• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bazzochic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 260
B

bazzochic

hej jag undrar vad som är bra/dåligt med dessa bett:

#Gagbett- personligen tycker jag att hästen oftast inte kan ta stöd i bettet.
#Hissbett
#Pelham-ledat och oledat
#D-bett
#Fullsheek
#3-delat tränsbett
tack på förhand
jannike :smirk:

Sv: Bett

Jag har inga spec. erfarenheter av betten förutom de tredelade.
Av alla de betten du nämnt skulle jag däremot enbart använda 3-delat.
Anledningen är att jag anser att det är det 2:a bästa bettet efter ett vanligt smalt rakt bett med fasta ringar.
Däremot kan ett tredelat bett vara riktigt kass om det är för långt och mittendelen är felvänd.

#Pelham-ledat och oledat
Jag skulle aldrig nånsin rida på en ledad stång. Vilket plågeri :eek: Ett oledat skulle kunna vara ett bra alternativ till hästar som inte gillar/har plats för kandar.
#D-bett
Fungerar som ett vanligt bett, fast med hävstångsverkan. Vad man vill med hävstången vet jag inte dock.
#Fullsheek
Ett fullcheek är ju ett bättre (och mycket snyggare) alternativ till ett vanligt tränsbett med bettplattor. I övrigt har det väl ingen speciell funktion.

#Gagbett - tycker det ger en konstig inverkan då det känns som om man genom nackstycket pressar ner hästen mot bettet. *inte gilla*
#Hissbett - har aldrig ens hört talas om.. :confused:
#Pelham-ledat och oledat - ett ledat pelham känns ungefär som att rida med ett pessoa. Tycker att det oledade är som att rida på dom flesta andra stångbett, mycket hävstång med andra ord
#D-bett - är ungefär som ett vanligt tränsbett fasst med lite hävstångseffekt
#Fullsheek - har jag faktiskt andrig ridit på
#3-delat tränsbett - är det bästa bettet i många fall då det är ganska milt och nyper inge tungan som 2delade kan göra

finns ju såklart för och nackdelar med alla bett

Gag-bett: När man tar i tyglarna så drar man upp bettet mot kindtänderna samtidigt som man trycker på nacken=motsridiga signaler! Har sett en del hoppryttare rida på de med två tyglar så man har en tygel till själva "gagget" och en till tränsringen.

Hissbett: Är de inte de som ibland kallas Am. Gagbett? Iallafall så har de samma princip som ovanstående, alltså ett sorts gagbett!

Pelham, oledat: En stång ska ju inte vara ledad om de inte finns en "låsanordning" som hindrar lederna från att vika sig.

Pelham, oledat: Tycker att de är ett mycket bra bett! Mycket hävstång behöver de ju inte bli, beror på hur man valt att ha över och underskänkel i förhållande till varandra....

D-bett: Aldrig ridit på det. Dock de jag sett med kopparullar på har jag tyckt sett motbjudande ut eftersom mundelarna varit helt raka....

Fullcheek: Aldrig ridit på. Hört att de är bra till unghästar. Antar att de är för att de kanske är lite stabilare samt lätter att svänga eftersom de "tar med sig huvudet". Inget emot det här bettet. Är ju egentligen ett tränsbett med extra pinnar på....

3-delat tränsbett: Bra bett. Pga att de är två brytpunkter så uteblir nötknäppareffekten som lätt blir med ett tvådelat. Många hästar trivs med det.

Kan ju nämna att jag aldrig ridit på gag eller hissbettet!

#Gagbett- Svårt att få en ärlig känsla på bettet, tycker inte alls om att rida på det!
#Hissbett - Samma som ovanstående, hästen vågar inte sta stöd och kryper bakom hand.
#Pelham-ledat och oledat - ett bra bett, men ska användas bara tillfälligt och ridas med två tyglar tycker jag
#D-bett - Som ett vanligt bett, jag har aldrig märkt någon mer hängstångseffekt iaf
#Fullcheek - Som vilket vanligt bett som helst
#3-delat tränsbett - Märkte inte att det skulle vara starkare än ett 3delat, men hästen blev mindre "tjaffsig" av det

#Gagbett
#Hissbett
Båda dessa går bort för mig. Verkar ju uppåt, neråt, bakåt samtidigt- när har man användninga av det?
#Pelham-ledat och oledat - Bra bett, särskilt om man kan rida med två tyglar, på stark häst eller när man behöver lite mer skärpa.
#D-bett - har aldrig märkt någon skillnad på detta och ett vanligt tränsbett
#Fullsheek - bra bett till unghästar tycker jag - "svängsignalen" blir väldigt tydlig
#3-delat tränsbett - bra vardagsbett

Dom tre första tycker jag inte om alls, dom är för hårda och lätt att hästen knäcker av i nacken. Dom tre sista gillar jag, isär fullcheek! Mitt drömbett är ett tredelat fullcheek i mässing, men det verkar vara svårt att hitta...... :cry:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: tanten
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka