Bett vid hoppning

Ponny_Ryttaren

Trådstartare
Hej

Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett på träning för att det en dag ska funka även vid tävling. Jag söker då ett bett som är lite skarpare som kan passa på en stark häst men som lätt blir hängig i handen.

Jag rider för tränare ca 2 ggr veckan. En är hopptränare och sen för min ridinstruktör på ridlektioner i tävlingsgruppen i den gruppen rids dressyr varannan vecka och hoppning den andra. Sker även att vi tränare lite WE. Förutom dessa 2 dagar rids hon ute då jag inte har tillgång till ridhus hon vilar även en dag och ett långt skritt pass i veckan. Under ute passen jobbas hon också intervaller, övergångar, samling ökning mm.

När jag köpte henne red jag på ett 2-delat baucher med små ringar som funkade riktigt bra i början men hon var dock väldigt omusklad då. När hon fick mer muskler så blev hon starkare och då betslade jag upp till ett rakt gummiklätt Baby pelham, hon lyssnade bra men blev rätt så djup i formen och hängde i handen vilket gjorde att hon inte hann se hindren i tid. Jag läste då ett tag efter det om ett curbgag och sagt och gjort så hittade jag ett begagnat i läder som funkade faktiskt riktigt bra jag fick upp huvudet hon hoppade igenom kroppen bättre. Men eftersom bettet var rätt böjligt slutade det funka efter ett par månader (användes vid hoppträning + tävling) då det bara sviktade i munnen.

Jag tog en paus från hoppningen ett tag och började jobba mer dressyr speciellt galoppen. Och började hoppa sen igen och valde då att testa på tränsbett igen (2-delat m kopparrullar) funkar rätt bra men funkar inte så pass bra att jag törs tävla på det. Så jag letar ett tävlingsbett som bara används omsagt vid tävling och vid sidan om jobbas hon på tränsbett för att det en dag ska gå och tävla på det.

Bett jag provat:
2-delat m kopparrullar - Funkade också bra används ofta vid uteritt
2-delat lösa ringar - Funkar helt okej används just nu
2-delat fullcheek - Funkar också bra används vid dressyr
Baby pelham - Lyssnade bra dock för djup form
Hackamore korta skänklar - Gamnacke dåliga språk inget i handen
Hackamore + 2-delat tränsbett - Funkade hyfsat bra lite för djup
Curbgag Leather - Flexade i munnen dock bra form

Nosgrimmor jag provat.
Engelsknosgrimma lite smalare - Används rätt löst spänd
Micklem - Älskar detta används flitigt
Remont - Avskydde
Achen - Nja... Vet inte riktgt om hon gillade eller ej
Pullar - Funkade hyfsat har dock ingen som passar just nu

Är öppen för förslag. Hon är kollad igenom ska kolla tänderna så snart som möjligt. Utrustning passar. Så kom med förslag.

Ursäkta för riktigt långt inlägg
 
Med tanke på hur otroligt mycket bett du testat och att hästen gick bra när du köpte hästen så skulle jag nog rekomendera att kolla upp ridningen och ev byta tränare iallafall i dressyren om du inte kommer framåt. Träna på med dressyren och få hästen att arbeta rätt. Ett bett löser inte dom problemen vilket du borde ha märkt med tanke på hur mycket bett testat.
 
Grazing - Dressyr funkar utmärkt och i ridningen jobbar jag på att ha låga händer. Och ridinstruktören är den enda vettiga dressyrtränaren här och glömde nämna att det är henne jag köpt hästen av och hon är inte helt lätt. Hon gick hyfsat bra på tränsbettet i början eftersom hon var omusklad och hade inte något mycket ork.

Många av betten jag testa har varit liknande varandra det är därför jag tänkte om det finns något fler bett gärna liknande curbgag då det inte ger tryck i nacken som ger upphov till djup form
 
Grazing - Dressyr funkar utmärkt och i ridningen jobbar jag på att ha låga händer. Och ridinstruktören är den enda vettiga dressyrtränaren här och glömde nämna att det är henne jag köpt hästen av och hon är inte helt lätt. Hon gick hyfsat bra på tränsbettet i början eftersom hon var omusklad och hade inte något mycket ork.

Många av betten jag testa har varit liknande varandra det är därför jag tänkte om det finns något fler bett gärna liknande curbgag då det inte ger tryck i nacken som ger upphov till djup form
Tänker att dressyr ingår ju i hoppning också, ridningen sitter ju inte i bettet så att säga. Ett annat träningssätt i hoppningen för att träna på lydnaden kanske inte hade varit så dum. Ett skarpare bett löser inte sådana problem i längden. Det är aldrig fel att se över tränaren och kolla runt efter någon som kan hjälpa en med problemet man har, speciellt om hästen har ett bett som den fungerar på i övrigt.
 
Om betten funkar i början men effekten avtar så är det i stort sett alltid ett utbildningsproblem.
Det funkar när man börjar just för att man får nya tryckpunkter. Men när man fortsätter felrida sas så kommer man slöa ner även dessa tryckpunkter.

Så fortsätt du träna för tränare och fråga om tränare och tandläkaren kan hjälpa dig välja ett passande bett. :)
 
Hej

Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett på träning för att det en dag ska funka även vid tävling. Jag söker då ett bett som är lite skarpare som kan passa på en stark häst men som lätt blir hängig i handen.

Jag rider för tränare ca 2 ggr veckan. En är hopptränare och sen för min ridinstruktör på ridlektioner i tävlingsgruppen i den gruppen rids dressyr varannan vecka och hoppning den andra. Sker även att vi tränare lite WE. Förutom dessa 2 dagar rids hon ute då jag inte har tillgång till ridhus hon vilar även en dag och ett långt skritt pass i veckan. Under ute passen jobbas hon också intervaller, övergångar, samling ökning mm.

När jag köpte henne red jag på ett 2-delat baucher med små ringar som funkade riktigt bra i början men hon var dock väldigt omusklad då. När hon fick mer muskler så blev hon starkare och då betslade jag upp till ett rakt gummiklätt Baby pelham, hon lyssnade bra men blev rätt så djup i formen och hängde i handen vilket gjorde att hon inte hann se hindren i tid. Jag läste då ett tag efter det om ett curbgag och sagt och gjort så hittade jag ett begagnat i läder som funkade faktiskt riktigt bra jag fick upp huvudet hon hoppade igenom kroppen bättre. Men eftersom bettet var rätt böjligt slutade det funka efter ett par månader (användes vid hoppträning + tävling) då det bara sviktade i munnen.

Jag tog en paus från hoppningen ett tag och började jobba mer dressyr speciellt galoppen. Och började hoppa sen igen och valde då att testa på tränsbett igen (2-delat m kopparrullar) funkar rätt bra men funkar inte så pass bra att jag törs tävla på det. Så jag letar ett tävlingsbett som bara används omsagt vid tävling och vid sidan om jobbas hon på tränsbett för att det en dag ska gå och tävla på det.

Bett jag provat:
2-delat m kopparrullar - Funkade också bra används ofta vid uteritt
2-delat lösa ringar - Funkar helt okej används just nu
2-delat fullcheek - Funkar också bra används vid dressyr
Baby pelham - Lyssnade bra dock för djup form
Hackamore korta skänklar - Gamnacke dåliga språk inget i handen
Hackamore + 2-delat tränsbett - Funkade hyfsat bra lite för djup
Curbgag Leather - Flexade i munnen dock bra form

Nosgrimmor jag provat.
Engelsknosgrimma lite smalare - Används rätt löst spänd
Micklem - Älskar detta används flitigt
Remont - Avskydde
Achen - Nja... Vet inte riktgt om hon gillade eller ej
Pullar - Funkade hyfsat har dock ingen som passar just nu

Är öppen för förslag. Hon är kollad igenom ska kolla tänderna så snart som möjligt. Utrustning passar. Så kom med förslag.

Ursäkta för riktigt långt inlägg

Någon form av hiss/gagbett?

Annars är ju ett kombinationsbett med både hack/mundel kanske något? Brukar vara populärt på känsliga hästar som ändå har mycket power.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 064
Senast: Fazeem
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 316
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp