Bett hjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Don_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 927
D

Don_93

Jag har ett litet bettproblem. När jag hoppar med min häst blir han vädgit stark, och lite hett, han tar inte riktigt mina förhålningar o det blir så att jag bara sitter o håller i honom när han tar tag i bettet och inte vågar lätta.
Jag har testa massa olika bett. Ett tag red jag på pelham och det funkade ett tag tills han började krulla sig. Nu rider jag på pessoa på mitten ringen.
Vet ni ngn bett som kanske skulle passa. Jag vet att han inte har problem med tänderna oså och det är därför han tar bettet utan det beror nog mer på att jag är liten och svag och han stor o stark :angel:
Har ni tips på bra bett så skriv :bump:

Sv: Bett hjälp!

min häst låter ungefär likadan och fungerade väldigt bra på hackamore tills han upptäckte att hankunde vika in nosen för att komma undan.
Numer rider jag på ett rakt tränsbett och kinetonnosgrimma, och det fungerar han ypperligt på. det blir mer verkan på hela huvudet än bara i munnen på hästen.

Jag själv tycker det är svårt med skarpare bett eftersom hästen gärna krullar ihop sig och inte går ärligt fram till bettet, jag tycker attd et är svårt att få någon känsla över galoppsprången och avstånd då.

Ja det håller ja med om, var ju det problemet jag fick med pelhamet med på pessoat tycker jag huvudet är bra. Har aldrig testat hackemor på han bara kombinerat hackemore. Men jag har ju ett hackemor hängandes i stallet så ngn dag ska jag nog ta o testa det :p

skulle tipsa dig om att du skulle läsa på om dom olika betten och vilka som man andvänder till vad,varför är din häst stark,ta reda på detta genom en bett guide plus hästtandläkare ist för att stoppa in vilket bett som helst.

pessoa bett ger hävstångeffekt och kniper tunga och går upp i gommen.

Har haft tandläkare ute hos oss och det ska även komma en gång till snart. och när jag testade bett fick jag hjälp av en mkt erfaren ryttare.
Vill inte stoppa in vad som helst i min hästs mun men det är svårt att förklara hur han, det måste upplevas ;)

Ja eftersom det är det enda bettet som passar på honom, dessutom är det tredelat och "formar" sig sf i munnen

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 037
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 301
Senast: Gimlan
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka