Bett till stark häst?

Sv: Bett till stark häst?

Har en fjord (en stark sådan) som reagerar väldigt på ljud och plötsliga rörelser. Efter div avramlingar har jag nu ett gummipelham när jag rider ut men använder ett vanligt 3-delat i övrigt. Jag har inte nosgrimma (behöver inte!?) men får ofta höra att "det måste jag ju ha på en så stark häst"! Vad är för/nackdelar med nosgrimman? Han gapar inte men jag kan tänka att mina kamrater tycker att jag kan stoppa honom om han drar iväg.

Har snart haft henne i 2 år, och vi har kommit en bra bit på vägen. I början var det omöjligt att leda henne 5 meter utan att hon slet sig och travade iväg. Ett tag visste jag inte vad jag skulle göra då hon stack hela tiden. /.../ Funderar därför på att pröva 3-delat fullcheeck eller 3-delat med D-ring, inget märkvärdig, bara att de inte åker igenom munnen lika lätt :) Funderingar? :bump:

När jag lägger ihop 2 + 2 får jag fram olydnad hos hästen och okunskap hos dig. Du behöver hjälp av en tränare eller en kompis som är mer kunnig än dig. Även OS ryttare tar hjälp av tränare så varför skulle inte du om du bara har 10 år som hobbyryttare (och då gissar jag att merparten av dessa årren inte innefattar daglig ridning).

Slänger du dessutom på ett fullcheck bett så PÅ MED NOSGRIMMA! Lägg ner det där med att hästen inte trivs med det. Om den inte trivs är det för att nosgrimman är för hårt spänd.

Det skall ganska mycket till för att dra ett bett igenom mun på en häst om tränset är korrekt inpassat. Är det inte korrekt så är det ganska enkelt.

Helt krasst är det lydnaden och kunskap som inte är som det ska.

Fast jag har inte sett er så jag kan ha fel.

(har ridit i 40 år och tar fortfarande hjälp när det inte funkar).

Som sagt det var 2 år sedan hon gjorde sånt. Nu är hon jätteduktig och gör absolut ingenting. Ridit henne lite med D-ringsbettet som vi fick med vilken hon verkar trivas väldigt bra på! Har på ca 3 månader inte varit några försök att sticka, då jag ridit med hackamoret. Inga försök att sticka med D-ringsbettet heller så jag tror jag håller mig till det :)

Hade hjälp av tränare i början, men som jag har sagt innan så har jag inte råd längre.

Och NEJ jag tänker inte lägga ner med att min häst inte trivs med nosgrimma, för det gör hon helt enkelt inte! Hårt satt den inte, med nästan 3 fingrar emellan och den glappade lite. Hon trivs helt enkelt inte. Jag har tillräckligt mkt kunskap för att fatta att man inte sätter någonting på hästen som den inte trivs med. Och om jag nu ''slänger på'' ett fullcheeck så kommer jag fortfarande inte använda nosgrimma, då hon inte trivs med det. Känner många som rider med fullcheeck UTAN nosgrimma vilket funkar alldeles utmärkt.

Det ENDA problemet var att hon stack nån gång ute när vi red, jag är inte ens säker på att det är ett problem längre då det inte hänt på över 3 månader. Men om det nu är så så ville jag ha tips på bett, vilket jag nu har fått några. För tillfället går hon som sagt bra på det 2-delade D-ringsbettet så jag håller mig till det. För nu.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 601
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: mily
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka