Bete på kornåker

SkorpSmulan

Trådstartare
Om det är odlat korn (jag tror det är korn) i år och man skördar det som vanligt osv. Kan man ha hästarna på bete där nästa år eller måste man plöja och så om?
Hur funkar det med sädesslag, kommer dom upp nästa år igen?

Sv: Bete på kornåker

Ja, du kan använda den marken som betesmark nästa år, under förutsättning att det är insådd av någon gräsblandning givetvis ;)

Om det inte är insått med vallfröblandning så kommer det bara att komma ogräs + den spannmål som grott från det som tröskan spillt.

Jösses vad jag är dåligt insatt i sånt här :crazy:
Vad menar du med ogräs? Mina hästar behöver inget kraftigt bete.

Det brukar bli rätt mycket tistel och skit om det inte är insådd någon gräsfröblandning dessvärre :crazy:

Okej. Fast just tistel tror jag inte vi har så mycket här uppe. Brukar inte se dom ofta i alla fall.

Kan man i så fall köpa gräsfrö och bara så på efter dom har skördat eller måste man plöja också?

Om du tittat någonstans där de har schaktat bort jord t ex nybygge eller vägarbete och sedan låtit det vara utan att göra något med marken. Där kan du ser vilka växter som snabbt etablerar sig uppe hos er och då kan du räkna med att det blir ganska likt det som kommer på kornåkern nästa år.

Om man har rätt utrustning så kan göra något som kallas för direktsådd, då sår man direkt på stubben. Men det är inte så många som har den utrustningen. Lite beroende på hur marken är så kan det räcka med att man harvar upp den innan sådd. Men vissa jordtyper kräver att man plöjer.

I så fall bör man nog köra över med en betesharv innan man sår in gräsfröblandningen och även välta efter, så att fröna pressas ner i backen.

Okej. Som sagt väldigt dåligt insatt.
Vilken tur att buke finns :D

Är det vanligaste att man sår in med gräsfröblandning?

Jo, det är det. I allafall här och så vansinnigt lång bort är du ju inte ;)

Enklast är väl att kolla med den som sått kornet om det är insått någon gräsfröblandning eller inte?

Jag kom föresten på en till fråga om samma ängsplätt.

Kan man ta en bit av den och göra vinter hage eller kommer den att bli för lerig? Dom har ju plöjt den tidigare i vår, hinner den sätta sig tillräckligt för att tåla påfrestning av hästar en regnig höst?
Lera blir det ju varsom men jag tänkte att dom kanske drunknar (särkilt shettisen då:rofl:) om det är för poröst redan från början. :D

Jag har själv mina hästar delvis på en åker under vintern. Visst blir det lerigt, men läget är avgörande. Där marken är lägre samlas mer vatten och det torkar undan mycket saktare/senare, något att tänka på när du planerar hagens sträckning. Vid grindhålet mättade jag marken med halmrester som jag trampade ner så att ponnyerna inte skulle äta något olämpligt. En kortvarig men billig lösning som också medger att vi plöjer där till hösten. Lästips: ""Stallmiljö och uteanläggningar" av Per Michanek. Studiematerial i "Hästkörkortet".

På en blivande betesvall har jag valt att så ett sorts vallfrö som heter SW 961 och som jag köpte genom Lantmännen. Den blandningen innehåller bla grässorten Ängsvingel som inte är så känslig för att hästarna "trampar sönder" betet, den överlever ändå. Självklart kan man även ta hö på denna vall.
Jag bor i Mälardalen och vet inte om detta vallfrö även lämpar sig för erat klimat. Googla eller kontakta Lantmännens försäljare av utsäde.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
695
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 945
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
543
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka