Betalt för ridning?

Estivuz

Trådstartare
Jag jobbar i ett stall några gånger i veckan, just nu är det ingen ridning men det lär bli aktuellt senare. Han som har stallet brukar av princip inte betala för ridningen men han har sagt att "det beror ju helt på" typ.

Visst är det skoj att rida och det är alltid ett tillfälle att utveckla sin egen ridning speciellt då det här är unghästar (en treåring som ska ridas in + en femåring) och det var ett tag sedan jag höll på med yngre hästar.

Men dock så känner jag att jag kanske inte vill göra det helt gratis. Men vad är rimligt? Känner inte heller att jag kan ta samma lön per timme som när jag sköter stallet.
Han får sina hästar utbildade, tränade, motionerade eftersom han inte hinner - jag får utveckla min ridning och det är väl en win-win situation kanske.

Hur gör ni andra? Ska jag kanske be om hälften så mkt betalt för de ridtimmar jag gör?
 
Sv: Betalt för ridning?

Jag jobbar inte med hästar längre, men jag har aldrig förstått argumentet att man själv får ut något av det. Så om jag lär mig något/utvecklas på mitt kontorsjobb så ska jag inte få betalt, eller?

Nej, vill folk att jag ska träna deras hästar så får de betala också.
När jag jobbade i stall hade jag samma timpeng vid ridning som vid stallarbete.
 
Sv: Betalt för ridning?

Jag tycker att det beror på situationen.

Är det du som vill rida, eller är det han som ber dig och du ställer upp och ser det som ett jobb?

Jag har hästar jag lämnar iväg för utbildning och betalar för det. Har även de hästar som det kan vara någon som vill rida. Den som ex ingen egen häst har, lånar en häst och står för kostnaderna.

Vill jag kunna ställa krav på hur hästen rids, utbildas, tränas etc, så betalar jag för det. Vill någon rida fritt, så står ryttaren för kostnaden.
 
Sv: Betalt för ridning?

Hmm. När jag tänker efter så rider jag gärna - men faktiskt inte gratis. "så roligt är det inte" visst kan jag lära mig en del men ridning får jag tillräckligt med tanke på att jag har egen häst.

Å andra sidan är det ju min tid, ridning tar ju en del tid. rykta, sadla och ta hand om hästen efteråt ingår ju liksom, så blir det aktuellt tänker jag säga att jag vill ha betalt för det med.
 
Sv: Betalt för ridning?

Jag brukar alltid ta betalt när jag rider andras hästar, i synnerhet om det är unga och outbildade hästar. Varför ska man göra det jobbet gratis åt ngn annan?

Nu rider jag iofs en häst gratis åt ägaren ( =min "hyresvärd"), men då får jag istället rida för A-tränare på hästen i fråga (och DET ger mig massor :)) på ägarens bekostnad.

Men om du gör ägaren en tjänst genom att rida dennes hästar ska du så klart ta "normalt" betalt!
 
Sv: Betalt för ridning?

Du har redan fått bra svar och kommit till insikt men tillägger att eftersom ägaren tjänar på att du rider, det är unghästar som ska utbildas, så anser jag att du ska ta betalt.

Det hade varit en annan sak om du skulle bli medryttare eller skötare.


Du jobbar redan åt honom och då anser jag att man generellt sett inte ska göra gratisjobb. Risken är stor att det blrir mer och mer gratisjobb och arbetar man på platsen så kan det vara svårt att säga nej.
Dessa gratisjobb brukar ha en tendens att smygas in och vara små lätta saker som "bara" tar 5 minuter... Men efter 10 sådana 5 minuters omdagen så blir dte en hel del timmar på en vecka.
 
Sv: Betalt för ridning?

Hejsan!

Tänk även på skaderisken som det innebär att hantera och rida unghästar. Om du rider på arbetstid och din arbetsgivare har kollektivavtal så är du försäkrad om något händer.:) Rider du på din fritid eller "svart" så bör du ha en privat olycksfallsförsäkring. Var noga och kolla så din privata försäkring verkligen täcker ridsport så det inte klassas som extremsport för då finns risk att du inte får någon ersättning om olyckan är framme trots försäkring.

Med vänliga hälsningar

Frida
 
Sv: Betalt för ridning?

Tja, om du tar en tur på 5-åringen en dag när solen skiner och du känner för det kan du förstås inte kräva lön för det. Då är det förstås också rimligt att det finns vissa restriktioner för när och hur du ska rida på samma sätt som t ex för en medrytarhäst.

Men om det inte är ett "erbjudande" utan ett "önskemål" från hästägaren att 3-åringen rids in enligt någon plan eller att 5-åringen ska hållas igång/vidareutbildas eller kräver att du ska rida på vissa tider, då är det jobb.

Jag kan förstå det där med "det beror på" - för det är väl just det det gör! Vet hästägaren så mycket om din ridning att det går att avgöra om din ridning tillför något till hästarna och i så fall hur mycket? Vad är alternativet till att tex få 3-åringen inriden? Är det en uppfödare och hästen ska ridas in för försäljning/visning och du kan göra det på ett proffsigt sätt har du förstås större chanser att få betalt än om det är en unghäst hos en tävlingsryttare där hästägaren samtidig i princip samtidigt utbildar dig i unghästutbildning.
 
Sv: Betalt för ridning?

Jag har jobbat i många olika stallar, då har ridningen ingått i arbetet ocha jag fick samma lön för att rida som jag fick för att sköta stallet! Men mina arbetgivare har betalat träningar och tävlingar jag gjort på deras hästar.
Så om han vill att du ska rida hans hästar så ska du ta betalt, iaf om det gäller utbildning!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
645
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 120
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 950
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp