bett förslag!

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare magic spell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 854
M

magic spell

min ena häst är riktigt stark och bara drar i väg hela tiden på banan.(hände i ett löp när jag red med. (l:cry: lite pinsamt)! har ring bett men det hjälper inte för 5 öre... någon som vet något bättre bett för väldigt starka hästar??:confused:

Sv: bett förslag!

Testa att kolla hans muskler innan du provar något starkare än ringbett. Väldigt ofta när hästar är väl starka och pullar kraftigt har dom stora problem i bogen,manken osv. Dom blir oftast mycket lugnare och trevligare att rida efter en eller ett par massager. Har sätt MÅNGA exempel på detta! Lycka till!

vet att en del testar med hårnät på mulen.. då pullar de inte lika mkt...

men som sagt, kolla upp pålles muskler å sånt först :D

lycka till

Min f.d galoppis pullar som ett svin när jag rider i stor grupp, t.ex. jakt eller tornerspel. Men inte annars, inte om jag bara rider ut med en eller två kompisar. Så hon verkar ju inte ha haft ont någonstans, då borde hon ju pulla lika mycket jämt...? Hursomhelst, henne kan jag inte rida på bridongbett i jakter längre, för mastern brukar bli så sur när jag kommer farandes och försöker göra en volt... *hehe* Och jag red några tornerspel med westernstång en helg, och då satte hon upp huvudet i stjärnorna precis hela tiden. Det tog två spel innan jag hajade att det var bettet som var felet, men då var det bara ett spel den helgen kvar och jag hade inget back-up-bett.

Så jag letar också med ljus och lykta efter ett starkare bett som inte har samma låsta hävstångseffekt som en fast stång. Kimblewick kanske? Eller Pessoa? Jag är dålig på bett...

Gisburne skrev:
Min f.d galoppis pullar som ett svin när jag rider i stor grupp, t.ex. jakt eller tornerspel. Men inte annars, inte om jag bara rider ut med en eller två kompisar. Så hon verkar ju inte ha haft ont någonstans, då borde hon ju pulla lika mycket jämt...? Hursomhelst, henne kan jag inte rida på bridongbett i jakter längre, för mastern brukar bli så sur när jag kommer farandes och försöker göra en volt... *hehe* Och jag red några tornerspel med westernstång en helg, och då satte hon upp huvudet i stjärnorna precis hela tiden. Det tog två spel innan jag hajade att det var bettet som var felet, men då var det bara ett spel den helgen kvar och jag hade inget back-up-bett.

Så jag letar också med ljus och lykta efter ett starkare bett som inte har samma låsta hävstångseffekt som en fast stång. Kimblewick kanske? Eller Pessoa? Jag är dålig på bett...

Jag skulle aldrig rida på skarpa bett och kimblewick hade nog gjort samtliga fullbod jag ridit galna. Jag vet inte hur det är att rida tornerspel, men jakter har jag ridit en hel del på fullblod och även en som enligt dem som kände honom pullade som en gris på banan
på träningar. Riktigt rejält.Alla varnade för det och undrade hur jag skulle våga rida jakter. Med honom var det solklart dressyren som var A och O. (Självklart med alla hsätar ja, men extra självklart)
När han var välriden på backen så pullade han inte i någon sitaution, men när det slarvades med dressyren tog han fram sin styrka som var rätt avsevärd ska jag säga, och då kunde han börja pulla igen.
Inget bett hade gjort skillnad. Han reds alltid på snällaste möjliga bett, även i jakterna. Man behövde knappt ta i honom när han var välriden.
Samma sak har då gällt alla mer eller mindre. Att få stopp på pullandet på en ridhäst är att jobba bakifrån.
En av mina ett stort starkt sto fick jag ett par gånger sätta på rumpan för att få henne att fatta, men annars var det samma där, välriden i dressyr= inget pullande i någon situation.

Min fd pullande häst var den mest välkontrollerade i alla jaktfält vi var med i och det är verkligen sant, jag säger det inte för att skryta över mej utan över hästen. Han skötte sig perfekt.

Så jag tror inte bettet ska vara skarpare alls. Att arbeta hästen riktigtlösgjord flera gånger i veckan, att alltid arbeta mot så små hjälper som möjligt i alla sammanhang, det är mitt råd. Hoppas du inte tar illa upp.

Jag förespråkar inte att man rider på skarpa bett bara för att få kontroll, jag håller helt med om att det handlar om en helt annan sorts träning, och jag strävar alltid efter att arbeta med små hjälper. I tornerspel kan man inte sitta och segdra eller på annat sätt störa hästen när man har ett skarpt spjut eller svärd i ena handen och en sköld i den andra och en hjälm med 5 mm siktspringa på huvudet... Då måste hästen kunna "lyda minsta vink" om du förstår vad jag menar.

Jag har ridit lite barock på hobbynivå och flera i stallet är riktigt duktiga och rider kurser för Bent mfl. De rider på blankt kandar av typen megaskarpt (importerade från spanien och portugal) och för dem handlar inte det heller om att ha kontroll och kunna "ta i" om hästen skulle dra iväg. De jobbar med de allra minsta hjälperna. Så jag är inte riktigt med på argumentet att ett skarpt bett aldrig är bra, för det beror så mycket på hur man använder det och till vad.

För att summera så strävar jag alltid efter att min häst ska vara lösgjord och jag rider ofta på hängande tygel för att påverka så lite som möjligt i munnen. Då fungerar bridongen ypperligt. Men jag har konstaterat att det inte spelar någon roll när hon befinner sig mitt i en hoper hästar som dundrar över ett stort fält i full kareta. Då kommer galoppören fram i henne och hon "ska vara först till varje pris". Nej, hon sticker inte med mig, det är inte det jag menar, och det är möjligt att ett skarpare bett inte skulle vara lösningen, men det vet ju inte jag innan jag har provat. Därför hängde jag på tråpdskaparen och undrade om någon bettexpert kunde komma med råd.

Ingen som funderat på nosgrimma? Lägger hästarna tungan över bettet tex? Eller hur blir de starka? Gapar de? Tar de upp huvudet?

När jag rider ”pullare” brukar jag ha som enkla förslag:

Lägger de tungan över bettet:
Först pullargrimma. Andra hand tungband.

Försöker de sticka genom att höja huvudet eller ”känguruhopp”:
Martingal, eventuellt i kombination med pullargrimma.

Sänker och böjer hästen in huvudet och försöker sticka:
Kentington nosgrimma (osäker på stavningen), vilken jag egentliggen inte gillar, men det är verkliggen en tvärbroms om den används korrekt.

Själv har jag sedan jag började rida fullblod (tidernas begynnelse:crazy: )ofta haft att göra med så kallade ”problem hästar”, min amatörtränande faders specialitet. Så gott som alltid hinderhäst material som en 51kg ryttare har lite svårt att rå på med styrka och alltså blir utelämnad till teknik.

Skon klämmer oftast just i bristen på grundridning, något som leder in i en ond cirkel där ryttaren inte litar på att hästen inte skall sticka iväg i omnämnda situationer och därför tar i hästen. Fullblodet som kommer från banan har tränats att när ryttaren tar tag och ger hästen stöd = allvar, dvs hästen skall öka på tempot och slå på tävlingsinstinkten.

Själv förespråkar jag nosgrimmor och martingall just för att det rör sig om hjälpmedel som inte ”sitter i vägen”. När hästen beter sig som den skall märks inte dessa hjälpmedel, tillskillnad mot ett skarpt bett. Det skarpa bettet ligger hela tiden i hästens mun och kan verka upphetsande i det att hästen blir känsligare för ryttarens hjälper, något som mycket riktigt eftersträvas i olika dressyr former mm.

En häst som är redan innan är upphetsad/taggad, blir absolut inte lugnare av ett skarpare bett, tvärt om. Vist kan ryttaren kortsiktigt reglera hästen, men inte i längden efter som hästens mun kommer att anpassa sig efter bettet, vilket kommer att behöva bytas ut till ett skarpare osv…

I era fall tror jag tyvärr att träning är det enda som går, träning och att ni måste lita på era hästar och inte korta upp tyglarna när ni tror att det kan vara fara o färde. Det största problemet är tyvärr undermedvetna handlingar, jag vet, och det gäller alla, att man i situationer som de som ni talar om, sker undermedvetet handlande. Handlande som ex handen späns några millimeter, hälarna åker upp ett par centimeter och förskjuter vikthjälperna osv. Saker som är helt mänskliga, men med eftertanke går att arbeta med… Jag talar inte om en rädsla från ryttarens sida, utan om ett invant handlande.

Vill man lära en häst att galoppera i grupp, träna din häst att galoppera i grupp…

Ps. Tornerspel, tuft! (har bott på Gotland 1 år, men de tillåter inte tjejer i Tornamentum) tränar du i Stockholms trakten? Får man komma och titta?

Precis som du säger så är de flesta galoppörer tränade att ta i från tårna när tygeln blir stram. Antagligen just därför som min brutta piper iväg och inte lyssnar på bettet när hon blir uppspelt. (Jag har nosgrimma förresten! :)) Således kanske det krävs att hon rids på ett något skarpare bett som hon lyssnar bättre på, därmed inte sagt att hon fungerar bättre med det men det var en tanke som är värd att pröva tycker jag.

Återigen, det handlar INTE om att jag ska ta i och dra med ett skarpt bett. Vill bara påpeka det. Det handlar om att kunna använda mindre hjälper när det verkligen behövs, som när hon är uppspelt. Jag har också ridit galoppörer sedan urminnes tider (okej, nästan då) och jag har mina erfarenheter precis som du och andra här har sina.

Självklart handlar det om att träna hästen att galoppera i grupp, men nu pratar vi om en häst som gick på galoppen i två år och som sedan knappts ridits utanför ridvolten i två år tills jag köpte henne. Jag har ridit henne i grupp på hemmaplan och inne på Täby, men på något sätt blir det inte detsamma för henne som när 40 hästar galopperar över en stor äng med hinder på. Det kommer nog ta längre tid att träna upp en bättre stabilitet där, och framförallt att träna bort löphästen i henne. Jag vet vilken tränare som hade henne och jag vet vem som ägde henne på banan och därmed har jag sagt mer än som behövs, if you know what I mean...

Lite off topic: Klart du kan komma och titta, vi tränar inte så mycket nu men framåt våren blir det mer sånt. Tränar utanför Rimbo. Vi har tornerspel i Husby-Långhundra (Almunge), Finsta och Rosersberg, samt några längre bort i landet under sommaren. PM:a mig om du är intresserad, och vill du vara med och rida så är allt du behöver en häst och en vilja!

Gisburne skrev:
Lite off topic: Klart du kan komma och titta, vi tränar inte så mycket nu men framåt våren blir det mer sånt. Tränar utanför Rimbo. Vi har tornerspel i Husby-Långhundra (Almunge), Finsta och Rosersberg, samt några längre bort i landet under sommaren. PM:a mig om du är intresserad, och vill du vara med och rida så är allt du behöver en häst och en vilja!

Skulle var skittufft, ta mig en titt o sedan kanske släpa dit något av odjuren… =) Minna erfarenheter sträcker sig till uppryckning av reflexstolpar, vilda serpentingalopper med slanor mot diverse föremål placerade på stolpar och lystnablickar mot rustningarna i Lovgårdsmagasinet :love: (Livrustkammarens slotsmagasin).

Behöver jag tillägga att jag brukade leka med de erkända pullmaskinerna Tyfone och Muyumba… Och är nyexaminerad Magister i arkeologi, innefattande 40p ren historia, med intresse för medeltiden… *slår bakotvolter*

Alla vet vi att galoppen är en underbar sport, men när det blir mer yrke än fritid så måste vi alla roa oss på våra egna sätt…

När det gäller nosgrimma :angel: noterade jag bara att på bilden tycktes hästen i frågan ha en traditionell engelsk nosgrimma och tänkte då på att pullargrimma kunde vara ett bra alternativ…

tack alla jag testade med pulla grimma i dag!! gicklite bättre hon kunde inte gapa och då bli stark på samma sätt . jag hann få tag på henne innan det var för sent... man vill ju helst inte sitta och rida på starka bett-... jag får testa mig fram. tack:bump:

Hej! Jag rider min häst (gammal löphäst, pullade mycket) på bettlöst. (Bitless bridle) Det fungerar jättebra, han går fint att hålla.:smirk:

jag vet nästan ingenting om galoppörer, men prova en mjukare bett... det och pullargrimma funkade på min vanliga ridhäst jarafall, han drog och ville sticka hela tiden med det hjälpte =) Precis som andra har sagt :bow: :bow:

:bump:

ett starkare bett gör väll bara att hästen vill "springa" ifrån det och blir kanske hetare................:crazy:

:bump:

Hej!
Jag har ett Fullblod som gått galopp som yngre men senaste 10 åren han han tävlat fälttävlan med Piia Pantsu för Finland på landslagsnivå. han är med andra ord väldigt välriden men när det kommer till terräng och jag som inte är lika skicklig som Piia ska rida så blev han till en börjas riktigt as stark så jag prövade pelham men det fungerade bara en viss tid sen fick jag tag i ett Müller bett modell pelham och det var superbra.. han blev som en helt annan häst. Müllerbett finns i alla möjliga olika modeller och är ledade på fler ställen och ger en lite skarpare effekt än ett vanligt pelham eller pessoa.. så det kan juh vara något..

sen har jag en yngre häst(oxå fullblod) honom rider jag på pessoabett i terrängen men jag har satt en sporrrem som en "kindkedja" mellan de båda översta små sidostyckes ringarna.. det gör att bettringarna på båda sidor samverkar lite mer än de gör annars på ett pessoa. Han reagerade precis som du beskrev att din häst gjorde med huvudet i stjärnorna innan jag kom på det där med remmen.. så det kanske också kan vara nåt..

mvh Jessie

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Övr. Barn Ena barnets partner skriver eller ringer till mig så fort det är minsta fnurra på tråden, ofta för saker som inte ens känns som ett...
Svar
8
· Visningar
1 660
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 292
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka