Bukefalos 28 år!

Betesmark.

V

vojlock

Säg att jag tittar på hus på landet med tillhörande stall som ska rymma tre hästar (två stora och en ponny), hur många ha mark bör jag då ha?
 
Sv: Betesmark.

Det beror helt på vad det är för mark!
Jag har 2 hagar till mina hästar, vinterhagen på 1,5 hektar och sommarhagen på 2+ hektar. Detta räcker till mina hästar, men då är det planterad vall på sommarhagen och ibland får de gå i vinterhagen 2 veckor på sommaren med då det växer så mkt där med.

Sedan har jag yttligare en hage, men där växer det typ ingen mat, men det är mkt att pilla med som grenar, så den använder jag om de blir för tjocka :p
 
Sv: Betesmark.

Då verkar det som om du har "mycket" mark om man jämför med de flesta hus/gårdar som jag har sett. Men hur stor yta ska man räkna per häst?
 
Sv: Betesmark.

Det beror helt på marken, rent generellt brukar man säga 1 ha/häst men allt beror ju på vad du ska använda marken till.
Om du vill ha lösdrift behövs mer mark än om du har på stall och vill du ta eget hö så krävs det också mer mark.

Skulle jag köpa idag så hade jag till mina två 150 cm höga hästar inte köpt mindre än 3 ha.
 
Sv: Betesmark.

Hej, mini krav e väll 1ha/häst tror ja:confused:, men är väll alltid bäst och ha för mycket bete än förlite, tror vi har ca 13 ha, vi har 4+fölunge.:laugh:
 
Sv: Betesmark.

Hej, mini krav e väll 1ha/häst tror ja:confused:, men är väll alltid bäst och ha för mycket bete än förlite, tror vi har ca 13 ha, vi har 4+fölunge.:laugh:

Det finns inga minikrav, de enda krav som finns är att det måste vara en viss storlek som man sprider gödseln på.
De flesta sprider ju ändå inte sin egen gödsel utan betalar någon för att hämta det.

Enligt jordbruksverkets sida får man ha max 2.5 hästar/ha och 3,4 ponnyer på 300 kg/ha och år för att kunna sprida gödseln på åkermark.
 
Senast ändrad:
Sv: Betesmark.

Detta med 1 ha är väl att skörden från en ha sägs föda en häst ett år. Om det var ett krav att det skulle finnas en ha per häst skulle MÅNGA stall få slå igen. Sedan ska man väl inte sticka under stol med att det är trevligt med stora hagar (min häst går på 3-4 ha tillsammans med tre andra hästar).

Välplanerade haglösningar gör att tre hästar kan ha det alldeles utmärkt på 1 ha, det är ändå en ganska rejäl yta om man jämför med väldigt många stall (ridskolor och sk hästgårdar i södra sverige).

/AA
 
Sv: Betesmark.

Om du vill ha en vinterhage de kan röra sig i så är väl minimum för den kring en halv hektar. Utöver det betesmark. Är det insådd vall på åkermark hinner de knappt beta undan på en hektar på två stora och en liten de första två-tre åren. Gödslas vallen växer det bättre och blir mera mat. Efter en par år har ogräset etablerat sig i beteshagen och ratorna vuxit och det vallen såddes in med delvis dött ut och beteshagen producerar inte längre lika mycket. Då är det bra att ha en till beteshage att växla mellan medans den andra sås om. Så det optimala är att tänka lite framåt och inte bara se till vilka hagar som finns och kan användas NU utan även fundera på var hästarna skall vara medans hagar läggs om.
 
Sv: Betesmark.

Tråkigt att många "hästgårdar" säljs med endast 1 ha.
 
Sv: Betesmark.

Vi har 13 hästar på 2,5 hk, samt 2 hästar på 0,75 hk.
Gödslas marken blir det bra med gräs där på sommaren med. I den hagen med 2 hästar blir det mer bete än vad dom hinner äta upp och trotts det används hagarna året runt.
 
Sv: Betesmark.

Tråkigt att många "hästgårdar" säljs med endast 1 ha.

Det borde inte få säljas som hästgård :mad: Vi letar dessutom i Skåne nära Malmö, det är riktigt klurigt. Vi tittar inte på tomter under 1 ha, det fungerar bara inte (vill inte arrendera). 2-3 ha känns "lagom litet" som undre gräns för mig och gärna över. Men jag vill framför allt inte ha en platt åker. Planerar ha en 155 cm-ponny och en inhyrd, räknar med en stor så klart.
 
Sv: Betesmark.

Hej igen, hur går det för er?

Jag har själv strax under 5 ha till mina två nordsvenskar, och det är för lite. Har fått tillgång till ca 2 ha på grannens gård också och nu börjar det likna något! Att där är en del skogsmark och sly i hagarna ser jag som ett viktigt sysselsättningsbehov för mina hästar. Sen kan hästarna gärna få beta av lite hos min pappa också,men det är bara ett 0,5 ha.

En gmmal tummregel som "di gamle" gärna pratar om är 5 tunnland (0,5ha) per häst! Då är det visserligen tänkt att där ska gå att ta vall en gång, men det inkräktar inte särkilt på betestillgången, hästarna får beta återväxten istället.

Varge vecka man kan undvika stödfodring sparar massor med pengar, och det blir inte lite på ett år. Och se där har du ett argument till till större marker. Men det är inte lätt i skåne med den markhunger som är!

Mvh Ptr
 
Sv: Betesmark.

Frågan är om du vill ha bara bete, rasthagar och bete, rasthagar, bete och en vallskörd eller hur det är tänkt.
 
Sv: Betesmark.

kl
vi har drygt 3,5 ha totalt. sen får man räkna bort hus, stall, trädgård och ridbana, så det är väl 2-2,5 ha som hästarna har. har två hästar nu men finns gott om gräs för tre. har dom dock inne på natten även på sommaren, ska hästen endast livnära sig på gräs dygnet runt hela sommaren så måste du ha 1 ha/häst.
 
Sv: Betesmark.

Jag vill visserligen inte ha bete i den bemärkelsen att hästarna ska klara sig på det. Jag har dem gärna inne varje natt så jag har koll på vad de äter o dricker åtm halva dygnet. Däremot är det precis som du säger sysselsättningen jag är ute efter! Även om åtm min häst kommer tränas och tävlas i fälttävlan (när man nu har fått ordning på bygget o allt....) så är han en väldigt aktiv o nyfiken häst, jag vill inte att han ska "vänja sig" vid att gå på en platt liten ruta han kan överblicka i ett svep.

Vi hittade en fin "plätt" på 3 ha, varav 1 ha skog. Perfekt pendlingsavstånd oxå. Självklart var det bygglovsförbud pga ev utbyggnad av Sturups flygplats :D Så det är bara att leta vidare.
 
Sv: Betesmark.

Hej igen, hur går det för er?

Jag har själv strax under 5 ha till mina två nordsvenskar, och det är för lite. Har fått tillgång till ca 2 ha på grannens gård också och nu börjar det likna något! Att där är en del skogsmark och sly i hagarna ser jag som ett viktigt sysselsättningsbehov för mina hästar. Sen kan hästarna gärna få beta av lite hos min pappa också,men det är bara ett 0,5 ha.

En gmmal tummregel som "di gamle" gärna pratar om är 5 tunnland (2,5ha) per häst! Då är det visserligen tänkt att där ska gå att ta vall en gång, men det inkräktar inte särkilt på betestillgången, hästarna får beta återväxten istället.

Varge vecka man kan undvika stödfodring sparar massor med pengar, och det blir inte lite på ett år. Och se där har du ett argument till till större marker. Men det är inte lätt i skåne med den markhunger som är!
Hittade lite fel men hittade ingen "ändringsknapp"

Mvh Ptr
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 157
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 330
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 168
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp