Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

S

Suuz

Hästen, snarare unghästen, har vuxit sig stor och stark och är numera suuuperduktig på att bocka OCH gapa samtidigt. Nu är det andra gången på kort tid bettet "åker igenom" munnen... Hon har ett träns med engelsk nosgrimma.

Vilket är att föredra vid sådana tillfällen? Bettplattor, snokrem eller helt enkelt, ett fullcheek (tränsbett med parerstänger)?

De två första alternativen tycker jag är fula, det tredje är ett nytt bett. Men jag har ingen erfarenhet av att rida med denna typ. Blir det onödigt? Hästen kan ju redan tygeltag ect.

Kanske en remontgrimma rentutav?

Då det är en fas blir detta enbart temporärt, tills madam coolar ner sig lite =)
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Remontgrimma är nog att föredra, den brukar hålla bettet bra på plats. Använder den själv på min 3-åring och har inga problem alls med att bettet åker i munnen längre.

Aachengrimman är svåranvänd, speciellt på unghästar som kan vara känsliga iom tandbyten och sådant.

Jag hade nog föredragit ett fullcheekbett, bettplattorna brukar vara lite bökiga. Det kan ju iofs vara en ekonomisk fråga, och om hästens betttyp öht finns som fullcheek...;)
(Jag använde bettplattor, pga det senare.)

Men börja med att prova remontgrimma till ditt nuvarande bett.:)
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

jag skulle med prova en remontgrimma, eftersom den har erkänt bra effekt på unghästar;)

lycka till!
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Skippa nosgrimman! Bättre att få hästen att sluta gapa istället. Bettplattor har aldrig fungerat för min del, bettet glider precis lika lätt som innan.

Jag föredrar parerstänger! Då behöver man ej ha nosgrimma, men hästen kan heller inte dra igenom bettet. Det ger dessutom ett tydligare tygeltag, vilket ju alltid kan vara en fördel, inte bara för när tygeltag skall läras.

Ett annat alternativ som jag använder just nu är curbstrap. Det inverkar ju inte på något sätt förutom att det håller bettet på plats. Superbra! Min är dock borttappad nu, så jag använder mig av metoden balsnöre :angel:

Lycka till!
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Fullcheek och remontgrimma är bra grejer!

/Svea (som har ett vilt ungt russ...)
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Skippa nosgrimman! Bättre att få hästen att sluta gapa istället.

Tja, med mitt eget liv som insats kommer jag fortsätta ha nosgrimma :angel: Då hennes 170 cm i mkh bockar känns det vill jag lova =) Är inte lätt för mig att sitta stilla med händerna :D

Jag börjar med en remontgrimma, tills vidare. Annars köper jag ett fullcheek.
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Hästen, snarare unghästen, har vuxit sig stor och stark och är numera suuuperduktig på att bocka OCH gapa samtidigt. Nu är det andra gången på kort tid bettet "åker igenom" munnen... Hon har ett träns med engelsk nosgrimma.

Vilket är att föredra vid sådana tillfällen? Bettplattor, snokrem eller helt enkelt, ett fullcheek (tränsbett med parerstänger)?

De två första alternativen tycker jag är fula, det tredje är ett nytt bett. Men jag har ingen erfarenhet av att rida med denna typ. Blir det onödigt? Hästen kan ju redan tygeltag ect.

Kanske en remontgrimma rentutav?

Då det är en fas blir detta enbart temporärt, tills madam coolar ner sig lite =)

Spelar det nån roll om om plattor och nederremmen är fula, huvudsaken är väl att det hjälper eller?
Prova med remont grimma först.. om du har ett 2 delat bett. prova med tredelat, har du redan det så kan du prova med tredelat med rular på.. då har hästen nåt att tänka på.
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Tja, med mitt eget liv som insats kommer jag fortsätta ha nosgrimma :angel: Då hennes 170 cm i mkh bockar känns det vill jag lova =) Är inte lätt för mig att sitta stilla med händerna :D

Jag börjar med en remontgrimma, tills vidare. Annars köper jag ett fullcheek.

Men vad är bakgrunden till att hon bockar då? Jag trodde du bara ville ha något som inte fick bettet att åka igenom, så vad hjälper då nosgrimman mot att bocka? Men jag kanske missuppfattade :)
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Hon är lycklig =) Med vårkänslor :love:
Då det inte går fort nog exploderar hon på stället, bäbisen ^^

Har nosgrimma för att hon inte ska kunna gapa för stort. Den är knappt åtspänd. Och så det estetiska förstås :)

Nu har jag införskaffat ett remontträns, får se hur hon reagerar.
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Ett komplement kan vara att använda en curb strap som westernryttarna har till sina tränsbett. Det är en läderrem som sätts fast i bettringarna och knäpps löst under hästens haka. Vill man inte köpa en curb strap går det lika bra att ta en vanlig sporrem.

4423.jpg


Jag hade det på min häst när han var unghäst och vi inte var riktigt överens om vägen. Det går att ta mycket tydliga ledande tygeltag då utan att bettet åker igenom. Jag har fortsatt att använda curb strap som en extra säkerhet pga jag ibland tar mycket i en tygel i form av one rein-stop (en "NH-teknik) som förhållning eller nödbroms i vissa situationer.
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Skulle satsa på ett fullcheek, om du kan få tag på ett i rätt storlek. Eller varför inte prova ett bettlöst alternativ för att se så det inte är bettet/handen hästen reagerar på?
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Av dina alternativ hade jag först provat en remont och sen ett fullcheek om inte det funkar.
Lycka till med remonten som du har köpt :)
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Skulle satsa på ett fullcheek, om du kan få tag på ett i rätt storlek. Eller varför inte prova ett bettlöst alternativ för att se så det inte är bettet/handen hästen reagerar på?

Är tipset till mig eller TS?
 
Sv: Bettplattor, snokrem eller fullcheek?

Tycker du ska prova bett med parerstänger. Det brukar vara bra när man vill ha bett som ligger stilla. Om risken finns att hela tränset åker av så kan det vara bättre med en nosgrimma. (remont)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp