"Bete" vs "installning" - hur gör ni?

Jag har lite svårt att förstå varför hästar ska vila för att deras huvudsakliga foder under en period av året är gräs. Våra går ut dygnet runt när vädret tillåter och kommer in på nätterna när det börjar bli för kallt eller blött, för det mesta är det blött som avgör. Det är också det som avgör när vi stängslar av den biten av vår skogshage som är rent bete. Under vintern går de på en bit som är tämligen stor, över 1 ha, men till största delen består av grusad yta och skog. När det gäller invänjning på bete och invänjning på grovfoder blir ju det väldigt naturligt, precis som flera andra säger anpassar vi bara grovfodergivan efter tillgång på bete. Hästarna arbetar precis som vanligt oavsett om de tillbringar natten ute eller inne eller om deras huvudföda är hösilage, hö eller gräs.
Fast det är väl inte just p g a att de äter gräs som många låter hästarna vila under betet? Det är väl mest för att man vill ge dem vila någon gång under året och det känns skönt för dem att få vila just då, när de kan gå och mysa och äta gräs. Plus att många själva vill ha semester, resa bort och så just den tiden.
 
Våra går i sin lösdrift med omväxlande skog och äng året om, utom några månader på vårvintern då min häst har en tendens att äta ngt skit som börjar spira i hagen då så han blir dunderkass i magen och får svullna bakben. Så stänger av ängen 2,5 månader från och med mars till mitten av maj när det kommit gräs som dom äter istället. Då får vi oxå chans att mocka hagarna och ta lite bajsprover etc. Rids året om utan planerade vilor då min ofta lyckas fixa sina egna vilor genom att skada sig i hagen. Senast en fraktur på höftbensknölen då han sannolikt rullat på en sten så har precis kommit igång ordentligt....
Brukar klara sig på betet från mitten av maj till mitten av november beroende på hur det regnat under sommaren. I år har dom inte hunnit äta undan så vissa partier som tydligen inte är lika smakliga så är det gräs upp till axlarna. När betet börjar ha lite sämre värden så får dom lite proteinkoncentrat i kraften för energi finns det så det räcker uppenbarligen.
 
Jag har också mina på lösdrift i gräshagar, så fasar in och ut hö efter hur gräset växer. Öppnar till sommarhagen för de små sent, efter midsommar, men den stora får börja beta så tidigt som möjligt. Under den perioden (maj-juni) går de i var sin hage dagtid och är tillsammans på nätterna.

Planerar inte heller några vilor utan går efter formen, och hur vi åker bort typ. Försöker öka motionen för ena shettisen sålänge det inte är för varmt.
 
Fast det är väl inte just p g a att de äter gräs som många låter hästarna vila under betet? Det är väl mest för att man vill ge dem vila någon gång under året och det känns skönt för dem att få vila just då, när de kan gå och mysa och äta gräs. Plus att många själva vill ha semester, resa bort och så just den tiden.
Ja precis. Och förr gick ju många hästar inte ens i hage vintertid utan stop typ i spiltor dygnet runt förutom när de reds. Klart att det av tradition varit bättre med vila på sommaren.

Även nu är väl sommarvila fortfarande smidigast för många. De flesta hästar går ute mer på sommaren än på vintern och det är ju mkt bättre förutsättningar för vila.
 
Ja precis. Och förr gick ju många hästar inte ens i hage vintertid utan stop typ i spiltor dygnet runt förutom när de reds. Klart att det av tradition varit bättre med vila på sommaren.

Även nu är väl sommarvila fortfarande smidigast för många. De flesta hästar går ute mer på sommaren än på vintern och det är ju mkt bättre förutsättningar för vila.
Exakt så. Ska min häst vila vill jag ju att han gör det under en period då han har tillgång till så mycket naturlig rörelse som möjligt.
 
Exakt så. Ska min häst vila vill jag ju att han gör det under en period då han har tillgång till så mycket naturlig rörelse som möjligt.
Håller med om det, jag brukar försöka få till en vila under hösten när de fortfarande betar ganska mycket, men gräset inte är lika näringsrikt. Har lättfödda hästar och det skulle inte funka med sommarbete och vila, de skulle bli som badbollar (iaf valackerna)!
 
Min och hagkompisen med flera tas nog in närsom, beror ju mycket på väder och ja gräset är ju slut så har börjat stödfodra. Förra året togs de in i oktober, i år lutar det mot september och som sagt var inte minst pga gräset.
 
Vi har två äldre tidigare lättfödda (ena, inte min, behöver äta mer numera) stillsamma hästar på lösdrift året om. Tillämpar helt klart vinterbete och älskar det eftersom det bidrar till att öka rörelsen vintertid istället för att bara stå vid grovfodret (som vi då har fritt men ges två gånger om dagen uppvägt, anpassar från giva till giva). De äter inte så himla många kilo tillsammans vintertid ens, det är när det är riktigt dåligt väder så de inte ens vill gå ut till betet som är längst bort.

Vid stallet har vi ett track system på gräs och som minst går de på tracken runt och har två långsmala hagar öppna när det växer som mest på vårkanten. Sedan i mitten/slutet av sommaren låter vi dem beta en hage i taget av de 6 innanför tracken och har en till utanför. De är på hage 3 av 7 nu. Sist öppnar vi till 0.5 ha bete hos grannen som är öppet hela vintern och när det blir lerigt tar vi bort nästan allt staket till gångarna så att de kan välja väg själv eftersom vi ännu inte hårdgjort några gångar.

Mitt i sommaren rörde sig min häst över en mil om dagen men så fort man öppnar till em hage så är det ju mellan den och vattnet han går och de är inte riktigt så smarta att man kan stängsla så att de måste gå åt helt fel håll. Inte ännu i alla fall även om förmågan att lista ut var öppningarna är verkar öka efter hand 😁

I år fodrade vi med hösilage hela sommaren, typ 2-4 kg beroende på och det kommer vara så tills det blir för tråkigt väder för dem att gå ute på betet eftersom vi anpassar mängden gräs utifrån hur de äter hösilaget. Lättare att märka när man behöver öppna till mer gräs med fortsatt högiva tycker vi. Tidigare har vi enbart anpassat mängden gräs, ffa min häst är ganska tydlig i sig om han är mätt/hungrig och man märker på båda hur deras magar mår om det är för mycket gräs.

Vila är helt frikopplat från bete/utevistelse mer än att när det väl är minus här (Skåne) så är det lätt isgata överallt och knöligt i hagen så då vill min häst gärna vila.

Trivs otroligt bra med att känna att min häst erbjuds och uppskattar att ströva och söka föda dygnet runt 😍 Båda hästarna är väldigt harmoniska och ser ut att leva ett artlikt liv trots fångenskap. De växlar hela tiden mellan vila tillsammans (ofta i någon av ligghallarna) och att gå iväg och söka föda i lugn och ro, ingen stress vid utfodring, inga aggressioner, inget uttråkat hängande för att komma ut/in i stall/hage, ingen stress när de ser oss utan de växlar mellan att beta vidare eller att komma och möta en när man kommer/komma när man kallar. Allra mest älskar jag att de alltid har fullgott skydd för väder och vind året runt, dygnet runt. Jag hade inte trivts med dygnet runt utevistelse i hage utan skydd sommartid och inte heller på hösten men det är en ganska lång period där det känns "onödigt" (jag är helt emot boxvistelse) att ha hästen på box för att nätterna är kalla/vädret är dåligt vissa dagar för det är så många fina dagar kvar innan vintern.
 
Jag gör samma som du TS dock har jag fri tillgång till hö ute så blir att vi lägger ut på morgonen nu och så äter det de vad de vill ha mestadels är det fortfarande gräs men lite inslag av hö går de och hämtar
 
Jag har lösdrift, så ingen installning på det sättet. Dock stängde jag av sommarhagarna för säsongen nu i september och flyttade hästarna till vinterhagen, mest pga att torka gett dålig tillväxt så det fanns inte säskilt mycket gräs kvar. Var tvungen att börja stödfordra lite med hö redan en vecka in i augusti.
Finns en del gräs även i vinterhagen, men det är lite olika mellan hästarna hur lockande de tycker det är. Min ena häst går glatt och betar, medan min andra står och stirrar uppfodrande på hölådorna morgon och kväll.
 
Våra går ute dygnet runt så länge vädret tillåter, börjar stödfodra ute vid behov. När dem inte längre går ute dygnet runt flyttas dem till vinterhagen, där det nu finns lite gräs eftersom att den har vilat hela sommaren, men stödfodras allt mer efter att gräset är slut. Dem går i sommarhagarna på helgerna och stödfodras där.

Rids och tränas som mest under sommaren och har ofta en liten paus under sen höst/tidig
vinter när vädret och underlaget är som sämst.
 
Uppdatering: storhästarna klarar sig fortfarande på 4kg hö per dygn, betet håller ännu (2 mindre storhästar, Norrbotten, ca 0,6ha). Dom har tillgång till det ca 10 timmar per dygn nu, resten av tiden hö+halm.
 
Min ardenner skulle nog behöva mer käk strax, han är gammal och väldigt lagom i hullet just nu men tappar lätt. Den andre ser ut som en julgris. Tänker nog släppa ardennern på nytt bete i helgen. Julgrisen kommer att bli avundsjuk. Börja vinterfodra känns många veckor bort.
 
Uppdatering: storhästarna klarar sig fortfarande på 4kg hö per dygn, betet håller ännu (2 mindre storhästar, Norrbotten, ca 0,6ha). Dom har tillgång till det ca 10 timmar per dygn nu, resten av tiden hö+halm.
Mina islandshästar får ungefär hälften av det, dvs 1,5 - 2,5 kg per häst och dygn, resten bete. Räknar med att det håller i sig under oktober iaf. Södra Halland.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 111
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 286
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp