Betthjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Qyenn97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 865
Q

Qyenn97

Jag hoppar min pony nu på rullbett, men det funkar inte. Och pessoa så knäpper han mest av. Vad får man rida på för mer bett? Har testat delat pelham och tredelat och rak gummihävstång men funkar inte. Vad får man rida på för bett på ponny?

Sv: Betthjälp!

Får man inte rida på bett med parerstänger ? Jag kommer faktiskt inte ihåg. Annars kan du ju testa rakt med fasta ringar, eller D-rings bett ! :idea::)

Vad är det som gör att du behöver så skarpt bett? lättare att tipsa om man vet vad problemet är. ;)

Han springer som en idiot, och drar iväg ibland. Han är bättre på marken, men svår att hålla på banan. Skenade sista tävlingen så vi nästan höll på att krascha kändes det som. Mitt mål är ju självklart att sträva efter milt bett, men just nu går det inte. Måste rida in mig lite på honom med, för just nu så är han snäppet för stark för mig.

1.Mitt tips till dig är att du lär känna honom från marken med hjälp av en NH-tränare. låt honom lära sig att respektera dig från marken innan du sätter fart på tävlingsbanorna, det lär er båda att lita på varandra vilket kommer att hjälpa er betydligt mycket sen när du väl sitter upp. Det låter som om han inte respekterar dig för att han helt enkelt kanske inte litar på dig..?

2.sen kan du ju prova med att släppa honom i ex ett ridhus så han får springa av sig all sin överskottsenergi och sen hoppa upp på honom och sen succesivt minska på "avspringningen" och sen till slut hoppa upp direkt.

3.Annars kan du prova med att kombinera ett vanligt bett med ett hackamorebett i två tyglar så fokoserar du på att ta honom minst i munnen och mest i hackamoret.

ELLER så kan det helt enkelt vara så att det bara är vårkänslor i hans kropp! :)

hur länge har du haft honom? och hur fort började du träna resp tävla efter att du köpt honom?

Walle_xx skrev:
1.Mitt tips till dig är att du lär känna honom från marken med hjälp av en NH-tränare. låt honom lära sig att respektera dig från marken innan du sätter fart på tävlingsbanorna, det lär er båda att lita på varandra vilket kommer att hjälpa er betydligt mycket sen när du väl sitter upp. Det låter som om han inte respekterar dig för att han helt enkelt kanske inte litar på dig..?

Jag har hjälp av en tjej som rider honom en gång i veckan, och då går han superfint. Kanske inte riktigt så som han ska gå efter hon "utbildat" klart honom, men han går bättre än när jag rider, hon är superduktig. Jo han respekterar mig, men skulle ju kunna göra lite mer saker med honom på marken så den relationen blir bättre, för detta är en häst som har svårt för att lita på folk, har förmodligen blivit pryglad eller liknande, men litar otroligt mycket på mig för att vara en sån skygg häst.

2.sen kan du ju prova med att släppa honom i ex ett ridhus så han får springa av sig all sin överskottsenergi och sen hoppa upp på honom och sen succesivt minska på "avspringningen" och sen till slut hoppa upp direkt.

Hmm, hjälper inte:angel: man kan rida honom i 2 timmar om man vill, han blir aldrig trött. Sen springer han inte värst mycket ändå, tycker inte det är skoj.
3.Annars kan du prova med att kombinera ett vanligt bett med ett hackamorebett i två tyglar så fokoserar du på att ta honom minst i munnen och mest i hackamoret.
Han går inte så bra på hackamore, blir väldigt tung i handen. Och hur skulle det gå till, så många sidostycken finns det väl inte:confused::)

ELLER så kan det helt enkelt vara så att det bara är vårkänslor i hans kropp! :)
Han blir även lätt stressad, men han är mycket bättre nu. Vill bara hitta ett bett som vi passar bättre på så vi slipper dessa dragkamper, tills vi ridit ihop oss mer. Vet inte hur länge vi väntade, men några månader kanske. Har haft honom sen i februari. Han är inga problem PÅ hinder, men resten av banan som han gärna springer ifrån mig. tränar hoppning kontiunerligt.

Det som är lite jobbigt, är att han en del tävlingar inte alls är så stark, är inte så stark på hemmatävlingar, men ibland så tänder han till rejält.

Min häst blir heller aldrig trött, har energi för 5 hästar och har blivit en riktigt svårriden häst, inte för mig då, jag känner honom ju, men för andra.

Hur somhelst, jag rider på pelham, det enda jag kan klara honom på för han är stark!

Har du testat kombinationsbett? Det provade jag på min, men det var lite för stort.

kombinationsbett får man vell inte ha på ponny vell ?
kanske testa en rak guumistång eller ett ledat pelham med kedja..
det finns även ett bett som min kompis har som är tillåtet vet inte säkert vad som heter men det ser ut som ett D med en liten "stång"
hon rider på det med kedja.. funkar super på hennes häst ! Lycka till =)

Kanske man inte får... Har inte så bra koll på ponny :p

Det bettet din kompis har är nog ett jaktkandar.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
502
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka