Bettlösa träns

Bonita4

Trådstartare
Vilket bettlösa alternativ är bäst om man vill ha någon som liknar ett "vanligt" träns med bett som möjligt?

Alltså inget man måste lära om tygeltagen och sånt på..

Sv: Bettlösa träns

Brukar iof rida som vanligt med alla bettlösa, men jag tror nog att ett sidepull är mest likt. Ett hack skulle ju vara bra om man vill ha nåt som är likt bett, men det är å andra sidan svårt att ge ledande tygeltag med. Sen är det så lätt för hästen att gå och ljuga på ett hack.

Sidepull och kapson är mest lika tränsbett. Där inverkar tygeltagen direkt vid sin fästpunkt och inte via hävstänger, som på ett hackamore.

Själv trivs jag bäst med hackamore, så även min häst. Men det är inte helt lätt att rida på, jag var redan "inlärd" på det när jag köpte pållan. tyckte det var knivigt när jag red på det allra första gångerna. rider man på det på rätt sätt och mjuka händer, upplever jag aldrig att hästen går och "ljuger" på det, men man får inte sitta och tjuvhålla o.s.v. på det.
Sidepull är nog det som är mest likt ett vanligt tränsbett, att rida på.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
937
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka