Bukefalos 28 år!

Betala utprovning vid köp av sadel

Liten uppdatering. Det har dragits av en summa på fakturan för sadelprovning. Så nu har jag betalat och inväntar sadelleverans. Är för övrigt lite överdrivet exalterad för min häst var fantastisk och rida i den här sadeln, inte surig och bromsig som han är när han tycker att något inte funkar.
Nu hänger jag inte med. Har du haft en sadelutprovare hemma, köpt sadel, men fått avdrag för utprovningen? :up: Hur mycket drog de av? :)
 
För mig är det självklart att ta ut en oberoende sadelutprovare, som jag vet inte kommer att pracka på mig ett visst märke utan den sadel som passar mig o hästen bäst. Eftersom sadelutprovaren då inte tjänar nåt på att sälja sadel till mig så blir det självklart för mig att det är hjälpen med utprovning jag betalar för.
Antar att man tänker annorlunda om man tar ut någon som säljer ett visst märke, men det skulle jag inte göra. Så om det är rätt eller fel beror på vem man frågar, bara man är överens innan man gör affären.
 
Får besök av sadelutprovare av ett visst märke på tisdag. Mest för att jag älskar den sadeln jag har nu och hoppas att en liknande modell kan passa hästen. Men vet inte alls hur dem är i priser med utprovning och sånt... Det återstår att se helt enkelt.

Jag har aldrig haft någon utprovare tidigare. Hur går det till? Går det att det bara är jag där? Funkar det att prova sadeln i skritt bara? (Har lite svårt att rida min häst just nu)
 
Får besök av sadelutprovare av ett visst märke på tisdag. Mest för att jag älskar den sadeln jag har nu och hoppas att en liknande modell kan passa hästen. Men vet inte alls hur dem är i priser med utprovning och sånt... Det återstår att se helt enkelt.

Jag har aldrig haft någon utprovare tidigare. Hur går det till? Går det att det bara är jag där? Funkar det att prova sadeln i skritt bara? (Har lite svårt att rida min häst just nu)
Jag åker iväg till min sadelutprovare och då går det till så här:
1. Man plockar ut hästen och dess befintliga sadel på gången.
2. Sadeln kontrolleras mot hästen och eventuella justeringar görs, alternativt om jag vill byta sadel så hämtar utprovaren några modeller som kan tänkas passa och lägger på hästen.
3. Den eller de sadlar som passar bäst ska provridas så då sätter man fast stigläder och sadelgjord och tar häst och ryttare till ridhuset. Där får man rida hur länge man vill och även testa hoppa om man så önskar. Sen provar man nästa eller nöjer sig med sadeln man provat.
4. Eventuella justeringar i stoppningen görs, och sen åker man fattig hem med sin nya sadel och nöjda häst. :D

Angående att bara prova sadeln i skritt så är det såklart möjligt. Men du får ju ingen rättvis bild av hur hästen funkar under sadeln i arbete i trav och galopp. :)
 
Jag tycker det är ett rätt fult sätt att pumpa kunderna på pengar.. När jag gått med en Amerigoprovare har utprovning ingått i priset vid beställning av ny sadel.
Men antingen så bakar man in omkostnaderna i priset på sadeln eller så specificerar man omkostnaderna och har en rak kostnad för sadeln. Som företagare tycker jag att det senare alternativet är mera ärligt då kunden ser vad den betalar för.
Varför ser du detta som att återförsäljaren pumpar kunden på pengar. Skall inte återförsäljaren få ersättning för bil, sin kunskap och hantverk? Tror du att dessa kostnader inte finns bara för att de är i priset för sadeln?
Bättre ha raka ärliga återförsäljare som driver sin verksamhet med långsiktigt plan att existera. Då vet man att man kan återvända till till återförsäljare för garanti-ärenden och efterservice i framtiden.
 

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
12 783
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 643
Senast: Veronika
·
L
Utrustning Hej! Jag vore otroligt tacksam om någon som pluggar logistik/är vis av erfarenhet skulle kunna hjälpa mig att reda ut ett litet...
Svar
8
· Visningar
1 444
T
Utrustning Nu kära bukefalister, måste ni hjälpa mig att fatta ett beslut. Just nu rider jag ponnyn i en knights hoppsadel, som passar hästen...
Svar
2
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp