Betless bridle...

mag

Trådstartare
nu ska jag ut och prova något för mig alldeles nytt. Ett betless bridle, där nackremen går ner genom grimman och slutar i tyglar. Alltså måste det ju verka både på nacke och nosrygg ?? Någon som har testat ? Brukar rida med hackamore, men det här kändes väldigt smidigt och lätt?? Ska bli spännande och se...

Sv: Betless bridle...

tänker du på den typen som Hööks säljer?
För sådan har jag provat att rida på ett par hästar med. Gillade det inte alls och hästarna förstod ingenting.
Jag uppfattade det även som att den klämmer om underkäken, alltså både på underkäken, nosryggen, upp utmed sidorna på huvudet och lite grand i nacken.
Tycker bättre om sidepull eller kapson då.

jag rider min ena med det, och det funkar bra tycker jag, sedan har jag bett när han är för het. på mitt träns så sätter jag smidigt dit ett bett, så det är två träns i ett..:)

Jag red på ett sådant från hööks i förgår och lämmnade tillbaks det i går....
Det sämsta jag har varit med om:crazy: I varje förhållning så drogs det åt runt nacken och det gillade hon inte alls. Det slutade med att jag satte fast tyglarna i nosgrimman istället.
Jag rider alltid med bettlöst, det funkar bäst med hack.
Lycka till

Jag gillar inte konstruktioner som klämmer åt runt hela huvudet när man tar i tygeln. Hur ska hästen förstå vad det betyder?!

Beroende på vinschkonstruktionen blir eftergiften med bitless bridle också långsammare än om tygeln sitter fast direkt i nosdelen.

Jag föredrar sidepull, ridkapson eller en vanlig remontnosgrimma, de ger tydligare och vettigare signaler.

nu har jag provat, och NEJ.... jag tyckte inte om det, slutade med att jag satte på hackamore igen och allt blev så bra så.... Kommer inte att köpa nått sånt, tur att man kan få låna och prova först :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 664
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka