Bett...Hur smala bett finns det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 8 333
J

jjeg

Vilket är det smalaste bettet...tränsbett...2 eller 3-delade? Jag har bara hittat 14 mm...finns det smalare?

Sv: Bett...Hur smala bett finns det?

De smalaste jag har sett har varit av tvinnad järntråd och ca 4 mm. Fast jag misstänker att du inte vill ha ett fullt så tunt bett (i alla fall hoppas jag det!!!) :eek:

Sprengers tunnaste brukar vara 12 mm, men det går säkert att hitta ännu tunnare också.

svea skrev:
De smalaste jag har sett har varit av tvinnad järntråd och ca 4 mm. Fast jag misstänker att du inte vill ha ett fullt så tunt bett (i alla fall hoppas jag det!!!) :eek:

Sprengers tunnaste brukar vara 12 mm, men det går säkert att hitta ännu tunnare också.

Nej gudbevare mig.....
Tror min häst har det lite trångt i sin mun...och ska försöka hitta nåt vanligt bett ...fast smalare..Har märkt att ju smalare bett dessto mindre tuggar han...
Har länge letat det ultimata bettet..Problemet är att han tuggar ...inte så där litegrann..UTAN som en tok...Kanske är det så att han har så lite om plats i sin mun ...Ska försöka hitta några smalare...

Jeg hadde et Stübben 2-delt trinse som var 12 mm.

svea skrev:

Jag har använt en sånnt bett, ett tvinat tredelat fullchek till min fjording, han älskade det, gapade så fort han såg det och vägrade släppa efter ridning, han verkligen gick och sög på bettet när man red :p

Finns det inga smalare än 12 mm.....utomlands kanske?? någon som vet..

snigelfarmor skrev:
Bridongbetten kan vara 10 eller 12.
Ett tips.

/jenny
Ska kolla på bridong .....men dom jag sett är 12 mm...ska leta

nn8mj5.jpg
:angel:

Hittade faktiskt detta bettet också. Det står inte hur tjockt det är, men smalare än så blir det knappast.

nn8mzb.jpg

3.5" rings.
Ausbits are made in Australia by craftsmen.

Stainless steel mouth.

13.0cm

Tigertofflan skrev:
Hittade faktiskt detta bettet också. Det står inte hur tjockt det är, men smalare än så blir det knappast.

nn8mzb.jpg

3.5" rings.
Ausbits are made in Australia by craftsmen.

Stainless steel mouth.

13.0cm

Var hittar man dessa bett...Länk snälla....och tack förresten..hur gör ni för att hitta ...har sökt som bara den... och Fullcheek när använder man det...hur funkar det i hästens mun?

Senast ändrad av en moderator:

http://shop.valleycountry.com.au/ är adressen

Fullcheek kan jämnställas med ett tränsbett med bettplattor. Det fungerar alltså precis likadant som ett tränsbett, men är tydligare vid ledande tygeltag.

Hur man gör för att hitta? Ptja.. man är kompis med google :D

Tigertofflan skrev:
http://shop.valleycountry.com.au/ är adressen

Fullcheek kan jämnställas med ett tränsbett med bettplattor. Det fungerar alltså precis likadant som ett tränsbett, men är tydligare vid ledande tygeltag.

Hur man gör för att hitta? Ptja.. man är kompis med google :D
Aha...Är det "pinnarna" som gör att det blir tydligare...med fullcheek,såg nån bild....
Pessoa magic bett ...hörde att dom ska finnas smala..MEN var.....

Men kan det vara möjligt att en häst gillar att ha den där tvinnade tråden i sin mun....:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Så länge du inte tar i bettet tror jag de flesta hästar föredrar en tråd :)

Ardennrar förr (kanske nu) kördes ofta med tvinnad fyrkantsjärn max 10 cm tjockt. Men så är ju ardennrar kända för sitt kanske inte alltför hetsiga temperament och allt som oftast kör man ju på helt lösa tömmar.

/jenny

som sagt så gillade min pålle det väldigt mkt, jag satt ju aldrig o slet i tygeln heller, utan red ngn blandning mellan engelskt o western med endast väldigt lätt kontakt med munnen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025