Bett till hoppehästen?

YaHilweh

Trådstartare
Jag har en jätte häst (på 1.75 ;)) och rider just nu på ett vanligt tredelat. I markarbetet funkar det utmärkt men utomhus och i hoppningen funkar det inte riktigt. I hoppningen är det ingen jätte panik men det tar påtok förlångtid att få upp honom efter hindrerna. Hinner inte alltid svänga när jag ska just för att han blir för lång och tung i handen, och ag orkar inte få upphonom med ett vanligt tredelat. Jag tränar/tävlar på LB/LA nivå. Sedad har jag proböemet utomhus. Där är han troligen van att bara få springa, men jag vill inte alltid att han bara ska få springa när jag inte kan hålla honom. Har ingen som helst kontroll över honom utomhus.

Så vad har ni för bett tips?
Vad har ni själva för bett/varför?

Bettet måste vara tävlings godkänt.

Sv: Bett till hoppehästen?

Hejsan. ingen svar... Ja verkar..

Jo du jag har samma problem som du.. Funderar på prova pelhams bettet eller Pessoat... Har fått rådet att prova detta pessoat.
FÖR han är för snabb och stark i hinderna när man skall styra honom. HAN är stor som din häst men 178 cm...
En hoppehäst har jag. VI jobbar mycket med markarbete det funkar bra med tre-delad bett som du har.. inga problem.

MEN uteritter och hoppning är han stark..Trots jag är lång själv 172 cm är jag. ler.. Hoppas vi får bra råd att klara våra hästar bra...

Vi skall börja hoppträna igen, efter ett lång uppehåll..:devil:

Precis i markarbetet funkar det hur bra som helst. Jag jobbar 4-5 dagar i veckan, då jag själv anser att det nästan är viktigare en hoppningen. (jag är hopp/fälttävlans ryttare)

Jag har funderat på att testa ett Pelham utomhus där jag inte kan hålla honom över huvudtaget. (jag är 175)

Men behöver tips, kan inte svänga snäva svängar i omhoppningen pga att jag inte får upp honom i tid och så.

Du kommer inte gilla mitt svar men.... :smirk:

L Y D N A D

är det som fattas på din häst. Hästar ska lyda utomhus också, bara för att man inte har staket runt sig så är det ingen ursäkt att sluta lyssna på ryttaren. Att byta bett kommer inte lösa ditt problem, bara dölja det - tillfälligt.

Hej igen!!.. Hmm..
JA prova pelhams.. eller pessoat. Provade på min häst pessoat.
Han kunde hoppa bättre mellan hinderna.. inte bara skena iväg i full fart..Han blir så tung i framdelen när vi landar..Jobbigt..

Men tänkte prova också pelhams också.. SE hur han reagerar..och
Vissa hästar tycker det är läskigt..
Jag älskar själv hoppning, men har blivit feg pga jag trillade av min häst under hoppträning så illa att jag slog min svanskotan ..pust..1 år sen..

Men skall börja om igen och försöka komma upp igen och hoppa. DET var därför jag klarade inte av honom och han skenade iväg..med tre dels bettet under hoppning. SIST hoppade jag i oktober.. det gick toppen bra med tre delad bett...

Jag väntar också tips och råd.. jag är nog lång som du .har iaf långa ben.*ler*...

Hej där.. JA lydnad är det bra att träna också...
Min häst fungerar bra med tre delad bettet ute ritter..
DET är bara att jobba på.. men i hoppning är han STARK...Så han är ivrig bara att hoppa han glömmer lyssna....

Vi har jobbat mycket med markarbete mellan bommarna.
Stanna-skritt-trav och galopp...

innan vi hoppar.. DET gör susen...

Bra prova fram olika sätt komma fram och lyckas. :bow:

Vad tror du jag har försökt med. Jag har gjort värkligen allt jag kan. Detta är mitt sista hopp. Ägaren rider honom med väldigt hård hand så han är van vid det. (jag har bara ridit honom sedan Aug.) jag har värkligen gjort allt jag kan. Men när jag inte ens kan skritta honom utan det första han gör är att dra iväg i galopp och jag får hitta första bästa träd att krasha mot (inte riktigt men nästan) Du kan få komma och rida honom om du vill, du är varmt välkommen (jag är en sådan människa som vill kunna ha kontroll på min häst lika mycket ute som inne, han lyssnar sjukt bra på banan och så. men inte ute i terrängen. Jag har ridit ut jätte mycket för att försöka bli av med det, men jag ve inte vadjag ska göra åt det. haft tränare som försökt hjälpa mig med inte lykats. jag ger snart upp. Igentligen tycker jag inte om starka bett därför jag inte provat men nu ser jag det som sista utvägen.

Där har du ju orsaken till att han är hård då. Han är "misshandlad" i munnen. Då måste du träna upp känsligheten igen! :) Det går, jag har gjort det. Mjukt snällt bett och ej rida med handen alls. Visst det tar längre tid men det funkar...

Risken med att betsla upp är att han bara blir värre, det blir en ond cirkel. Har set otaliga ex på det, till slut så vågar dom inte rida hästen mer...

Prova att byta till ett annorlunda, men fortfarande snällt bett. Tex ett rakt. Evt ett oledat pelham i syntet med två tyglar och använd endast den undre i krissituationer.

Centaur! JA bra svarat använde med det på pessoat så där med " två tyglar" om han skulle dra iväg så hade jag "... med två tyglar och använd endast den undre i krissituationer. Det gjorde jag med min pållen under hoppträning. Gick hyfsat bra.. Använder den inte varje gång..

rider min ena på 3 delat tränsbett. (testat sidepull ibland)i hoppningen har han gått på 3 delat unde rinlärningsperiod i hopp. Nu när hindrerna börjar bli större och han faktiskt ändå är en travare och sent utbildad i ridningen så på tränarens inrådan bytte vi bett i hoppningen sen nyligen. Helt enkelt för att kunna kvarhålla galoppen som han int ekunnat så himla länge. och på så sätt få kontroll vid hinderna och hålla rätt tempo o dylikt. Testade pelhambett hemma men han har så liten mun och trivdes inte med det. Så det blev pessoabett. (för övrigt är jag inte direkt positiv till pessoa!) men han trivs på bettet och faktiskt hoppar han mkt trevligare sen han fick detta bett då han kan kontrollerar bättre i tempot. (Han blir alltså väldigt het i hoppningen, samt har inte full koll ännu då han bara är tränad i detta då o då sen i senhöstas) Men som sagt, han har gjort sina första starter på vanligt bett i 90-1 m och det går. Men den lilla extra kontrollen, främst vid kombinationer, känns tryggare med ett skarpare bett.

Min andra häst försöker jag istället betsla ner, är precis som din stor, och det är svååårt och orka hålla hästen. det är ingen idé och säga Lydnad. För hästen är högt skolad och utbildad av flera ryttare som rider inom eliten. men stark är den, och det beror mkt på att det är lite svårt och sitta ner ordentligt i dennes gångarter. (dvs alldeles för liten ryttare med korta ben och stooor kraftig häst med mkt energi...pust) men där rider jag så mkt som möjligt på 3 delat istället. Därför att den naturliga balansen finns iaf i hästen, och gångarterna är den född med.

gör som du tycker är bäst. säkerhet går i första hand.

mm. han är hyper känslig inomhus och i padock. rider sällan för handen alls. utan vil ha honom att lyssna på min sits. Stång fnkar inte på honom alls. då blir han hur stum som helst

Samtidigt kan det bli farlig med en stark häst som man inte får ihop. Visst ska man alltid sträva efter ett så milt bett som möjligt, men ibland kan man behöva korritionsrida på något starkare för att sedan byta tillbaka till något milt igen.
En häst med så mycket massa behöver man rida rätt mycket med sits också, för har man 700 kg bara i handen har man inte en suck att kunna hålla den ändå, oavsett vilket bett man har. Tänk att sitta ned ordentligt i sadeln och ta förhållningarna med hela ryggen och sätet som som då du använder som hävstång. Det gör du säkert redan, men jag ville ändå påpeka det ;)
Jag bytte en kort period till pelham på min häst när han var som satrkas, just bara för att väcka upp honom så han faktiskt lyssnade och förstod att han inte fick göra så. När han förstod det (genom många och korta förhållningar med mycket eftergift) kunde jag gå ner till tredelat igen, och han var betydligt med lyhörd än innan jag betslade upp. Men som sagt tycker jag att man ska se starkare bett som en tillfällig lösning, en korrigering. :)

Nog svammlat, jag skulle prova ett jaktkandar till en början alternativt hackamore/kombinationsbett.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid haft mycket stora hopphästar och med hästar som din så har jag personligen funnit att gag funkar kanonbra.

Det är inte ett "hårt bett" för munnen men det ger dig oerhört mycker mer kraft i handen. Har du provat på gag någon gång?

gag.gif

Vi hade dte på en stor fjording/fullblods korsning.

det kanske man ska prova. Är dte täävlings godkänt?

Har inte TR framför mig, men jag har tävlat på det utomlands och kan inte tro att det skulle vara problem i Sverige. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 025
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag skulle behöva ett bett att rida ut på då min häst blir väldigt stark och tar väldigt lång tid att få "kontakt". Jag rider nu på ett... 2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka