Bett fråga..

Humelibumlan

Trådstartare
Pigg o ambitiös häst som gärna "kväver sig" om man tar i henne. :crazy:
Hon kan inte ha tungband, men jag hittade detta bettet Länk
Någon som kan berätta lite om det, för och nackdelar osv??

Sv: Bett fråga..

Detta är ett tungfelsbett, används med fördel på hästar som gärna lägger tungan över bettet.

Här är en annan variant på ett tungfelsbettTungfelsbett detta är lite mindre i storlek och kan passa bättre om hästen har en liten mun.

Annars finns omvändt Tungfrihetsbett

Boj skrev:
Detta är ett tungfelsbett, används med fördel på hästar som gärna lägger tungan över bettet.

Här är en annan variant på ett tungfelsbettTungfelsbett detta är lite mindre i storlek och kan passa bättre om hästen har en liten mun.

Annars finns omvändt Tungfrihetsbett
Åh! Tack :bow:
Vilket skulle du rekommendera till lite hetare häst som ligger på?

Om hästen inte har ett direkt tungfel, skulle jag välja tungfrihetsbett. Ofta kan hästen istället för att lägga tungan över bettet, rulla ihop tungan därför att det är äckligt med något som trycker på tungan.

Men är det där felet ligger då, så att pållen inte skevar med käken och därför joxar med tungan. Iså fall finns en korrigeringsnosgrimma som skulle kunna vara bussig mot hästen, men ambitionen här är att så småningom komma över på rätt köl och rätt grejer sas.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
472
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 208
Senast: sweep
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 731
Senast: Edla
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
543
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår