Bett till unghäst?

Nallen

Trådstartare
Jag har en känslig liten dam som nu ska börja med bett. Jag undrar vad ni brukar använda för bett? Har funderat på ett Nova? Kan det vara bra, eller brukar ni undvika raka bett på unghästar?
Många frågor! Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter!

Sv: Bett till unghäst?

Jag tror, helt icke vetenskapligt bevisat :p att raka bett är bäst att börja på. Dels känns det som att man gör minst fel med sina händer i hästens mun med dem och hästen (ffa unghästar) slipper "massa" rörelse i munnen i onödan.
Jag älskar raka bett över huvud taget och försöker rida de hästar jag har på det om det inte skulle vara tävling på träns (tredelat eggbett) eller om jag rider på kandar.

Sv: Bett till unghäst?

Något att tänka på med rakt bett är att om du inte har stadig kontakt, så kommer bettet "gå fram" lite på motsatt sida tygeltaget.
Eftersom jag brukar rida unghästar mest på lång tygel ffa i skritten, för framåtbjudningen, börjar jag hellre med ett tunnt tredelat. Men det är nog en smaksak!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 503
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka