte genom skolan som givetvis vill sälja dig sin produkt, utan kolla hur marknaden ser ut med andra aktörer.
 
Förstår självklart att man bör kolla upp hur jobbchansen ser ut, men samtidigt känns det som att man knappt kan utbilda sig till någonting som inte har en tuff marknad. Jag är redan utbildad barnskötare och chansen att jag får ett heltidsjobb är i princip lika med noll (jobb kan jag få, men i princip bara vikarie-tjänster, tillsvidare etc och det är dessutom ingenting jag är intresserad av att jobba som). Just nu känns det ganska hopplöst att hitta någonting jag vill jobba som/utbilda mig till överhuvudtaget... Ibland önskar jag att man bara kunde få ett yrke tilldelat, *här, utbilda dig till det här så slipper du ha hundratusentals alternativ att välja mellan*!
 
Förstår hur du känner, står inför att ev byta inriktning men känns mest som att där det finns jobb ena stunden finns det inga alls i nästa stund.
 
Jag personligen tycker inte att 24 K är allt för mycket, får man inte jobb inom yrket efter det så är det ju inte som att man blir ruinerad av lån. Men samtidigt tycker jag det låter rätt värdelöst faktiskt, förlåt alltså men det är mitt intryck. Sökte på "certifierad inredare" och det enda jag fick upp var just utbildningar som gör en certifierad.

Grejen är den att certifieringar är egentligen inte värt något som sådan. Vem som helst kan skapa en certifieringen över vad som helst, men vad som ger en certifiering tyngd är efterfrågan och hur väletablerad certifiering är. Jag hittar ingen standard för certifiering av inredare, jag hittar inte ens vilka krav som ställs eller vem som är utgivare av certifikatet. Jag hittar knappt namnet på kursansvarig och ännu mindre om dennes egen kompetens.

Vad gäller egenföretagande finns det ett flertal kurser och program på universitetsnivå som har inriktning mot företag och entreprenörskap, sök där istället. Och så tar du dessa 24 K och investerar i ditt framtida företag istället, för jag tror att en certifiering av denna klass gör varken till eller från.
 
Vad ingår i utbildnigen?

Certifieringen skulle jag inte ge så mycket för. Inredare är ju ingen skyddad titel och du behöver ingen formell utbildning. Kan tänka mig att en stor del av utbildningens innehåll går att läsa in på egen hand eller genom att läsa statligt finansierade kurser.
 
Som folk sagt. Ja det är värt om det leder till jobb!
Problemet är att i den branschen är det kontakter som gäller. Känner flera som jobbar med inredning, tex med program som äntligen hemma odyl och det är inga jobb du får pga meriter/utbildning tyvärr...

Jag tror mer på i sånna här branscher göra praktik, knyta kontakter och där visa framfötterna. Sen behöver man nog lite tur också, och inte minst känna "rätt personer".

OBS. Skriver inte detta svar för att trycka ner dig på ngt sätt. Ser bara krasst på saken. Har du råd så ska du såklart gå utbildningen ändå.
 
Det brukar dock vara stenhård konkurrens inom kreativa yrken.

Precis. Känner tex säkert 100 stylister. Även de som gör stora och "prestigefulla" jobb för typ ELLE, DV odyl brukar behöva alternativa sysselsättningar/jobb för att gå runt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Om du vill kan jag kolla med "äntligen hemma"-hänget vad de skulle ge dig för tips osv? De är ju ett helt team som jobbar med ett sånt program, inte bara de som syns i rutan. Jag tror att det smartaste är att börja som praktikant sen kanske klättra vidare som assistent osv. Och samla på sig kontakter och erfarenheter på vägen.
Så funkar nästan alla mer kreativa branscher!

Under tiden behöver du ett "brödjobb" på sidan om. Det är ju kanon om du kan jobba timmar inom barnomsorgen. Då kan du vara hyfsat flexibel också och ta de timmar/pass som funkar ihop med allt annat!
 
... (jobb kan jag få, men i princip bara vikarie-tjänster, tillsvidare etc och det är dessutom ingenting jag är intresserad av att jobba som).

Kanske halvt OT men tillsvidaretjänst är ju en fast tjänst. Inget du vill ha kanske, om du inte vill jobba med det, men fast tjänst är ju det många söker, till skillnad från vikariat.
 
Kanske halvt OT men tillsvidaretjänst är ju en fast tjänst. Inget du vill ha kanske, om du inte vill jobba med det, men fast tjänst är ju det många söker, till skillnad från vikariat.

Jo men precis, men det är fortfarande ganska "osäkert" :)
Tack allihopa för kloka svar! Tror jag hittat en annan utbildning jag vill gå inom ett område jag också skulle kunna se mig själv i framtiden. Att det ska vara så svårt att bestämma sig, hitta rätt och ha de rätta betygen ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp