Bil eller buss?

Chili

Trådstartare
Ja, det måste väl finnas många där ute som får gå en bit från bussen till stallet varje dag kan jag tänka mig?

Jag står snart inför valet om jag ska ha bil eller åka buss. Kommer flytta, bli student och ha med min älskade häst. Det finns pengar som buffert samt att ta av om pengarna inte räcker varje månad. Men såklart blir bufferten mindre om jag köper en bil. Samt att utan bil räcker nog csn, men med en bil måste jag nog nalla lite varje månad.

Problemet är ju de där 2,5 km från bussen till stallet som måste promeneras varje dag i ur och skur. Ingen gångbana, inga lampor. Jag är inte mörkrädd, däremot får man väl klä upp sig som en julgran men jag har både reflexer och blinkande lampor hehe. Bussarna går varje timme nästan dygnet runt.

Det som fick mig att börja fundera var väl dels att jag måste hyra en p-plats, och dels att den p-platsen ligger en bit bort och området är inte great kanske. Måste gå lika långt för att ta mig till bussen. Kommer dock ha cykel. Hur gör ni andra?

Sv: Bil eller buss?

Själv skulle jag aldrig ta buss. Jag vill använda min lilla fritid till min häst istället för långa promenader till och från busshållplats, slippa känna att jag måste slarva med något för annars missar jag bussen, slippa släpa saker på bussen. Dessutom måste jag kunna ta mig till mina hästar när som helst om utifall att de skulle bli sjuka eller skadade.

Ja, det är ju det där med frihet :p

Jag har varit helt inställd på att ha bil men har börjat fundera nu på om det är värt pengarna.

BIL såklart :D

Har man en gång börjat kommer man aldrig kunna sluta, jag skulle aldrig kunna tänka mig att åka kollektivt och sen gå i regn och rusk nej hu :eek:
Med buss måste du ju passa tider osv, det är så skönt att åka till stalldörren exakt när man vill, åka därifrån när man är klar.
Du får mer fritid och mer motivation att va i stallet.
Helt klart värt i mina ögon :)

Jag pluggade och hade häst i sisådär fem år. Jag hade inte bil. Första stallet låg på ca 7 km avstånd, dit cyklade jag. Riktig rejäl skitvinter med massor av snö och snorkallt så läsåret efter bytte jag stall. Ca 600 m till busshållplats, bussarna gick var 20:e minut på vardagar, en gång i timmen på helgerna, tog ca 40 minuter enkel resa (då sov jag så man orkade göra saker hemma när man kom hem :D). Funkade även att cykla dit när andan föll på, ca en mil.
Sen stallbyte igen, ca 8 km dit, bra cykelvägar och OK vinter. Buss fanns men tog den bara ett par gånger. Jag gillar att cykla, det är en vanesak... :D

Testa bussen en månad, är mitt tips. Skaffa en skruttig skitcykel som du kan ha mellan bussen och stallet. 2,5 km är inte långt att gå, men det tar ju ett tag (men det är bra träning ;)). Funkar det inte så skaffa en liten billig bensinsnål bil - för det är skönt att ha. Märker man såhär i efterhand när man har det. :cool:

Problemet är ju de där 2,5 km från bussen till stallet som måste promeneras varje dag i ur och skur. Ingen gångbana, inga lampor. Jag är inte mörkrädd, däremot får man väl klä upp sig som en julgran men jag har både reflexer och blinkande lampor hehe. Bussarna går varje timme nästan dygnet runt.

Hur långt har du totalt till stallet?
Jag har 1,3 mil, cyklar i alla väder (nästan) fast jag har bil.
Dubbla lampor fram, reflexväst, byxreflexer och rejält med reflexer på cykeln.

Kanske värt att cykla hela vägen? slippa buss och busskort?

/B

Bil alla gånger!
Du kanske kan få ett extraknäck o dra in lite mer slantar oxå :)

Hur långt har du totalt till stallet?
Jag har 1,3 mil, cyklar i alla väder (nästan) fast jag har bil.
Dubbla lampor fram, reflexväst, byxreflexer och rejält med reflexer på cykeln.

Kanske värt att cykla hela vägen? slippa buss och busskort?

/B

Blev så glad när jag läste ditt inlägg! Har precis börjat ta körkort men hästen står 8 km bort "enkel" väg, så jag har tänkt cykla tills det är klart.
Känns så skönt att se att de finns fler som cyklar längre sträckor till stallet.
Det är möjligt!! :D

Hej!

Jag hade cyklat. Som student är inte ekonomin inte särskilt bra och om man egentligen inte måste ha bilen, varför förstöra ekonomin mer? Bättre att spara de pengarna till en buffert att ha när hästen blir sjuk (för det blir den konstant när man pluggar!).

Köp en skitcykel och ställ vid hållplatsen till bussen och cykla buss-stall om det inte går att cykla hela vägen.

Och nej, jag har ingen egen bil, men kan låna vid behov, vilket jag helst inte gör pga de ökade kostnaderna (parkering, bensin mm), däremot har har cykelvana (förra stallet ca 8 km bort) och brukade när det bara var 4 km till stallet cykla både dit och till jobbet (4 km åt andra hållet), varje dag oavsett väder (dvs även i snöstorm- det går om man vill). Jag har också en buffert att ta av, så jag skulle väl egentligen kunna ha bil, men jag läger hellre de pengarna på annat.

/Lavinia, som dessutom känner sej bättre rent miljömässigt när hon inte åker bil överallt!

Numera åker jag nästan alltid bil till stallet, trots att stallet bara ligger 6,5km hemifrån det händer att jag cyklar men det är verkligen bara uppförsbacke hela vägen till stallet som även tävlingscyklisterna kallar för "mördarbacken" så det är inte jättelockande att cykla dit :)

Men förr innan man var stor nog för körkort så fick jag åka en del buss till stallet, hade då 3km från busshållplatsen och till stallet så där hade jag en gammal skruttcykel att cykla på sista biten visst det gick men det var ju allt annat än bekvämt och smidigt.

Om jag vore dig skulle jag köpa mig en skruttbil i 5-10 000kr klassen som rullar och går, tex en gammal golf för de är lättmeckade och billiga reservdelar :)
Och trafikförsäkringen brukar inte vara speciellt hög.

Så att du kan ta bilen om du verkligen måste ut någon tid som det inte går bussar på eller när det är riktigt äckligt väder och buss/cykel/gå när det är bättre väder och du har tid över :)

Blev så glad när jag läste ditt inlägg! Har precis börjat ta körkort men hästen står 8 km bort "enkel" väg, så jag har tänkt cykla tills det är klart.
Känns så skönt att se att de finns fler som cyklar längre sträckor till stallet.
Det är möjligt!! :D

Det beror väl på hur vägen ser ut. Själv har jag 1,5 mil motorväg.

Jag har blivit bortskämd med bil, skulle faktiskt aldrig kunna tänka mig att vara utan den nu (även om jag sålde min egen när jag började plugga så har fortfarande sambon bil). det är helt enkelt för :devil: bekvämt! att kunna sätta sig i bilen och brumma hem när man är trött efter ett ridpass... dessutom är jag så p-o-k att jag verkligen gillar att köra bil! :angel:

det mer ekonomiska alternativet är ju att göra som andra redan föreslagit, köp en skruttcykel och ställ vid busshållplatsen. så slipper du åtminstone gå!

Det är ca 1,1 mil och jag vet inte hur man tar sig dit utan att använda motorvägen.

Jag slår lite knut på mig själv, känner att jag verkligen vill ha bil för att orka och hinna. Jag tar ju med hästen för att jag inte kan leva utan honom, jag skulle bli fullkomligt galen annars. Men skulle det eviga kravet att passa bussar och gå i alla väder förstöra så man till slut hatar att åka till stallet..? Jag är ju uppvuxen på en gård, är inte van att behöva ta mig till stallet, fast jag vet många som får gå eller cykla rena djävulsbackar i typ 1 mil till sina stall.

Jag kan köpa en bil i 10 000 kr-klassen och fortfarande ha en buffert att ta av. Man jobbar ju upp bufferten igen på sommaren :) Jag skulle förresten inte vilja ställa en finare bil i det området, den får nog gärna vara lite rostig... :p

Senast ändrad:

Visst hade det varit lyx med bil men det brukar också kosta mer än vad man tror. Jag hade också röstat på att testa bussen i 1-2 månader och sen kan du ju fortfarande köpa bil. Sen kan det även va skönt att cykla, det brukar jag tycka :banana:

Du kan inte skaffa en "skrotcykel" för några hundralappar och ställa vid busshållplatsen? Åka buss större delen av sträckan och cykla resterande 2,5 km? Det tar ju max 10 minuter med cykel om man är riktigt långsam.
Eller en eu-moppe? Billigare i drift än en bil. 1-2 mil på moppe är ju genomförbart utan störra bekymmer. (Vintern kanske inte är lätt, men det finns ju vinterdäck även till moppar. Har aldrig testat dessa själv dock.)

Jag cyklar alltid till stallet, det är 7 km nu och jag kommer få ca 8 enkel väg. Med fördelen att det är mormors gård så jag har nyckel in och kan gå in, värma mig och kolla på tv om jag känner för det. :p När vi flyttar hästarna kommer det bli till mammas gård så det blir ju samma sak där. Eget stall fast en bit ifrån.

Senast ändrad:

Jag röstar på Eu-moped! Jag använde det innan jag skaffade b-körkort i alla väder året runt, hade 2.5 mil till stallet.

Skaffa bil men åk så mycket buss det bara går. En bil i din prisklass kostar inte särskilt mycket om den bara står (fast nu vet jag ju inte vad din parkeringsplats skulle kosta iofs). Det räcker ju med en trafikförsäkring på en sådan bil. Så resonerar jag även fast jag är beroende av bil och kanske borde ha en dyrare och bättre bil eftersom jag använder den dagligen.

Nu vet jag inte hur långt du kommer att från bostade till stallet... Vi kanske talar om flera mil... Men annars är cykel ett billigt och bra alternativ.
Är hela sträcka allt för lång för att cykla så kan du ju ställa cykelt vid busshållsplatsen och använda den för transporten mellan stallet och busshållplatsen.

Ett annat billigare alternativ än bil är ju som någon varit inne på att du skaffar en moped...

Jag har ca 1.5 mil enkel väg till stallet och om vädret är okej cyklar jag istället för att åka buss för det går nästan snabbare.. Måste gå 20 min för att komma till busshållplatsen, vänta på bussen som kommer när den har lust, åka buss 20 min och sen gå en halvtimme från bussen till stallet (ibland blir jag dock hämtat av arbetsgivaren, för jag jobbar i stallet). Har alltid hatat att åka buss.

Tror dock jag ska köpa en bil till hösten, fast jag är fattig student.. Jag och min "sambo" har pratat om att dela på en bil, det vore perfekt.
haha, fast just nu är jag lite avskräckt, den bilen jag delar med min syster i Sverige går för tillfället sönder hela tiden!!!

Jag hade klart cyklat hela eller "halva"(från bussen då) vägen.

2.5 km är ju inget att gå. 30 min i seg takt. Verkligen ingenting att cykla. 8 minuter.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Ridning Hur hittar ni motivation i ridningen? Jag har en unghäst som nu ska börja arbetas lite regelbundet. Egentligen önskar jag sälja men...
Svar
7
· Visningar
1 124
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 420
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 933
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka