Bettreglerna

Sparrisen123

Trådstartare
Hilfe bitte!
Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text:

"17. Ovalbanegrenar: Öppna grenar och övriga grenar

I FIPO beskrivs först ovalbanegrenarna T1, T2, V1 och F1. Det är dessa ovalbangrenar som tävlas på stora mästerskap och i dessa grenar rider man alltid en och en. I Sverige kallar vi dessa grenar för Öppna Grenar.

Därefter beskriver man i FIPO passgrenarna. Och därefter beskrivs en rad övriga ovalbanegrenar och passgrenar, som vi kallar övriga grenar. Dessa ovalbanegrenar rids alltid med fler än ett ekipage samtidigt på banan.
OBS! AllRide och Gaedingakeppni har egna regler och faller inte i Sverige under benämningen Övriga Grenar.

Utrustning
Endast tränsbett och bettlöst huvudlag avsedd för ridning men utan hävstångseffekt är tillåtet i övriga grenar. OBS! Detta gäller i Sverige, står ej i internationella FIPO."


Jag har gjort texten min fråga gäller fet för att det ska vara lättare att hitta...
Hursomhelst, grenar som V2, F2 och T3 räknas alltså som "övriga grenar" och får således inte ridas på bett med hävstång, eller? Det måste i så fall vara nytt från i år, för jag vet med 100% säkerhet att det reds dessa grenar på islandsstång, hackamore, pelham, jaktkandar etc. Så hur är det, vad gäller?
 
Sv: Bettreglerna

Det är lättklasserna (V5, T4?, T8, T7.. Är det fler?) som ej får ridas på bett med hävstångseffekt.
 
Sv: Bettreglerna

Ja, så hade jag också fattat det.
Men läser man det jag hittade i svenska tillägget verkar det ju som att det gäller "övriga grenar" vilket, enligt den texten, är allt utom V1, F1, T1 och T2 :crazy:
 
Sv: Bettreglerna

V2, F2 och T3 är ju en variant av ovanstående grenar. Skillnaden är att man rider flera på banan (B och C klass ..)
 
Sv: Bettreglerna

Det verkar vara någon som inte tänkt färdigt gällande vad som ska beskrivas som "övriga grenar" och generaliserat därifrån.

Utifrån det citerade stycket ser det ut som om hävstångsbett är förbjudna i alla "övriga grenar" och då kan det bli problem.
 
Sv: Bettreglerna

Men övriga grenar förekommer inte någon annanstans än här i Sverige, så jag tycker väl inte att det är så otydligt faktiskt. ;)
 
Sv: Bettreglerna

T4, V2, F2 och T3 ska nog egentligen stå med under öppna grenar.

Tidigar lätt klass i sverige var ju V3 (fast den fick ridas på stång),V4, V5, T5,T6,T8
 
Sv: Bettreglerna

Ja, det är ju det jag också tycker, eftersom de är som T1, V1, F1 och T2 fast med fler på banan och inte fri gångartsföljd, men läser man vad det faktiskt står så är de "övriga grenar" och får inte ridas på stång... Ingen utbildad domare som kan berätta hur det faktiskt är?
 
Sv: Bettreglerna

Men har ni LÄST Svenska tillägget?

Det står jättetydligt:

"17. Ovalbanegrenar: Öppna grenar och övriga grenar
I FIPO beskrivs först ovalbanegrenarna T1, T2, V1 och F1. Det är dessa ovalbangrenar som tävlas på stora
mästerskap och i dessa grenar rider man alltid en och en. I Sverige kallar vi dessa grenar för Öppna Grenar.
Därefter beskriver man i FIPO passgrenarna. Och därefter beskrivs en rad övriga ovalbanegrenar och
passgrenar, som vi kallar övriga grenar. Dessa ovalbanegrenar rids alltid med fler än ett ekipage samtidigt
på banan.
OBS! AllRide och Gaedingakeppni har egna regler och faller inte i Sverige under benämningen Övriga
Grenar.
Utrustning
Endast tränsbett och bettlöst huvudlag avsedd för ridning men utan hävstångseffekt är tillåtet i T8, T7, T6,
T5, V6, V5, V4, V3. OBS! Detta gäller i Sverige, står ej i internationella FIPO.
"


Alltså får man rida på hackamore i T3, V2 och T4!
Case closed.

/Malin, utbildad domare och läskunnig.
 
Sv: Bettreglerna

Den fetade texten är tillskriven efter vara funderingar. Den var där inte från början Malin därför frågorna.
 
Sv: Bettreglerna

Nej, jag har självklart inte läst utan kopierade, och funderade kring, en text jag inte har läst :meh:
Som valvis skrev, den texten fanns inte där då.
Jag vet också hur det är (var förra året), men som det stod i första versionen av svenska tillägget verkade det som att T3 m.fl. grenar gick som "övriga grenar" och således inte (längre) fick ridas på stång.
I "min gamla" gren (hoppning) gäller TR alltid och man jan inte utgå från att det är på ett sätt om det inte står så, hur logiskt det än vore.

Men bra om de har förtydligat texten nu.
 
Sv: Bettreglerna

Jag utgick bara från att dokumentet på SIFs sida var redigerat då det stod att det var det - den 19/3. Tråden startades 30/3.
Ursäkta förvirringen.
Men nu vet vi alla vad som gäller :)

/Malin
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om ni skulle kunna förklara lite mer exakt vad som innebär och menas med alla dessa grenar. Vad som är lätta klasser...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: Freyr
·
B
Islandshäst Jag skall tävla den 11 April på Fákurs tävling i Borås. Så här står det exakt på deras hemsida om tävlingen...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: _belliisen_
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
9 930
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp