Bett, vad heter detta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tinkerbell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 417
Sv: Bett, vad heter detta?

Om man inte vill använda ett halfcheekbett, kanske?

Det är ju ansett som ett travbett och kan INTE användas på ridhästar... ;)

Ett Filet Baucher-bett sitter högre upp i hästens mun och används oftast på hästar som har som ovana att lägga tungan ovanför bettet, eller som trivs med att bettet ligger högre upp i munnen. Sidostyckena fästs i den övre ringen och tyglarna i den nedre.

Men vadå? varför sätter man inte bara det vanliga tränsbettet ett hål högre upp då?

Jag fattar inte :crazy:

Ja det kan man såklart också göra(?), men Filet Baucher-bettet är i alla fall ett bett utvecklat för hästar som gärna lägger tungan över bettet. Som jag har förstått det så ligger det högre upp mot gomtaket och inte mot nacken och därför blir inte effekten densamma som om du skulle hissa upp ett vanligt tränsbett? Har inte forskat på saken då jag inte har det problemet, så rätta mig någon om jag har fel ;)

Senast ändrad av en moderator:

Inte vet jag, men som jag svarat en annan så är i alla fall Filet Baucher-bettet utvecklat för hästar som lägger tungan över bettet. Det ligger tack vare sin utformning högre upp i hästens mun (mot gommen,) och gör det svårare för hästen att lägga tungan över bettet. Huruvida det blir samma effekt av att sätta ett vanligt tränsbett ett hål högre upp låter jag vara osagt då jag inte vet, men jag antar att effekten inte blir helt den samma eftersom bettet bara höjs upp mot nacken och inte inne i munnen upp mot gommen..

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V