Bettfrågor

J

jennyliljeberg

Jag undrar vilket som är mildast av pessoa och pelham? Och finns det nåt annat bett som är lite skarpare än vanligt tränsbett?
 
Ett tredelat tränsbett är något skarpare än ett tvådelat.
Annars är pelhamstången skarpare än ett pessoa. Pessoabettet kan du ju spänna på olika sätt och på så sätt variera styrkan.
 
i hööks katalogen har det funnits en liten ruta om bett och dess effekt. annars fråga i en välsorterad häst affär vilket bett som skulle kunna passa dig och din häst. (eller varför inte fråga din tränare?) lycka till :)
 
rakt pelham är mildare än pessoa

jaktkandar är ett mildare bett än pelham så det är väl det som kommer "efter" tränabettet
 
Personligen gillar jag inte pessoa. Tycker det är ett fånigt kompromissbett som inte gör någon nytta. Jag tycker man bör kombinera ett bett med hävstångsverkan med en kedja annars gör det liksom ingen nytta utan åker bara runt i munnen på hästen. Gillar pelham mycket bättre även om det kanske är skarpare.
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 637
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
817
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 099
Senast: Fazeem
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp