Beteendeförklaring önskas. Skrikande kastrerad hanne.

Sammet

Trådstartare
Historia i kort.

Hankatt, raskatt, innekatt som är ute om det är varmt och han vill... (oftast vill han inte och det verkar inte vara därför han skriker)


Fick öroninflammation som var rätt avancerad av vad jag förstod (kan inte ge detaljer).
När detta hände började katten, som aldrig förr jamat ens, skrika och gapa.
Nu verkar balanssystemet vara rubbat pga öroninflamationen. han vill inte längre bli upptagen eller buren (går bra att sitta i famnen dock om han hoppar upp själv).
Han håller huvudet konstant lite snett, balansproblem har vi antagit. Kan det vara något annat?
Pga kattens hjärtfel törs vi inte söva honom för att kolla hur det ser ut i örat numera. (själva öroninflamationen är läkt). Hjärtfelet har förvärrats det senaste året så stark ovilja mot nedsövning finns.

En teori är att han fick uppmärksamhet när han var sjuk och upptäckte att han kunde skrika för att få mer (han är älskad, omtyckt och får uppmärksamhet ändå... men är man sjuk så är man).

Nu har han alltså börjar med ett beteende att skrika högt utan synbar orsak.
Beteendet har inte uppmuntrats, dvs han har inte fått gos och mys och inte mat när han skriker men trotts det fortsätter han.

Torrfoder finns konstant framme men herrn vill ha det blöta... Så ibland verkar det vara som om han skriker för mat, ibland för uppmärksamhet. Ibland har han stått och ätit blötmat, det finns kvar, han hoppar ner och sen skriker han i högan sky inom loppet av 1 minut. Det låter inte som om han skriker att han har ont.

Har försökt att han får gos och uppmärksamhet när han slutat skrika (och någon minut har gått). Hjälper inte.


Tips, tankar?

Har skrikandet att göra med öroninflammationen? Är det något annat än öroninflammation som gör att han sätter huvudet på sned och skriker konstant.


Tacksam för tips.
 
Senast ändrad:
Sv: Beteendeförklaring önskas. Skrikande kastrerad hanne.

Håller han fortfarande huvudet på sned så har han fortfarande problem med örat... är det mkt vax, luktar det illa? Har en veterinär kollat att de är läkt?
Vilken behandling använde ni... vet att vissa droppar ej ska ges om trumhinnan är trasig pga att den kan då orsaka dövhet. Kan iofs även vara de som hänt er katt, katter som hör dåligt kan skrika mer....
 
Sv: Beteendeförklaring önskas. Skrikande kastrerad hanne.

Reagerar han på ljud som klappande händer eller om ni ropar på honom? Kan hända att han har blivit döv eller har kraftigt nedsatt hörsel.
Måste man söva honom för att kolla i örat - går det inte att ge endast lugnande?
 
Sv: Beteendeförklaring önskas. Skrikande kastrerad hanne.

*dl kl*

Vet har konstaterat att han är frisk. Han har blivit nedsövd en gång redan och vet har kollat i örat.
Jag har ingen aning om man kan kolla in i örat utan att söva ner honom men han är rätt vild (livfull oh sprattlig men inte rädd) av sig när han sätter den sidan till.

Vad han fått för behandling vet jag inte men han reagerar på ljud så helt döv är han inte. Vi har varit inne på om hans hörsel är nedsatt (inte helt döv men hör sämre).

Han kan ställa sig precis nedanför en och gallskrika. Han gallskriker inte konstant, utan det kommer lite "spontant".
Ibland vill han ha mat, ibland vill han att man ska uppmärksammma honom och gosa med honom. (Han får dock inte gos eller mat föränn han är tyst och varit tyst "ett tag").

Vet. har sagt till ägaren att han kan få "behålla" de problem han har med balansen och att de även kan försvinna med tiden eller så gör de det inte.
 
Sv: Beteendeförklaring önskas. Skrikande kastrerad hanne.

Har han mkt vax? har du kollat skabb... skabb kan orsaka att öroninfektionen fortsätter...
 
Sv: Beteendeförklaring önskas. Skrikande kastrerad hanne.

Jag skulle tolka skrikandet antingen som tecken på obehag eller på försämrad hörsel. Jag har haft en döv katt och han var helt klart mer högljudd än de övriga när han väl gjorde sin stämma hörd.

Jag vet inte om jag skulle köpa friskförklaringen så länge katten bär huvudet snett och är orolig. Jag vet en katt som haft så mycket vax och svamp i öronen att den blev så gott som döv och detta gick ett flertal veterinärer förbi. Tack och lov hamnade katten till slut hos en veterinär som efter nedsövning hittade orsaken och under sövning totalrengjorde öronen och ägaren fick behandla ganska länge hemmavid och det kröp upp bollar med öronvax.

Det är väl klart att en allvarlig öroninfektion säkert kan lämna permanenta skador, men jag skulle verkligen uttömma alla alternativ innan jag köper en friskförklaring på en katt med "symptom".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp