millus

Trådstartare
Hur ofta bör man byta bett, vi fick hem vår ponny för ca ett år sedan. Hon är 21 år och har säkert haft samma bett i 10 år. Det är fint och har inga skarpa kanter, men vi kanske behöver byta det iaf. Det är ett vanligt tvådelat tränsbett, vad är skillnaden mot ett tredelat förutom det självklara(olika delningar) Vad är snällast mot hästens mun, hon är ganska stark, men lydig.

Jättetacksam för svar!!
//millus

Sv: Bettbyte!

Man "måste" inte byta bett. Men att variera sig är väldigt bra för hästens mun. Jag kan rekommendera ett tredelat och ett rakbett som komplement till det tvådelade. Båda borde kunna hjälpa till med variationen, förutsatt att hon accepterar dem. Troligtvis kommer hon behöva lite tid för att känna efter, så ge inte upp för fort med de nya betten. Det kan hända att ryttaren behöver anpassa sig till de olika betten också.

Skillnaden är som du säger delningen. Hästen får ett rak del mitt på tungan, ingen liten spets. (Har man ett för långt bett blir det tvådelade en sax istället.) Det finns en del olika tredelade bett. En med en platt mitt del och en med en rund kula i mitten. Den med kulan/droppe är endast godkänd på dressyrtävlingar. Någon större skilland mellan två- och tre-delat behöver det inte vara. Men din häst kan starkt föredra det ena mkt mer.

:) Lycka till!

Sv: Bettbyte!

Ett tredelat är snällast mot hästens mun. Det viker inte upp sig i gommen vid tygeltag.
Jag varierar att rida på olika tredelade bett (eggbett, vanligt mässing och fullcheek) och hackamore. Det trivs han bra med så det finns ingen anledning till att byta till andra bett.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 060
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 737
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Då jag nu har ett vanligt tvådelat tränsbett på min 6-åriga ponny och hon blir väldigt pigg. (speciellt vid hoppningen) Söker jag då ett...
Svar
4
· Visningar
1 325
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka