Betthjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CCorneliaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 829
C

CCorneliaa

Jag har en stor och stark D-ponny som ofta är väldigt pigg och gärna drar iväg när man rider på ridbanan. Jag får ofta dra i honom ett tag för att få honom att stanna, det är jobbigt för både mig och honom.
Skulle ett skarpare bett hjälpa tror ni?
Problemet är att han oftast är hur mjuk och fin i munnen som helst och det känns dumt att ha ett skarpt bett på en mjuk och fin häst.

Vad tycker ni? Finns det något mellanting i bett?
Just nu rids han på ett vanligt tredelat.

Sv: Betthjälp!

Jag tror du ska ha ett kombinartions bett, det är för hästar som är rädda om munen och tar bara inte just i munen utan under o över oxå....:bump:

Jaha! Aldrig hört talas om...
Har du någon bild?:)

Jag tror du ska ha ett kombinartions bett, det är för hästar som är rädda om munen och tar bara inte just i munen utan under o över oxå....:bump:

Nej nej NEJ!

Ett sådant ska ENDAST användas av högst proffessionella ryttare, sånna som bayard och pessoa. Många buitker säljer dem inte till vem som helst, utan man måste ha referenser.

Lös problemet istället för att betsla på det! :mad:

Nej nej NEJ!

Ett sådant ska ENDAST användas av högst proffessionella ryttare, sånna som bayard och pessoa. Många buitker säljer dem inte till vem som helst, utan man måste ha referenser.

Lös problemet istället för att betsla på det! :mad:

Tack!
Vill absolut inte ha ett hårt bett på honom, utan ett slags mellanting eftersom att han är lite stor för mig och också kraftig och stark så måste jag ofta sitta och bråka med honom för att få honom att stanna.
Tidigare red de förra ägarna honom på pessoa, men har testat det på honom och fick då bara en nervös och vinglig häst.:(

Någon som har annat tips förutom betsling?:idea:

ta hjälp av en kunnig, duktig ryttare en längre tid.
Gärna kanske någon som är lite längre och kan hjälpa dig regelbundet.

men lilllla gumma man behöver inte ha något slags tilllåtelse för att köpa ett sådant bett , har själv använt ett sånt bett och det har varit till stor hjälp då min häst inte funka på något annat;) kombinations bett är ett mjukt bett och inget trotyr bett som du föklara det som. jag menar visst finns det kombintions bett som ex: mikmar bett och sånt men det var inte sådana jag syftade på...

För att inte ens vara särskilt aktiv på forumet så är det inte särksilt passande att vara dryg...
Kombinationsbett är ingen bra lösning, speciellt inget man rekommenderar uatn att ha sett häst o ryttare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Pinus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka