Bete, vad skulle en analys bli på det??

My Horse and I

Trådstartare
Jag har försökt hitta vad ett medel gott bete(gräs) innehåller i energi/protein osv. Har någonstans för mig att jag har läst att det skulle vara 2mj i vanligt bete.Är det någon som vet?:confused:

Sv: Bete, vad skulle en analys bli på det??

Beror på vallblandning, gödning och jordmån. Det är ju precis som hö, det kan skifta gigantiskt och medelvärden existerar inte.

Tror det är väldigt svårt att veta... Är ju så mkt som spelar in, man får nog helt enkelt vara med och fodra med ögonen.
Men om den där tabellen stämmer hyfsat så är det ju bara proteinet som ändras märkbart...

Tack ,då stämmer det att mj ligger runt 2 inte konstigt att hästar på bete är så lugna och fina.Trodde därimot att proteinet skulle ligga högre ,jag kan lugnt fortsätta ge lite lucern iallafall.Min rids och tränas hela sommaren när vädret är som bäst...

Tack ,då stämmer det att mj ligger runt 2 inte konstigt att hästar på bete är så lugna och fina.Trodde därimot att proteinet skulle ligga högre ,jag kan lugnt fortsätta ge lite lucern iallafall.Min rids och tränas hela sommaren när vädret är som bäst...

Men de där siffrorna är ju per kilo foder, man sräknar ju per torrsubstans, och då blir det ju 5 gårnger så höga värden.

Du resonerar fel. Proteinhalterna som du har just nu i gräset är (oftast) mycket högre än i det ensilage hö som vi skördar om några veckor. Betar hästarna hårt så ligger proteinhalterna kvar högt under säsongen. En ganska bra bild av hur näringsinnehållet i din landsdel ser ut kan man få av vallprognosen:

http://www2.freefarm.se/cgi-bin/vallprognos/vallprognos.pl?a=visaprovskordar

Här tar man analyser på växande vall för att hitta rätt skördetidpunkt.

det är ingen insådd vall dom ska gå på utan ett förvuxet bete med mycket maskrosor mm vilket innebär att dom aldrig kommer att orka äta så mycket att dom kommer få hela proteinbehovet tillgodosett...ts är 20% det blir många kilon dom ska sätta i sig,vilket oxå står om man läser noga...

det är ingen insådd vall dom ska gå på utan ett förvuxet bete med mycket maskrosor mm vilket innebär att dom aldrig kommer att orka äta så mycket att dom kommer få hela proteinbehovet tillgodosett...ts är 20% det blir många kilon dom ska sätta i sig,vilket oxå står om man läser noga...
Fast hästar är smarta djur, de betar ner det förvuxna på områden som sedan kommer att ha kort, proteinrikt gräs. Förändringen av betet går snabbt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
831
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 213
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
576
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka