Bettlöst??

Sandan

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa mig ett bettlöst alternativ för att slippa använda bett på hästen hela tiden. har funderat ett tag men vet inte vad som är bäst??:confused: det enda jag vet att jag inte vill ha är hackamore! det vägrar jag rida med. men det finns så många andra alternativ och jag som är ganska nybörjare på ämnet vet inte vad som är bäst:(.

någon som har något tips? länka gärna:)

Sv: Bettlöst??

Jag gillar sidepull, men annars finns det ju bland annat ridkapson och bitless bridle.. Får man fråga varför du vägrar rida med hackamore?

Jag gillar precis som Jocelyn sidepull, min häst går superbra på det :D

Får man fråga varför du vägrar rida med hackamore?

jag är så jäkla rädd att hästen ska kunna ta skada av det. om jag t.ex. skulle ramla av och fastna i tyglarna så skulle nosryggen gå av. därför vågar jag helt enkelt inte rida med hackamore.

tack för tipsen båda två förresten:) är det några speciella sidepull el. ridkapsoner som ni kan rekommendera? och exakt hur funkar det?

Fast att nosryggen ska gå av tror jag inte du behöver oroa dig för, det ska till en jäkla kraft för det. Så ur den synpunkten är det ingen fara :)

Sidepull ser ganska lika ut vilket märke du än köper, de är lättast att hitta i westernbutiker tycker jag. Ridkapsoner har jag personligen inte så stor erfarenhet av med finns i butiker med AR-sortiment.

Sidepull kan du i princip rida med som "vanligt", dvs du kan ta ledande och förhållande tygletag som du gör annars med bett. Nosdelen är oftast av ett eller två rep som löper över nosryggen som trycker vid tygeltag.

Om du vill testa ungefär hur det är att rida på sidepull, men inte är helt beredd att lägga ut pengarna än så kan du ta en helt vanlig stallgrimma och fästa tyglarna i.
Det blir inte riktigt som ett sidepull (som ofta har "lösa" ringar på sidorna) men ungefär. Du kan få lite uppfattning om hur det känns.

Som tidigare talare sagt, att dra av nosbenet med ett hackamore är mer eller mindre en myt (finns säkert någon som spänt åt ett hackamore i järn runt nosen och lyckats, men en normal vettig mänska gör inte det), men hackamore är lite svårare att rida på. Ledande tygeltag fungerar inte lika bra exempelvis.

Bosal är ett annat bettlöst alternativ, vanligast i westernridningen och ännu lite mer "avancerat" att rida på om man inte är van. Orkar inte gå in på funktionen nu, googla eller sök i westernforumet så finns det bra förklaringar. Jag är lite trött..

Om du vill testa ungefär hur det är att rida på sidepull, men inte är helt beredd att lägga ut pengarna än så kan du ta en helt vanlig stallgrimma och fästa tyglarna i.
Det blir inte riktigt som ett sidepull (som ofta har "lösa" ringar på sidorna) men ungefär. Du kan få lite uppfattning om hur det känns.

Ännu bättre är att ta ett vanligt träns med remontgrimma och ta bort bettet såklart. Fäst sidostyckena (eller ta bort dem helt) och sätt tyglarna i ringarna på remontgrimman, vips så har du ett sidepull!!:idea: Mycket stabilare än grimma.

Jag köpte ett sidepull, men gillar det inte alls... Det funkar bra att skritta ut på, men inte mer. Varken jag eller hästen gillar det. Nej, tacka vet jag hackamoret!!:bow:

Har också problem med mitt side pull som jag köpte. Tror i och för sig att det kanske är snäppet för litet på vissa ställen, och det är kanske därför det inte sitter perfekt. Mitt glider som sjutton! Sedan är jag inte supernöjd med mitt ponnyhack heller. Vet inte riktigt vad jag ska prova? Kanske det är så enkelt att ett side pull som passar perfekt är lösningen?

Men mitt sitter bra, så det är inte det som är problemet. Utan att hon blir så stark på det... Känns som hon verkligen inte respekterar det. Och det är inget ridproblem, för det händer aldrig med andra betslingar.

Har ett Lindell förresten, med en extra rem strax nedanför ganaschen. Den remmen gör att sidostyckena inte åker upp mot ögonen vid tygeltagen.

Inte på rak arm. Jag valde den för jag ville ha nosgrimman läderklädd och gärna rundsydd, repen blir så hårda. Jag hade (har sålt den nu) neoprenöverdrag på min trots att den var av läder.

Kolla i westernbutiker, de har ofta en uppsjö av sidepulls, med enkelrep, dubbelrep, läderklädda etc. Brukar finnas ett par som ligger runt 500-lappen.. Hööks har jag inen aning om, aldrig kollat på, men tycker att det borde vara helt ok.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka