Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har en känslig liten dam som nu ska börja med bett. Jag undrar vad ni brukar använda för bett? Har funderat på ett Nova? Kan det vara bra, eller brukar ni undvika raka bett på unghästar?
Många frågor! Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter!
Jag tror, helt icke vetenskapligt bevisat att raka bett är bäst att börja på. Dels känns det som att man gör minst fel med sina händer i hästens mun med dem och hästen (ffa unghästar) slipper "massa" rörelse i munnen i onödan.
Jag älskar raka bett över huvud taget och försöker rida de hästar jag har på det om det inte skulle vara tävling på träns (tredelat eggbett) eller om jag rider på kandar.
Något att tänka på med rakt bett är att om du inte har stadig kontakt, så kommer bettet "gå fram" lite på motsatt sida tygeltaget.
Eftersom jag brukar rida unghästar mest på lång tygel ffa i skritten, för framåtbjudningen, börjar jag hellre med ett tunnt tredelat. Men det är nog en smaksak!
Hästnyheter Nyligen invigdes den digitala utställningen Täby stories – bland hästar och hus. En utställning som berättar om Täby Galopps förvandling...