Bettstorlek?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Korsning
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 711
K

Korsning

Jag ska köpa ett bett med fasta ringar. Går man ner en storlek eller är har man samma storlek som på ett vanligt tränsbett? Vilket tycker ni är bäst egg-bett eller D-bett?

Sv: Bettstorlek?????

Hästen har ju lika bred mun oavsett vlken konstruktion ringarna har, så kör på samma längd. Förutsatt att ditt nuvarande bett är rätt inpassat förstås. ;)

Däremot kan bett med fasta ringar vara lite lurigt uppmätta och märkta av tillverkaren. Ibland har de mätt längden fram till det ställe där mundelen börjar bli tjockare, men där finns ju inget som "tar emot", så då blir bettet oftast för långt. Ta med ett måttband och mät bettet själv mellan ringarna, så vet du att det blir rätt.

D-bett har en bättre "förtydligandeeffekt" (som fullcheek eller bettplattor) än vad en vanlig oval eggring har, så det beror helt på vad du vill ha för effekt av bettet. Är det bara mindre nyprisk du är ute efter så spelar det nog inte så stor roll vilket du väljer.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
426
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31