Bett- och nosgrimmetips?

_Charlotte_

Trådstartare
Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar henne bäst.
Tyvärr så får hon lite skav av micklemtränset när jag använder det mycket, så jag vill variera med något annat för att undvika skavet. Men jag känner mig helt lost kring vilken nosgrimma som kan fungera! :o

Hon blir tidvis ganska het, och accepterar då inte riktigt bettet alla gånger. Slår med huvudet, biter sig fast och/eller gapar är sånt hon kan göra. Det är självklart ett lydnads- och ridningsproblem mer än det handlar om utrustningen, och något jag jobbar med hela tiden i ridningen och som blir bättre och bättre. Men tillfällena kommer fortfarande då och då.
Jag vill alltså inte ha en nosgrimma som "knyter ihop" munnen på henne, utan jag vill att hon ska kunna fortsätta bygga förtroende för min hand och bettet, snarare än att bli tvingad till det.

Jag funderar på remont eller pullarnosgrimma, men vet inte vilken som kan vara bäst. Lagom hårt/löst spänt och rätt anpassad tycker jag inte att någon av dem tvingar ihop munnen, även om de går nedanför bettet. Men hur är det med pullar, kan den ge tryck mot kindtänderna?
Självklart finns även alternativet att rida helt utan nosgrimma, då är det förstås ingenting alls som stör bettet och munnen. Men jag vill även ha en nosgrimma att variera med, och inte "bara" nosgrimmelöst.

Sedan har jag även en fråga kring bett, om någon har förslag på bett som kan fungera. De enda bett jag än så länge hittat som hon trivs med är smalt tredelat, och tunt, gummiklätt rakt bett med hävstång (pelham, kimblewick). Jag vill dock inte rida på sådana bett till vardags, speciellt inte innan hon accepterar bettet även när hon blir het och "på". Vanliga raka bett tycker hon inte alls om, men jag har inte hittat något smalt (helst inte mer än 13 mm) rakt gummiklätt bett utan hävstång. Det kanske hon skulle acceptera, men finns det? Tips på var isåfall?
Och annars, vad kan fungera? Alla tjockare bett som tjockare tredelade, novabett och liknande går bort. Hon tycker inte om att ha tjocka bett helt enkelt utan trivs bäst med smala bett. Tvådelat har jag inte provat, men har bara ridit en häst som verkligen trivts med sitt tvådelade så jag är lite skeptisk. I och för sig kan jag absolut köpa och prova ett smalt tvådelat, om någon har tips på var det finns något.

Kan också säga att jag rider ganska mycket bettlöst (med grimma eller micklem) och det fungerar bra. Det behöver jag alltså inte heller tips om att variera med. Jag vill helt enkelt ha något alternativ som fungerar som komplement till våra vanliga träns :)
 
Tycker Pullarnosgrimma låter vettigt, så även remont. Sedan kan man ju ha en engelsk nosgrimma också [utan Aachenremmen] om du tror hon skulle trivas på det? Bett så finns det ju ett bett från Trust i läder som kanske skulle fungera? Lite smalare modeller, har för mig att de finns både i rakt-tvådelat och tredelade versioner, inte säker.
Vet om att Horsepower har smala tvådelade bett s.k. Bridgonbett, har en kompis som rider på det på sin heta häst.
Finns som sagt miljarder bett att testa sig fram med.

Själv har jag två ponnyer, 2 D-ponnys en het valack som är otroligt tuff i munnen, han går på Hackamore i hoppningen och ett tredelat gummibett [relativt tunt bett] i dressyren. Min andra D-ponny är som din häst [med mycket attityd där till och speciell i munnen] och han går utmärkt på ett Pelhambett med 5 cm långa skänklar från Stübben som heter EZ Control Pelhambett och är cirkus 12 mm brett. :D
Går det inte att rida henne utan nosgrimma? Kan ju också vara ett alternativ :).
 
Jag funderar på remont eller pullarnosgrimma, men vet inte vilken som kan vara bäst. Lagom hårt/löst spänt och rätt anpassad tycker jag inte att någon av dem tvingar ihop munnen, även om de går nedanför bettet. Men hur är det med pullar, kan den ge tryck mot kindtänderna?
Självklart finns även alternativet att rida helt utan nosgrimma, då är det förstås ingenting alls som stör bettet och munnen. Men jag vill även ha en nosgrimma att variera med, och inte "bara" nosgrimmelöst.
Mexikanska är designad för att just inte skava på kindtänderna(den övre remmen sitter på samma sätt som käkrämmen på Micklemet) vilket den engelska kan göra. Remonten är enligt mig typ omöjlig att passa in så att den inte stör näsborrarnas vidgning. mexikansk lämnar näsborrana fria.
Ja, jag har fastnat för mexikansk;), tycker den är bra komplement till mitt micklem:)
 
Det finns många olika varianter på remontnosgrimmor, så har man inte hittat någon som passar så har man inte letat ordentligt.

Dom varianterna som passar min häst bäst är dels dom som är ändringsbara över näsan och Glen Gordons Ariel som har en båge upp från mitten av nosremmen

Tänk på att när du väljer en remontnosgrimma och din häst ligger " mittemellan" två storlekar, ta den mindre. För det är bättre att förlänga nackremmen än att nosdelen blir för stor.
 
Tack för era svar!
Jag ska leta reda på någon gammal pullar och någon gammal remont, och prova mig fram lite. Pullar känns lättare att passa in utan att den stör, men jag gillar remont också när den sitter som den ska och tycker att många hästar verkar trivas bra med det. Att det är snyggt dessutom är bara en bonus ;)

@palle Hur förlänger man nackremmen? Lämnar in till sadelmakare, eller kan man göra det själv på något vis?
Inte min häst, men en annan liten plutt jag rider, har väldigt smal nos och skulle behöva ponny eller rent av shetland på nosdelen :eek: Runt nacken däremot behöver han cob.
Han trivs väldigt bra med remont, men eftersom alla remontnosgrimmor han har är på tok för stora så att ringarna ligger mot bettet vill jag inte använda dem.
 
Då jag nästan alltid har en oanvänd snokrem i passande färg använder jag den att förlänga bl.a nackremmar eller andra ickettillräckligt långa remmar.
 
Eller varför inte ett Shape från House of Charisma.

Och till det kommer det finnas lösa nosgrimmor att köpa så man slipper köpa hela träns när man vill byta nosgrimma......

Till skillnad från PS som enbart säljer hela träns........
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 822
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 038
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 000
Senast: Bri
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 888
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp