Bukefalos 28 år!

Bettskena?

firren

Trådstartare
Är det någon av er som använder bettskena, vad har ni för modell? Gjorde ni eran egen eller fick ni hjälp av tandläkare?

Har märkt nu under i alla fall 1-2 års tid att jag pressar tänder och ev även gnisslar dom, har ont i käkarna när jag vaknar och även i den ena framtanden, som man kan se de värsta slitningsskadorna på.
 
Jag har haft en bettskena, först köpte jag night guard på apoteket och formade den själv, otroligt obekväm jätte stor och klumpig. rekommenderar den verkligen inte. Sen fick jag en gjord av tandläkare och den kostade typ 3000 kr (jisses) tyvärr så låg den alltid på kudden när jag vaknade. Använde den varje natt i flera veckors tid men det blev inget bättre, den satt aldrig kvar när jag vaknade på morgonen.
 
Jag använder bettskena varje natt sen 15 år tillbaka, annars hade jag nog inte haft några tänder kvar :D

Har bettskena som är utprovad och gjord via tandvården, värd alla pengar! Jag kan inte sova utan min skena, så jag ser inte att jag ska kunna vara utan igen.
 
Är det någon av er som använder bettskena, vad har ni för modell? Gjorde ni eran egen eller fick ni hjälp av tandläkare?

Har märkt nu under i alla fall 1-2 års tid att jag pressar tänder och ev även gnisslar dom, har ont i käkarna när jag vaknar och även i den ena framtanden, som man kan se de värsta slitningsskadorna på.
Kontakta tandläkare så det blir rätt :) Jag hoppas på remiss till bettfysiolog så att jag kan få en utpassad skena till sjukvårdstaxa, annars fixar min tandläkare den åt mig men då blir det ju dyrare...fast jag längtar efter den, tror att jag kommer ha enormt mycket hjälp av den ändå :)
 
Är det någon av er som använder bettskena, vad har ni för modell? Gjorde ni eran egen eller fick ni hjälp av tandläkare?

Har märkt nu under i alla fall 1-2 års tid att jag pressar tänder och ev även gnisslar dom, har ont i käkarna när jag vaknar och även i den ena framtanden, som man kan se de värsta slitningsskadorna på.

Jag har haft min i nästan två år nu och fattar inte varför jag inte fixade det tidigare! Vaknar ytterst sällan med huvudvärk nu för tiden, och min ena käkled har slutat hoppa till/ur led när jag tuggar. Mycket mindre ont har jag även i käkarna.

Fick från tandläkaren, dyrt men värt pengarna alla gånger. I början var jag även tvungen att ha den dagtid ibland (när jag var hemma och inte gjorde något speciellt) då jag även kunde pressa/bita ihop mycket på dagarna.
 
Jag har bettskena från tandläkaren, har haft den i 3 år tror jag. Funkar hur bra som helst, jag sover bättre och skyddar mina stackars tänder. Innan bettskenan hade jag tuggat bort flisor av tänderna i underkäken :crazy: Märker också att när jag någon gång slarvar med bettskenan så sover jag sämre och är ofta öm i tänder/käkar när jag vaknar.
 
Jag använder bettskena varje natt sen 15 år tillbaka, annars hade jag nog inte haft några tänder kvar :D

Har bettskena som är utprovad och gjord via tandvården, värd alla pengar! Jag kan inte sova utan min skena, så jag ser inte att jag ska kunna vara utan igen.

Det här kan jag skriva under på. Jag ska också undvika att tugga tuggummi och till och från har jag svårt att äta morötter/kolor/andra saker som har mycket tuggmotstånd. Har haft både hård och mjukt bettskena och den hårda är tusen gånger bättre, min mjuka fick jag extremt ont i tandköttet av eftersom jag gnisslade tänderna och bettskenan tryckte på tandköttet.
 
Jag har haft både mjuk och hård bettskena. Den mjuka tuggade jag på och fick nästan värre problem av. Den hårda gilldade jag förutom att jag skrapade vassa skåror med tänderna i den. Dessutom förändrades underkäken men överkäken förblev som den var då den hårda blir som en tandställning. Efter att inte kunnat fått ihop framtänderna alls i några år valde jag att sluta med bettskenan. Efter ett tag insåg jag att jag var tvungen att ha en och då köpte jag en night guard, klumpig men ok om den inte används frekvent och personligen tycker jag mer om den än den mjuka skenan från tandläkaren...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Pilot
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 358
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 233
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp